جلسات علنی استماع شاهدان در کمیته تحقیق مجلس نمایندگان قرار است از روز چهارشنبه آغاز شود. برخی کارشناسان معتقدند سرنوشت ترامپ به ماجرای استیضاح گره خورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله هیل در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید کاخ سفید احتمالا روز سه شنبه متن مکالمه دوم او با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را منتشر خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از ترک واشنگتن به مقصد ایالت «آلاباما» در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «ما یک متن مکالمه دیگر را در اختیار داریم که منتشر خواهد شد و خیلی مهم است.»

وی خود را شفاف ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا دانست!

وی افزود: « متن دوم را منتشر می کنم زیرا من دو بار با رئیس جمهور اوکراین گفت و گو کردم.»

ترامپ پیشتر نیز متن مکالمه تلفنی خود با زلنسکی را منتشر کرده بود.

متن این مکالمه زمانی منتشر شد که یک فرد افشاگر از این تماس و مشروط شدن کمک نظامی 400 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین به انجام تحقیقات درباره فعالیت های تجاری «هانتر بایدن» ابراز نگرانی کرده بود.

هانتر بایدن، پسر جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا و یکی از رقبای بالقوه دونالد ترامپ در انتخابات سال آینده است.

ترامپ هانتر بایدن را متهم می کند که به خاطر پدرش در هیات مدیره یک شرکت اوکراینی استخدام شده است.

دموکرات های کنگره می گویند متن مکالمات مربوط به تماس ماه ژوئیه کامل نیست و ترامپ را به بهره گیری از اختیاراتش برای کسب منافع شخصی متهم کرده اند.

مجلس نمایندگان این کشور در حال انجام تحقیقات مقدماتی برای استیضاح او به دلیل سوء استفاده از قدرت است.

از زمانی که دموکرات‌ ها با اقدامات جدی خود نشان دادند که در حال اتمام مرحله محرمانه حقیقت یابی، و آغاز مرحله دوم هستند، این جدول زمانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

مرحله دوم شامل باز کردن پرونده استیضاح ترامپ مقابل عموم مردم آمریکاست.

به نظر می‌ رسد بازرسان کنگره به رهبری «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، آخرین موارد از 15 مورد شهادت مقامات کنونی و سابق دولت ترامپ را جمع بندی کرده اند.

این بازرسان در هفته اخیر انتشار هزاران صفحه از متون این مصاحبه‌ ها را نیز آغاز کرده اند.

دفتر رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرده است می‌خواهد این پرونده را تا پایان سال به نتیجه برساند. و این کار نباید به دلیل تعطیلات کریسمس به تاخیر بیافتد.

همچنین هفته آینده، نخستین گزارش تلویزیونی از بازرسی‌ های 7 هفته اخیر گفت و گو‌های سه مقام بخش خدمات خارجی شغلی که پیش از این علیه ترامپ شهادت داده بودند، پخش خواهد شد. بنا بر اعلام این شاهدان، ترامپ، «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی، به همراه متحدانشان به طور گستاخانه‌ ای در پی باج خواهی از اوکراین بودند.

شواهد دیگری نیز مبنی بر تلاش آنان در پی کسب موقعیتی برای استیضاح ترامپ در ماه دسامبر وجود دارد؛ اقدامی که وی را سومین رئیس جمهور استیضاح شده تاریخ آمریکا خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند سرنوشت ترامپ به ماجرای استیضاح گره خورده است.

تعدادی از مقامات ارشد نزدیک به ترامپ که نقش اساسی در جریان اوکراین ایفا می‌ کردند، با نادیده گرفتن احضاریه ها، از شهادت علیه وی پشت در‌های بسته امتناع کرده اند. این در حالی است که دموکرات‌ ها تمایل چندانی به پیگیری موضوع در دادگاه نداشتند. به نظر می‌ رسد دموکرات‌ ها تصمیم گرفته اند به جای درگیر شدن در پرونده‌ ای طولانی در دادگاه، بدون شهادت این شاهدان کلیدی به راه خود ادامه دهند.

دونالد ترامپ در جریان اولین مکالمه تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی در روز 25 ژوئیه (3 مرداد) از او خواسته بود تا در مورد «جو بایدن» و پسرش تحقیق کند.

جو بایدن از کاندیداهای پیشتاز حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بر این باور هستند که رئیس جمهور آمریکا کمک نظامی این کشور به اوکراین را منوط به تحقیق کی یف در مورد جو بایدن کرده بود.

دونالد ترامپ روز شنبه خواستار دعوت از «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات این مجلس و جو بایدن به عنوان شاهد در تحقیقات استیضاح شد.

همزمان، جمهوری خواهان آمریکا خواهان حضور هانتر بایدن در کنگره برای پاسخ گویی به سوال های نمایندگان درباره فعالیت های تجاری او در اوکراین شده اند.

«دوین نونس» از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا می گوید او و همکاران جمهوری خواهش خواستار حضور هانتر بایدن و همین طور فردی که از او به عنوان افشاگر پرونده اوکراین نام برده می شود، در این مجلس هستند.

به گفته نونس، شرکت «بوریسیما» که در زمینه بهره برداری از گاز طبیعی در اوکراین فعالیت می کند، ماهانه 50 هزار دلار به هانتر بایدن پرداخت کرده و حضور بایدن در کنگره می تواند جنبه هایی از فساد در اوکراین را برای نمایندگان روشن کند.

«گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته موضع خود در مورد تعلیق کمک نظامی آمریکا به اوکراین را تغییر داد و اعلام کرد که از این موضوع که همزمان با اعمال فشار دونالد ترامپ بر کی یف برای تحقیق در مورد جو بایدن روی داد، اطلاع داشته است.

استیضاح رئیس جمهور آمریکا با توجه به اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان احتمالا در این نهاد به تصویب خواهد رسید. با این حال تصمیم گیر نهایی در مورد برکناری دونالد ترامپ از سمت ریاست جمهوری، مجلس سنا خواهد بود. با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در سنا، به نظر نمی رسد که استیضاح به برکناری او منجر شود. جمهوری خواهان 53 کرسی از 100 کرسی این مجلس را در اختیار دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.