پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سی ان ان با اشاره به توئیت های ترامپ:

کاخ سفید به شدت گرفتار شده است

کاخ سفید در تلاش است به نوعی به اظهارات شاهدان پرونده اوکراین گیت پاسخ بدهد، اما کاملا روشن است که کاخ سفید به شدت گرفتار شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد واکنش های توئیتری ترامپ به فرایند تحقیقات و ادای شهادت شاهدان در پرونده اوکراین گیت، گرفتاری های کاخ سفید را بیشتر کرده است.

«راجر استون» مشاور سابق و دوست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفت مورد دروغگویی به کنگره، جلوگیری از اجرای عدالت و جعل و دستکاری در ادله مجرم شناخته شد.

راجر استون یکی از دوستان قدیمی و قابل اعتماد دونالد ترامپ به علت دروغگویی به کنگره، رشوه به شاهدان و پنهان کاری روابطش با وب سایت ویکی لیکس در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 گناهکار شناخته شد. استون به دلیل هفت اتهام که ضد وی ایراد شد در دادگاهی در شهر واشنگتن محاکمه شد. از جمله این اتهامات بیان سخنان دروغ، سنگ اندازی در مسیر قانون و رشوه دادن به شاهدان بود. وی همچنین درباره تلاش‌ هایش برای زمان انتشار مطالبی جهت تخریب «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات ریاست جمهوری دروغ گفته بود.

این اتهامات را «رابرت مولر» بازپرس ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا ضد راجر استون 67 ساله وارد کرده بود. مولر اعلام کرد که استون کنگره را گمراه کرده است. او اعلام کرد که استون در سال 2017 در شهادت خود در برابر مجلس نمایندگان آمریکا درباره تماس‌ های خود با وب سایت ویکی لیکس در زمان برگزاری انتخابات سال 2016 دروغ گفته است. مولر همچنین «راندی کردیکو» مشاور راجر استون را به حمایت از دروغگویی‌ های وی متهم کرده است.

هیات منصفه در دومین روز بررسی خود، رای خود را به دادگاه اعلام کرد. جعل و دستکاری ادله می‌ تواند تا 20 سال زندان به دنبال داشته باشد و باقی جرایم استون هر کدام 5 سال حکم زندان دارند.

پیش از او «مایکل کوهن» وکیل ترامپ، «پاول مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ، «مایکل فلین» اولین مشاور امنیت ملی ترامپ، «ریک گیتس» معاون کارزار انتخاباتی ترامپ، و «جورج پاپادوپولوس» مشاور سیاست خارجی ترامپ در ارتباط با پرونده تحقیقات روسیه محکومیت گرفته‌ اند.

پس از محرز شدن اتهام دروغگویی راجر استون، ترامپ در پیام های توئیتری به این موضوع واکنش نشان داد. ترامپ در پیام‌ هایی توئیتری نوشت: آنها حالا راجر استون را به خاطر دروغگویی محاکمه می‌ کنند و می‌ خواهند او را برای سالیان طولانی زندانی کنند. چرا آنها کاری درباره هیلاری کلینتون، کومی، استزوک، پیج، مک کیب، استنان، کلاپر، آدام شیف دمدمی مزاج، نلی، استیل و دیگران انجام نمی‌ دهند؟ چرا آنها کاری درباره مولر انجام نمی‌ دهند؟ آیا آنها دروغ نگفته اند؟

او در پیامی دیگر نوشت: تاریخ کشور ما تاکنون شاهد این برخورد دوجانبه و ریاکاری نبوده است.

این در حالی است که سخنان شاهد اصلی پرونده اوکراین گیت در کنگره، کاخ سفید را به دردسر انداخته است.

سرانجام جلسه استماع یکی از شاهدان اصلی درباره پرونده تحقیق و تفحص درخصوص استیضاح ترامپ برگزار شد.

مطالبی که در این جلسه استماع مطرح شد برای کاخ سفید بسیار گران تمام شده است. این شاهد اصلی تاکید کرد که دونالد ترامپ از مقامات اوکراین خواسته‌ هایی داشته است.

وی که از دستیاران سابق کاخ سفید است، در این جلسه استماع گفت: از زبان رئیس جمهور آمریکا شنیده است که او درباره تحقیق و تفحص از جو بایدن در اوکراین از رئیس جمهور این کشور خواسته‌ هایی داشته است.

کاخ سفید در تلاش است به نوعی به این اظهارات پاسخ بدهد، اما کاملا روشن است که کاخ سفید به شدت گرفتار شده است.

