جلسات علنی استماع شاهدان پرونده ای که قرار است بر اساس آن دونالد ترامپ به دلیل سوء استفاده از قدرت و باز کردن پای یک کشور خارجی در رقابت های انتخاباتی استیضاح شود، هفته آینده با شنیدن سخنان چند دیپلمات آغاز خواهد شد. به این ترتیب مرحله تازه‌ ای از تحقیقات کلید می‌ خورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از شروع روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفته آینده خبر داد. دموکرات ها که معتقدند ترامپ با تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین و سوء استفاده از جایگاه قانونی خود زمینه دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی را فراهم کرده خواهان استیضاح وی هستند.

«آدام شیف» در اظهاراتی در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز جلسات استماع  علنی برای درخواست استیضاح دونالد ترامپ در هفته آینده  گفت: می‌ خواهیم درباره آنچه که در سال گذشته اتفاق افتاده است و میزانی که رئیس جمهور همه بخش‌ های دولت را در هدف غیرقانونی تلاش برای جلب همکاری اوکراین جهت بدنام کردن رقیب سیاسی دخالت داده است و همچنین دیگر تئوری‌ های توطئه درباره انتخابات 2016 که به نفع پویش انتخاباتی مجدد او خواهد بود، درک کاملی داشته باشیم. پرونده استیضاح علیه ترامپ درحال سنگین تر شدن است.

وی همچنین افزود: این جلسات استماع علنی فرصتی برای مردم آمریکا خواهد بود تا خودشان شهود را مورد ارزیابی قرار دهند و خودشان درباره صحت و اعتبار حرف‌ های شهود قضاوت کنند و اطلاعات دست اولی درباره رفتار نامناسب رئیس جمهور ترامپ داشته باشند.

به این ترتیب، جلسات استماع در کنگره از هفته آینده به طور زنده از تلویزیون پخش خواهد شد و نمایندگان هر دو حزب از شاهدان سوال خواهند کرد.

در این فرآیند در ابتدا سه مقام وزارت خارجه آمریکا شهادت خواهند داد. کی از اولین کسانی که در این جلسات حاضر خواهد شد «بیل تیلور» کاردار سفارت آمریکا در کی یف است، که ماه پیش شهادت او در جلسات غیرعلنی سروصدای زیادی کرد. دموکرات ها روز چهارشنبه متن پیاده شده شواهدی که او ارائه کرده بود را منتشر کردند. براساس این اسناد او به قانونگذاران گفته بود که فهم صریح او این بود که رئیس جمهور پرداخت 400 میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین را معلق کرده بود تا این کشور را وادار به تحقیق درباره بایدن ها کند.

چهارشنبه آینده همچنین قرار است «جورج کنت» از مقام های قدیمی وزارت خارجه آمریکا به طور علنی شهادت دهد. گزارش می شود که کنت به قانون گذاران گفته که کاخ سفید با سپردن سیاست اوکراین به منصوبان سیاسی خود، مقام های وزارت خارجه را به حاشیه راند. او شهادت داد که پس از ابراز نگرانی در مورد رفتار «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ، یکی از مقام های بالادست به او هشدار داد که سر و صدا نکند.

همچنین «ماری یاوونوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین که در ماه مه از این پست کنار گذاشته شد، قرار است جمعه آینده شهادت دهد. او ماه پیش در کنگره شهادت داده بود که از اظهارات ترامپ در گفت و گو با رئیس جمهور اوکراین مبنی بر اینکه اتفاقاتی برای او خواهد افتاد احساس خطر می کرد.

از دیگر افرادی که شهادت خواهند داد «جنیفر ویلیامز» مشاور عالی مایک پنس معاون رئیس‌ جمهور است.

روند استیضاح دونالد ترامپ پنجشنبه شب گذشته با تصویب قطعنامه ای تاریخی در این خصوص در مجلس نمایندگان آمریکا رسمیت یافت، قطعنامه ای که دونالد ترامپ آن را «بزرگ ترین ساحره گیری تاریخ آمریکا» توصیف کرد.

اعضای سه کمیته مهم مجلس نمایندگان تاکنون پشت درهای بسته شهادت شاهدان را جمع آوری می کردند.

تحقیقات استیضاح بر این باور دور می زند که ترامپ به اوکراین فشار آورده به طور علنی تحقیقاتی درباره «جو بایدن» رقیب دموکرات او و پسرش را اعلام کند.

جو بایدن از پیشتازان انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای کسب کاندیداتوری حزب در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 است.

کمک نظامی اوکراین در ماه سپتامبر متوقف شد که بعد از شکایت یک افشاگر درباره تماس تلفنی روز 25 ژوئیه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بود. ترامپ در همین تماس از زلنسکی خواست در مورد بایدن ها تحقیق کند. بعد از شکایت آن افشاگر بود که دموکرات ها در مجلس نمایندگان شروع به تحقیق کردند.

ترامپ هرگونه سوء استفاده از قدرت برای فشار بر کی‌ یف را رد می کند.

 

تغییر موضع یک شاهد کلیدی

از سوی دیگر اعلام شده است که «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نسبت به آنچه پیشتر در کمیته های تحقیق این پرونده در مجلس نمایندگان ایراد کرده بود، پشیمان شده و موضع خود را تغییر داده است.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا ماه اکتبر برای ادای شهادت در خصوص این پرونده به کنگره آمریکا رفته بود. اکنون گفته می شود که در شهادت نامه تازه ای که پس از حضور گوردون ساندلند در کنگره توسط وکیل وی در اختیار مجلس نمایندگان قرار گرفته سخنان تازه ای مطرح شد که بخشی از آن به تعلیق کمک های نظامی آمریکا به اوکراین مربوط می شود.

در بخشی از شهادت نامه جدید که از سوی کمیته های تحقیق کنگره بر روی پرونده استیضاح منتشر شده آمده است که ساندلند برخلاف سخنان قبلی خود تایید کرده است که از توقف کمک های نظامی به اوکراین در زمان تحت فشار قرار دادن کی یف برای انجام تحقیقات بر روی نزدیکان رقبای انتخاباتی با خبر بوده است.

همزمان در تحولی دیگر گزارش شده «جان بولتون» مشاور پشین رئیس‌ جمهور آمریکا در امور امنیت ملی خواسته مجلس نمایندگان برای ادای شهادت را به احتمال زیاد اجابت نخواهد کرد. بنا بر گزارش‌ ها, او ارشدترین مقام‌ کاخ سفید بوده که در مورد «فشارها» بر اوکراین برای انجام تحقیقات مخالفت کرده و آن را به‌ مانند «تجارت مواد مخدر» تشبیه کرده‌ است.

اگر چه این احتمال می رود که پرونده اتهام بر ضد دونالد ترامپ در نهایت در مجلس نمایندگان آمریکا با آراء دموکرات ها به تصویب برسد اما تصمیم گیری درباره این اتهام و تایید فرایند استیضاح بر عهده مجلس سنا است که جمهوری خواهان در آن اکثریت دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.