پایگاه خبری جماران: دو کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه بین الملل جماران ، تحلیل خود را از رفتار ترامپ در عملیات کشتن ابوبکر البغدادی، نحوه مواجهه او با کردهای سوریه و انگیزه های احتمالی اش از انجام برخی اقدامات ارائه کردند.

 

باید دید آیا منابع مستقل ادعای ترامپ را تایید می‌کنند یا نه؟

رحمان قهرمانپور در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره اخبار مربوط به کمک اطلاعاتی کردهای سوریه به آمریکا برای کشتن سرکرده داعش، گفت: من نیز ادعای ترامپ مبنی بر تشکر از کردهای سوریه را بابت ارائه کمک‌های اطلاعاتی در عملیات کشتن ابوبکر بغدادی دیدم، اما باید دید آیا منابع مستقل نیز این ادعا را تایید می‌کنند یا نه؟ هنوز ابعاد این ماجرا مشخص نشده است. زیرا سازمان اطلاعاتی عراق یا همان «استخبارات»، ملی و مستقل است و اگر قرار بر کمک اطلاعاتی استخبارات اقلیم کردستان بوده، این کمک‌ها می‌توانسته محلی و از جنس همراهی با استخبارات عراق بوده باشد. زیرا هم عراق و هم اقلیم کردستان مدعی کمک اطلاعاتی به آمریکا در این رابطه هستند و بعضا اظهاراتی نیز از کمک روسیه به آمریکا بر سر این موضوع وجود دارد.

وی افزود: به هر حال، سوریه در اختیار روسیه است و اگر آمریکا بخواهد بدون اطلاع آن کشور عملیاتی در سوریه انجام دهد، کاری بسیار دشوار خواهد بود. اما اینکه رفتار ترامپ را چگونه می‌توان تحلیل کرد نیز مهم است. ترامپ پس از واکنش اولیه‌اش نسبت به حمله ترکیه به خاک سوریه، با موجی از مخالفت‌های شدید حتی از سوی متحدان خودش مواجه شد و افرادی مانند «لیندسی گراهام» نیز در ابتدا موضع تندی علیه او گرفتند. از این‌رو، رئیس جمهور آمریکا با تعدیل موضع خود و با سبک خاص خودش تلاش کرد تا موضع‌اش را موجه نشان دهد. ولی هسته اصلی این موضع گیری که عقب نشینی آمریکا از سوریه بود، هنوز سرجای خودش قرار دارد.

 

همه تحلیل ها صرفا گمانه زنی یا به بیانی دیگر توهم توطئه است

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: ترامپ در جاهای دیگر تلاش می کرد یک امتیاز به ترکیه و یک امتیاز به کردها دهد و به نوعی نارضایتی آنها را کمتر کند. به عنوان مثال، در مورد ترکیه تحریم‌های آن کشور را لغو کرد که این اتفاق بسیار مهمی بود و در مورد کردها نیز بخشی از سلاح‌هایی که به آنها داده بود، باز پس نگرفت و نیروهای خود را به صورت کامل از سوریه خارج نکرد. اخیرا هم تلاش می‌کند تا مشارکت اطلاعاتی کردها را با آمریکا برجسته کند.

وی بیان کرد: برخی تحلیلگران نوشته اند که عملیات کشتن ابوبکر البغدادی بعد از توافق ترکیه با آمریکا صورت گرفته و احتمالا باورشان این است که ترکیه اطلاعاتی در اختیار داشته و به آمریکا نمی داده است. بعضی افراد هم می گویند احتمالا آمریکا از ترس اینکه سرکرده داعش دست ارتش سوریه بیفتد، این کار را کرده است. همچنین تحلیل های دیگری هم از معامله روس ها با آمریکا بر سر این موضوع وجود دارد. اما فراموش نکنیم که همه این ها صرفا گمانه زنی یا به بیانی دیگر توهم توطئه است که نه می توان آنها را اثبات و نه نفی کرد. مگر ادعای کسی که سند متقنی داشته باشد. 