دونالد ترامپ در توئیتر گفته است یادش نمی‌ آید چنین گفت و گویی وجود داشته باشد! این سخنان ترامپ کار را بدتر کرده است، زیرا وقتی رئیس جمهور می‌ گوید به یاد ندارم، اما واقعیت‌ ها گویای داستان اصلی باشد کار پیچیده‌ تر می‌ شود.

در عین حال ترامپ در جریان تحقیقات استیضاح، سفیر سابق خود در اوکراین را که شاهد این جلسه بود به باد انتقاد گرفت.

ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «هرجا که پای ماری یووانویچ رسیده وضع خراب شده، کارش را با سومالی شروع کرد. وضعیت آنجا چطور است؟  بعد به اوکراین می‌ رسیم، جایی که رئیس‌ جمهور جدیدش در دومین مکالمه تلفنی با من نظر مساعدی درباره او نداشت. این حق بلامنازع رئیس جمهور آمریکاست که سفیرها را منصوب کند.»

ماری یووانویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین در واکنش به این توئیت‌ ها گفت این رفتار بسیار «تهدید آمیز است».

ترامپ کمی بعد دوباره در توییتر نوشت حرف‌ هایش به هیچ‌ وجه مرعوب کننده نیست.

او گفت بخش‌ هایی از جلسه شهادت در جریان تحقیقات برای استیضاح را تماشا کرده و آن را مایه ننگ خواند.

«آدام شیف» رئیس جلسه تحقیقات برای استیضاح و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان سفیر سابق آمریکا را از توئیت‌ های رئیس جمهور مطلع کرد.

یووانویچ در پاسخ به توئیت ترامپ که او را در ناآرامی‌ های سومالی مقصر خوانده بود، گفت: فکر نمی‌کنم من چنان قدرتی داشته باشم، نه در موگادیشو و سومالی، و نه در مناطق دیگر. من در واقع فکر می‌ کنم که در سال‌ های گذشته هرجا که خدمت کرده‌ ام، من و دیگران به بهبود شرایط به طرز ملموسی کمک کرده‌ ایم. هم برای آمریکا و هم برای کشورهای میزبان.

یووانویچ روز جمعه به مجلس نمایندگان آمد تا درباره به تاخیر انداختن کمک‌ های نظامی آمریکا به اوکراین و درخواست ترامپ از همتای اوکراینی خود برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن دیدگاهش را بگوید.

آدام شیف در این جلسه گفت توئیت‌ های ترامپ باید به نوعی «ارعاب شاهد» محسوب بشود.

یووانویچ، در یک جلسه غیرعلنی گفت قربانی کارزاری برای بی‌ اعتبار کردن وجهه‌ اش شده که به دست «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ راه اندازی شده است.

به گفته او جولیانی تلاش کرده همزمان با بی‌ اعتبار کردن او، اوکراین را به انجام تحقیقات علیه جو بایدن متقاعد کند.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین در عین حال وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که در برابر بهر‌ه‌ برداری‌ های خارجی و فاسد مقاومت نکرده و سیاست خارجی آمریکا در قبال اوکراین را مصادره کرده است.

آدام شیف گفته است توئیت‌ های رئیس جمهور آمریکا تلاشی برای ترساندن یووانویچ و سایر شاهدان احتمالی در این تحقیقات هستند.

جمهوری‌ خواهان موضوع ارعاب شاهد را رد کرده‌ اند. 

مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با اتهام تحت فشار گذاشتن رئیس‌ جمهور اوکراین توسط ترامپ برای انجام تحقیقات پیرامون جو بایدن رقیب انتخاباتی وی، تحقیقاتی در راستای استیضاح ترامپ آغاز کرده است.

جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که از رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده محسوب می‌ شود.

تلاش‌ ها برای استیضاح ترامپ زمانی آغاز شد که یک عضو نهادهای امنیتی آمریکا در مورد گفت‌ و گوی تلفنی بین دونالد ترامپ و زلنسکی، نزد بازرس سازمان خود شکایتی را مطرح کرد.

ترامپ در این گفت‌ و گوی تلفنی تقریبا نیم ساعته از همتای خود خواسته بود تا درباره حضور فرزند بایدن در هیات مدیره یک شرکت گاز در اوکراین تحقیقات کند.

پیش از انجام مکالمه تلفنی بین ترامپ و ولودیمیر زلنسکی همکار اوکراینی‌ اش، رئیس‌ جمهور آمریکا دستور داده بود پرداخت کمک نظامی 390 میلیون دلاری به اوکراین متوقف شود.

تحقیقات دموکرات‌ ها علیه ترامپ می‌ تواند به استیضاح وی در سنای آمریکا که در اختیار جمهوری‌ خواهان است بینجامد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.