اولین گروه از دیپلمات‌ های غربی توانستند پس از درگیری‌ های اخیر در کشمیر وارد این منطقه تحت کنترل هند شوند. به این سفر انتقادات بسیاری وارد شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اولین گروه از دیپلمات‌ های غربی که توانستند پس از درگیری‌ های اخیر در کشمیر وارد این منطقه تحت کنترل هند شوند، 9 نماینده‌ ای از سازمان ملل یا صلیب سرخ جهانی بلکه جمعی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا بودند.

این نمایندگان در جریان سفری غیررسمی به این منطقه رفتند و با «نارندرا مودی» نخست‌ وزیر هند نیز دیدار کردند. به این سفر انتقادات بسیاری وارد شده از جمله اینکه چه کسی آن را برنامه‌ ریزی کرده و هزینه‌ های آن را چه کسی پرداخته است؟

برای روشن شدن این موضوع، یورونیوز با یکی از نمایندگان حاضر در این سفر، «بیل نیوتون دان» نماینده انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا گفت و گو کرده است.

«اولین سفیدپوستانی که به کشمیر رفتند»

نیوتون دان می‌ گوید: «ما نمایندگان پارلمان، اولین خارجی‌ هایی بودیم که به این منطقه رفتیم. به ما گفته شد (برای استفاده از این عبارت عذرخواهی می‌ کنم) اولین سفیدپوستانی هستیم که پس از تغییرات اعمال شده توسط نارندرا مودی در این منطقه، اجازه ورود به آنجا را یافته‌ ایم.»

کشمیر یکی از مناطق حساس و پرتنش جهان میان سه همسایه مسلح به سلاح هسته‌ ای یعنی هند، پاکستان و چین قرار گرفته است.

نمایندگان شرکت کننده در این سفر، دعوتنامه‌ هایشان را اوایل ماه اکتبر دریافت کرده بودند. نیوتون دان درباره علت این سفر می‌ گوید: «فکر می‌ کنم دلیل دعوت از ما این بوده تا برویم و از نزدیک آنچه را که در آنجا می‌ گذرد، ببینیم.»

این نمایندگان مدت نیم ساعت نیز با خودرو در شهر «سرینگار» به گشت و گذار پرداخته‌ اند. آنها فروشگاه ها را می‌ بینند که باز و مشغول داد و ستد هستند.  نیوتون دان باور ندارد که باز بودن فروشگاه ها یک کار نمایشی بوده است.

«همه چیز رو به راه است»

نمایندگان پارلمان اروپا سپس در مقر ارتش هند، ناهار خورده‌ اند. در آنجا نقشه‌ ای به آنها نشان داده شده که در آن محل اردوگاه‌ های آموزشی تروریست‌ ها مشخص شده بود؛ تروریست‌ هایی که به گفته نیوتون دان «به شهروندان غیرنظامی کشمیر حمله می‌ کنند.»

مقامات ارتش هند به نمایندگان پارلمان اروپا گفته‌ اند که در حال حاضر همه چیز خوب پیش می‌ رود و از ماه اوت پس از صدور فرمان نارندرا مودی برای تغییر ماده 370 قانون اساسی هند که درباره شیوه خودمختاری جامو و کشمیر بوده، هیچکس در این منطقه کشته نشده است.

نمایندگان همچنین با «صدها تن» از رهبران جامعه مدنی منطقه دیدار کرده‌ اند. به گفته بیل نیوتون دان، آنها در جریان این دیدار می‌ت وانستند آزادانه با این رهبران گفت و گو کنند. او تاکید دارد که تعداد این رهبران و نمایندگان جامعه مدنی آنقدر زیاد بوده که بعید به نظر می‌ رسد با هدف ویژه‌ ای گزینش شده باشند.

این سخنان نیوتون دان در حالی بیان شده است که «انورادها بهاسن» سردبیر نشریه «کشمیر تایمز» می‌ گوید که در کشمیر هیچکس در سطح محلی درباره برگزاری چنین نشستی با حضور رهبران جامعه مدنی اطلاعی نداشته است.

علاوه بر این، اگرچه بر اساس داده‌ های سازمان غیردولتی NetBlocks که وضعیت اتصال به اینترنت را در سراسر جهان رصد می‌ کند، کشمیر برای دوازدهمین هفته پیاپی همچنان در خاموشی اینترنتی به سر می‌ برد، اما بار دیگر بر اساس داده‌ های این سازمان غیردولتی، تنها یک روز قبل از سفر نمایندگان پارلمان اروپا به کشمیر اتصالات اینترنتی این منطقه به طور موقت برقرار شده است.

بیل نیوتون دان نیز می‌ گوید در زمان حضور در هتل، می‌ توانسته از تلفن همراه خود استفاده کند یا ایمیل‌ هایش را ببیند.

این سفر 4 روزه توسط پارلمان یا کمیسیون اتحادیه اروپا برنامه‌ ریزی نشده است. برخی نمایندگان اعلام کرده‌ اند که از سوی «مادی شارما» مدیر اندیشکده اقتصادی و اجتماعی زنان (WESTT) که در بروکسل فعال است، دعوت شده بودند. سازمان دیگری به نام موسسه بین المللی مطالعات غیرمتعهد (IINS) نیز هزینه‌ های انجام این سفر را تامین کرده است.

در دعوتنامه فرستاده شده برای نمایندگان، از رابطه میان این موسسات با دولت هند سخنی به میان نیامده بود.

نکته دیگر آنکه برخی از نمایندگان از جمله «کریس دیویس» دیگر نماینده انگلیس در پاسخ به این دعوتنامه اعلام کرده بودند که مایلند بدون حضور نظامیان یا ماموران دولت هند با مردم کشمیر صحبت کنند. در پاسخ به این درخواست، مادی شارما اعلام کرده است که شمار مهمانان سفر کامل و به این ترتیب دعوتنامه آنها لغو شده است.

دیویس می‌ گوید: «از همان لحظه اول، این سفر نوعی برنامه تبلیغیِ تنظیم شده از سوی روابط عمومی برای ارائه تصویری بهتر از نارندرا مودی به نظر می‌ رسید. من فکر می‌ کنم اقدامات دولت هند در کشمیر، خیانت به دموکراسی است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.