 

دستگیری بن لادن کار بسیار سخت تری بود

قهرمانپور با بیان اینکه تفاوت های ساقط کردن سرکرده داعش با رهبر القاعده بسیار مهم تر از شباهت های آنهاست، گفت: به این دلیل که القاعده در یک کشور با حاکمیتی تقریبا جاافتاده مانند پاکستان مخفی شده بود و مشخص بود که هوادارانش از او محافظت می‌کنند و دسترسی به او کار دشوارتری بود. بن لادن در دهه 1980 با آمریکایی‌ها کار کرده بود و آنها را بهتر از ابوبکرالبغدادی می شناخت. در نتیجه راه‌های مخفی شدن را بهتر بلد بود، ولی ابوبکر البغدادی در کشور سوریه بود و در منطقه ای مخفی شده بود که عملا در اختیار دولت نبود و ممکن بود که هر گروهی اطلاعاتی از او در دست داشته باشد. چنانکه خیلی از گروه ها مدعی همکاری و مشارکت اطلاعاتی در زمینه کشتن البغدادی شده اند. لذا به نظرم، دستگیری بن لادن کار بسیار سخت تری بود و انعکاس بیشتری داشت.

این تحلیلگر حوزه بین الملل گفت: یک دلیل عمده این‌گونه برخورد کردن آمریکا با سرکردگان گروه های تروریستی مورد توجه قرار گرفتن این افراد پس از مرگشان در میان طرفداران‌شان است. بنابراین کاری می کند تا جسد آنها نیز در دسترس نباشد تا فردا تبدیل به مرجعی برای هواداران‌شان قرار نگیرند.

وی ابراز عقیده کرد: برخی هم می گویند چرا ترامپ حالا که در معرض استیضاح قرار گرفته، دست به این عملیات زده است؟ فرض این افراد چنین بوده که ترامپ اطلاعات محل اختفای ابوبکر بغدادی را داشته ولی اقدام نمی کرده، در پاسخ به آنها باید گفت اگر چنین بوده، چرا ترامپ زمانی که گزارش مولر منتشر شد این کار را نکرد؟ یا چرا موقعی که گفت آمریکا می خواهد از سوریه عقب نشینی کند این برگ برنده را رو نکرد؟ قاعدتا اگر ترامپ دو ماه قبل این عملیات را انجام می داد و قبل حمله ترکیه از سوریه عقب نشینی می کرد وضع بهتری داشت. متاسفانه عمده افرادی که تحلیل علمی بلد نیستند و اطلاعات ضعیفی دارند این سوالات و فرضیات را مطرح می کنند. این افراد نظریه هایی مطرح می کنند که قابل راستی آزمایی نیستند و حتی اگر ترامپ دوماه قبل این عملیات را انجام می داد بازهم فرضیات عجیب و غریبی مطرح می کردند.

قهرمانپور ادامه داد: مطمئنا ارزش فردی چون ابوبکر البغدادی برای آمریکا به مراتب بیش از آن است که آنها بخواهند فرصت کشتن او را از دست دهند و بسیار بعید است که آنها این فرصت را قبلا به دست آورده و صبر کرده باشند. 

 

اقدامات ترامپ بیشتر نشان دهنده همراهی با ترکیه است تا کردها

وی با اشاره به رویکرد رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ تلاش می‌کند نه کردها را از دست دهد و نه ترکیه را. منطق رئیس جمهور آمریکا نیز همانی است که در روزهای گذشته به زبان آورد. اینکه آمریکا فقط باید برنده باشد. آمریکا تنها به فکر منافع خودش است و در همین راستا بود که ترامپ در توئیت خود نوشت، «کردها هواپیما ندارند پس بهتر است عقب نشینی کنند». بنابراین درست است که ترامپ سعی می‌کند در این دعوا هر دو طرف را راضی نگه دارد ولی به نظر می رسد که اقداماتش بیشتر نشان دهنده همراهی با ترکیه است تا کردها.

قهرمانپور در واکنش به این نظر که کشته شدن ابوبکر بغدادی برنامه‌ای از پیش تعیین شده یا هدفمند بوده، گفت: درباره این موضوع کسی نمی‌تواند اظهارنظر کند زیرا این کاری اطلاعاتی بوده و هیچ اطلاعات علنی راجع به آن وجود ندارد که نشان دهد آمریکا از مدت‌ها قبل «ابوبکر البغدادی» را در تور اطلاعاتی خود داشته و یا اینکه چه کسانی محل اختفای او را لو داده‌اند؟ این مسائل هیچ گاه علنی نخواهد شد و تنها CIA درباره جزئیاتش اطلاع دارد.

