وزارت دفاع روسیه تصاویر ماهواره ای منتشر کرده است که قاچاق نفت سوریه به خارج از مرزها را تحت حفاظت نیروهای آمریکایی نشان می دهد.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که یک کاروان نظامیان آمریکایی شب گذشته از اراضی عراق وارد اراضی سوریه شد.

به گفته این دیده بان کاروان نظامیان آمریکایی از گذرگاه«الولید» در شمال عراق وارد اراضی سوریه شد و به سمت مواضع نظامی آمریکا که در استان «دیرالزور» هستند حرکت کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه تصریح کرد که این کاروان از ده ها خودروی نظامی که تجهیزات نظامی و لجستیک حمل می کنند، تشکیل شده است.

این دیده بان همچنین گفت که ورود خودروهای نظامی آمریکا از گذرگاه«سیمالکا» به شمال شرق سوریه نیز دیده شده است.این خودروها از اقلیم کردستان عراق وارد اراضی سوریه شدند.

خبرنگار المیادین نیز گفت که یک کاروان نظامیان آمریکایی متشکل از 13 خودروی نظامی واراد اراضی سوریه در استان الحسکه شده است تا در میدان های نفتی مستقر شوند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفت: ایالات متحده حضور نظامی اش در سوریه را با نیروهای مکانیزه تقویت خواهد کرد تا مانع از تصرف میادین نفتی و درآمدهای حاصل از آن توسط تروریست های داعش شود.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا تازه ترین نشانه از سیاست سردرگم دولت ترامپ در قبال سوریه است.

مارک اسپر در جمع خبرنگاران گفت: ما هم اکنون در حال اتخاذ برخی اقدامات هستیم تا مواضع مان را در دیرالزور تقویت کنیم، تا مطمئن شویم که می توانیم مانع دسترسی تروریست های داعش به میادین نفتی شویم.

وی در ادامه افزود: ما در حال تقویت آن مواضع هستیم، که شامل برخی نیروهای مکانیزه خواهد شد.

نیروهای مکانیزه معمولا شامل تانک و سایر تجهیزات نظامی است. وزیر دفاع آمریکا به این مساله اشاره نکرده است که ایالات متحده هم اکنون چه تعداد نیرو در منطقه مستقر کرده و قصد دارد چه تعداد نیروی دیگر به منطقه اعزام کند.

 ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد محدودی از نظامیان آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند، هر جایی که نفت باشد.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرده است که حدود 300 پلیس نظامی روسی وارد سوریه شده اند. این اقدام بر اساس توافق مسکو و آنکارا صورت گرفته است.

روسیه در چارچوب توافق خود با ترکیه درباره شمال شرقی سوریه روز جمعه ۳۰۰ مامور نظامی پلیس و ۲۰ خودرو زرهی به سوریه فرستاد.

به گزارش رویترز، این نیروها قرار است در نوار مرزی سوریه با ترکیه مستقر شوند.براساس توافق رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیروهای «یگان‌های مدافع خلق»، نیروهای نظامی کرد سوریه، از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور می‌شوند و نیروهای پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه در طول نوار موسوم به امنیتی مستقر خواهند شد.

اینترفاکس به نقل از منابع وزارت دفاع روسیه نوشته است، نیروهای پلیس نظامی روسیه از منطقه جمهوری چچن این کشور به سوریه اعزام شده‌اند و قرار است به تخلیه نیروهای کرد و تجهیزات آنها به ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه کمک کنند.

طبق توافق ده ماده‌ای پوتین- اردوغان، تخلیه واحدهای نظامی یگان‌های مدافع خلق، شاخه عمده نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، همراه با تجهیزات نظامی‌شان باید ظرف شش روز انجام شود.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی تروریستی می داند و می‌گوید این گروه به حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» وابسته است.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در این خصوص گفت: نیروها و تجهیزات روسی و همچنین نیروهای گارد مرزی سوریه هم اکنون براساس برنامه در حال استقرار در منطقه امنیتی هستند.

سخنگوی کاخ کرملین هشدار داده است: چنانچه نیروهای « یگان‌های مدافع خلق» طبق برنامه منطقه امنیتی را تخلیه نکنند٬ توسط نیروهای نظامی ترکیه از بین خواهند رفت.

طبق این توافق، نیروهای روسی و سوری در مناطق مرزی که پیش‌تر نیروهای آمریکایی حضور داشتند مستقر خواهند شد و برای نخستین بار نیروهای روسیه به شرق فرات خواهند رسید.

در نتیجه این توافق مناطق مهمی از سرزمین‌های کردنشین سوریه که در هفت سال اخیر جزو «روژآوا» بخش خودگردان کرد این کشور محسوب می‌شد، از کنترل آنها خارج می‌شود.

شبه‌نظامیان کرد از جمله باید شهرهای «منبج و تل‌رفعت» را تخلیه کنند.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه تسلط آمریکا بر میدان‌های نفتی شرق سوریه را راهزنی بین المللی توصیف کرد.

 وزارت دفاع روسیه افزود: نفت میدان‌های نفتی شرق سوریه با حمایت نظامیان آمریکایی و شرکت‌های ویژه امنیتی آمریکا، به دیگر کشور‌ها قاچاق می‌شود و ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار درآمد دارد.

وزارت دفاع روسیه تصاویر ماهواره ای منتشر کرده است که قاچاق نفت سوریه به خارج از مرزها را تحت حفاظت نیروهای آمریکایی نشان می دهد.

از سوی دیگر، خبرنگار المیادین اعلام کرد که ارتش سوریه وارد  روستاهای«القاسمیه» و «الرشیدیه»در جاده«تل تمر-رأس العین» در استان الحسکه شد.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که واحد های ارتش عربی سوریه از طریق محور «تل تمر»، وارد مرزهای اداری شهر «رأس العین» شدند. هدف از استقرار واحد های ارتش ، حفاظت از جان ساکنان این منطقه در برابر هر گونه حملات گروه های تروریستی و مقابله با تجاوز ترکیه است.

خبرنگار سانا در الحسکه گفت: واحد هایی از ارتش وارد روستا‌های «السیباطیه، الجمیلیه ، الظهره ، خربه الدبس ، القاسمیه ،الرشیدیه ، الداوودیه و العزیزیه»  شدند.

خبرنگار سانا تأکید کرد: استقرار نیروهای ارتش در استان الحسکه همچنان ادامه دارد.

ارتش عربی سوریه، روز جمعه دامنه استقرارش در شمال حومه استان الحسکه را گسترش داد و در راستای مقابله با تجاوز ترکیه و حمایت از اهالی ، یگان‌هایی را از شهر قامشلی به سمت حومه شمال غربی شهر حسکه اعزام کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.