همه چیز بستگی به شرایط کمپین انتخاباتی 2020 دارد

او در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ می‌تواند از این موضوع به نفع کمپین انتخاباتی خود استفاده کند، گفت: قاعده کمپین این‌گونه نیست که شما از پیش موضوعاتی برای مانوردهی روی آنها داشته باشید. همه چیز بستگی به آن دارد که کمپین 2020 انتخاباتی آمریکا حول چه موضوعاتی شکل بگیرد یا به عبارتی دیگر، باید دید دعوا سر چه مسائلی رخ می‌دهد؟ اگر دعوا بر سر سیاست خارجی آمریکا یا حضور این کشور در خاورمیانه باشد، آن زمان ممکن است موضوع ابوبکر البغدادی به کار بیاید، اما اگر موضوع بر سر اقتصاد و محیط زیست و... باشد ترامپ چندان نمی‌تواند از این موضوع بهره برداری کند.

این تحلیلگر بین‌المللی افزود: حدود یکسال تا انتخابات 2020 آمریکا مانده و در این مدت آنقدر تحولات زیاد خبری، اقتصادی و سیاسی به وجود خواهد آمد که عملا امکان بهره‌برداری دراز مدت ترامپ را از موضوع ابوبکر البغدادی تا حد زیادی تحت الشعاع قرار می‌دهد. بازهم همه چیز بستگی به شرایط کمپین انتخاباتی 2020 دارد. اگر در آنجا دعوا به سمت سیاست خارجی بچرخد ممکن است ترامپ از این مسأله استفاده کند.

داعش در این سالها در محل بسیار مهم و استراتژیکی مستقر شده بود

قهرمانپور در پاسخ به این سوال که آیا جهان پس از نابودی سرکرده داعش همچنان در خطر این گروه تروریستی باقی خواهد ماند، گفت: این سوال بسیار مهم و نیازمند اطلاعات است. به این معنا که کارکرد داعش مدیون چند عامل بوده، یکی حمایت‌های خارجی برخی کشورهای منطقه و مشخصا تعدادی از کشورهای عربی و تامین مالی این گروه از سوی آنها، دوم وجود یک منطقه خلاء قدرت در خاورمیانه که عراق و سوریه را در برمی‌گرفت و به ظهور داعش کمک کرد، سوم، وجود یک ایدئولوژی برآمده از دل القاعده. در شرایط فعلی دو عامل نخست وجود ندارند. یعنی نه حمایت خارجی گسترده و نه منطقه خلاء قدرت مشخصی در خاورمیانه هست و نه اینکه چنین چشم اندازی در خاورمیانه وجود دارد. اما عامل سوم همچنان وجود دارد. یعنی ایدئولوژی هایی هستند که داعش همچنان می تواند از آنها تغذیه کند.

وی در پایان گفت: افکار تغذیه کننده داعش ممکن است در لیبی یا در شاخ آفریقا خود را نشان دهند. اما مساله این است که از سال 2014، این سه عامل در کنار هم موجب به وجود آمدن داعش شدند. یعنی اگر هر سه عامل باشند ولی جغرافیای موجود برای نمونه در لیبی باشد، باز داعش نمی تواند به اندازه ای که در عراق و سوریه موثر بود، تاثیرگذار باشد. دلیلش هم این است که در منطقه خاورمیانه همانطور که گفته می شود شامات یعنی عراق، سوریه ، لبنان و فلسطین «قلب خاورمیانه» عربی بوده است. بنابراین نباید فراموش کنیم که داعش در این سالها در محل بسیار مهم و استراتژیکی مستقر شده بود.

 

فواد ایزدی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، در این باره گفت: آقای ترامپ در هفته های گذشته دو مشکل داشت. یکی مربوط می شد به بحث خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که هم دموکرات ها و جمهوری خواه ها با آن مخالفت کردند و این اقدام را باعث آبروریزی دانستند و اعلام کردند دیگر هیچ کس به آمریکا اعتماد نمی کند چون با اینکه گروهی از کردهای سوریه سالها هم رکاب آمریکا جنگیده بودند و خودشان را در اختیار آمریکا قرار داده بودند، رها کردن آنها به این سبک باعث شد تا همه متوجه شوند که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد.

نسبت به ادعاهای ترامپ شک و شبهه وجود دارد

وی افزود : مشکل دوم نیز به بحث استیضاح ترامپ برمی گردد که با سرعت در حال پیگیری بوده و فشار روی او را در آمریکا افزایش داده است. از این جهت آقای ترامپ نیاز به یک پیروزی داشت و از آنجا که در حوزه سیاست خارجی، پیروزی و موفقیتی نداشته به آن شکل گسترده خبر کشتن ابوبکر البغدادی را اعلام کرد. نحوه اعلام خبر البغدادی از سوی ترامپ این سوال را ایجاد می کند که آیا همه ماجرا همان چیزی است که ترامپ گفته یا اینکه این ماجرا ابعاد دیگری هم داشته است؟

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: امروز هم روس ها نسبت به این عملیات آمریکا شک و تردید نشان دادند هم سازمان ملل و رئیس ستاد کل ارتش آمریکا نتوانستند همه حرف های ترامپ را در این باره تایید کنند. همچنین سخنگوی کاخ سفید نیز همین موضع را دارد و پاسخ روشنی به سوالات خبرنگاران نداده است. بنابراین نسبت به ادعاهای ترامپ شک و شبهه وجود دارد.

کردها متوجه شدند که آمریکا قابل اعتماد نیست

وی بیان کرد: متاسفانه برخی گروه های کرد در سوریه اشتباه بزرگ و راهبردی مرتکب شدند. آنها می توانستند روابط سالمی با دولت آقای بشار اسد در دمشق داشته باشند و کارهایی انجام دهند که در راستای منافع کشورشان است. ولی متاسفانه تصمیم گرفتند نیروها و جوان های خودشان را در اختیار سیاست خارجی آمریکا بگذارند. اما امروز اکثرا متوجه شدند که آمریکا قابل اعتماد نیست. ترامپ در عملیات اخیر، اول از روسیه بعد از ترکیه و دولت سوریه و در انتها نیز تشکری از کردهای سوریه کرد.

ایزدی افزود: تشکر پایانی ترامپ هم به این دلیل بود که از شدت فشارها نسبت به اینکه چرا پشت کردها را خالی کرده، بکاهد. او نام کردهای سوریه را به میان آورد تا به طور ضمنی بگوید روابطش با کردهای سوریه خوب است. متاسفانه بعضی از رهبران کردهای سوریه هنوز نتوانسته اند روابط خود را با دولت سوریه در یک سطح قابل قبولی نگه دارند. خیلی بهتر بود که به جای همکاری با دولت آمریکا به تفاهمی با دولت دمشق می رسیدند و از منافع ملی کشور خود حمایت می کردند.

هر اقدام ترامپ توأم با دغدغه ای انتخاباتی است

این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: هر اقدامی که ترامپ  انجام می دهد توام با دغدغه ای انتخاباتی است. وضعیت او در نظرسنجی ها چندان مناسب نیست و درصد قابل توجهی از مردم آمریکا علاقه مند به استیضاح وی هستند. بنابراین، در تمامی موضوعات داخلی و خارجی نگاه ترامپ نگاهی انتخاباتی است. اصلا دلیل اصلی استیضاح او نیز فشاری بود که به دولت اوکراین وارد کرد تا برای رقیبش در انتخابات پرونده سازی قضایی کند.

وی گفت: شباهتی که میان عملیات کشته شدن اسامه بن لادن با عملیات علیه ابوبکر البغدادی وجود دارد این است که هر دو جنبه ای تبلیغاتی داشتند. باراک اوباما نیز از کشته شدن اسامه بن لادن استفاده ابزاری و تبلیغاتی کرد و ترامپ نیز به دنبال همین بهره برداری از عملیات کشتن ابوبکر البغدادی است. تفاوتی هم که میان این دو عملیات وجود دارد این است که ادبیات ترامپ بسیار سخیف تر بود. به این معنا که برای فرد کشته شده عباراتی چون «مردن همچون سگ» یا «زوزه کشیدن» به کار برد.

سیاست آمریکا باعث تقویت داعش در منطقه شد

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: درحالی که اگر بحث مقابله با داعش باشد هیچ کشوری به اندازه ایران در این حوزه فعال نبوده است. ولی زمانی که ایران برخوردی با داعش می کند مسئولین از چنین کلماتی استفاده نمی کنند. این مساله برمی گردد به مشکلات روحی و روانی ترامپ و او احساس می کند اگر از چنین کلماتی استفاده کند، محبوبیتش بالاتر می رود.

وی در پایان گفت: آمریکا در دوره ای به هرکس که مخالف دولت اسد بود، اسلحه و پول می داد و نگاه نمی کرد عضو داعش است یا نه؟ در نتیجه سیاست آمریکا باعث تقویت داعش در منطقه شد و خود ترامپ نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی گفته بود؛ داعش را باراک اوباما و خانم کلینتون تاسیس کردند. بنابراین رئیس جمهور فعلی آمریکا می گوید داعش را رئیس جمهور قبلی تاسیس کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.