مکان: سانتیاگو، شیلی/ منبع:خبرگزاری رویترز

 

به گزارش جماران، نزدیک به یک میلیون نفر از بعد از ظهر روز جمعه تا شب گذشته در سانتیاگو پایتخت شیلی در اعتراض به تبعیض اجتماعی در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات بزرگترین تظاهرات مردم شیلی از زمان وقوع خشونت ها در اعتراض به گرانی به شمار می رود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم های ملی کشورشان را در دست داشتند و در خیابان ها  به رقص و پایکوبی پرداختند و با قاشق روی قابلمه ها ضربه زدند و سر و صدا راه انداختند.معترضان همچنین پارچه نوشته هایی با خود حمل کردند که خواستار تغییرات سیاسی و اجتماعی بود. معترضان به سیاست های دولت شیلی چندین مایل برای رسیدن به میدان«ایتالیا» در مرکز شهر طی کردند.

50995976_303

با فرا  رسیدن نیمه شب نیز بیشتر معترضان پیش از آغاز زمان قانون منع آمد و شد که در ساعت یازده شب شروع می شود به خانه های خود بازگشتند.

«کارلا روپیلار» فرماندار سانتیاگو در توئیتر نوشت که یک میلیون نفر در تظاهرات پایتخت شرکت کردند و در خیابان های همه شهرهای بزرگ شیلی نیز تظاهرات برگزار شد.

773x435_cmsv2_4675f7fc-980c-5cbc-b730-a1c244ef4f7a-4260056

اعتراض ها در شیلی جدیدترین اعتراض ها در آمریکای جنوبی و سراسر جهان به شمار می رود که از بیروت تا بارسلونا کشیده شده است و دلیل همه این اعتراض ها مشترک است زیرا ناشی از خشم مردم به دلیل تبعیض اجتماعی و نارضایتی از نخبگان حاکم است.

تظاهرات در شیلی در اعتراض به افزایش بهای بلیط مترو و کرایه حمل و نقل آغاز شد و به اقدامات خشونت بار و سوزاندن و غارت ها کشیده شد که منجر به کشته شدن 17 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد. همچنین بیش از 7 هزار نفر توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.

خشونت ها باعث شد که «سباستین پینیه را» رئیس جمهور شیلی از افزایش کرایه های حمل و نقل عقب نشینی کرده و حالت فوق العاده اعلام کند.

همچنین ارتش مسئولیت حفظ امنیت در شهر سانتیاگو را به عهده گرفت که شش میلیون نفر جمعیت دارد و شب ها در آن منع آمد و شد برقرار می شود. بیش از 20 هزار نیروی ارتش در خیابان های پایتخت مستقر شده اند.

سباستین پینیه‌را، رئیس جمهور شیلی، در واکنش به اعتراضات روز جمعه گفته است «پیام مردم را شنیده است.»

وی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «راهپیمایی مسالمت آمیز، سرزنده و عظیم امروز توسط مردم شیلی که کشوری عادلانه تر و حامی را طلب می‌کردند، راه‌های بزرگی از آینده و امید را گشود. همه ما پیام را شنیدیم. همه ما تغییر کردیم.»

 پینیه‌را پیشتر در یک نطق تلویزیونی با «آشوبگر» خواندن معترضان گفته بود دولت با «افرادی که احترامی برای دموکراسی و میهن قائل نیستند» در حال جنگ است.

از جهتی دیگر، رئیس جمهور شیلی دو روز پیش برای پایان دادن به بحران جاری مجموعه‌ای از تدابیر اجتماعی را در قالب بسته پیشنهادی مطرح کرد.

سباستین پینیه‌را که پیش از این سرسختانه در برابر معترضان مقاومت کرده بود، روز سه‌شنبه ۳۰ مهر گفت: «من قبول دارم که مشکلات ناشی از بی‌بصیرتی بوده و از این بابت از هموطنانم می‌خواهم که مرا ببخشند.»

رئیس جمهور شیلی که از جناح سیاسی راست میانه است، در مورد بسته پیشنهادی خود گفت که در این بسته از جمله افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق بازنشستگی و نیز لغو افزایش بهای برق پیش‌بینی شده است.

اندکی پیش‌تر، «آندرئاس چادویک» وزیر کشور شیلی از تشکیل نشست رئیس جمهوری با نمایندگان احزاب مختلف از جمله احزاب اپوزیسیون چپ میانه پرده برداشته بود. چادویک گفته بود: «رئیس جمهوری با دقت بسیار پیشنهادهای مختلف را شنیده و به زودی برنامه اجتماعی پیشنهادی خود را با مردم در میان خواهد گذاشت.»

با این حال حزب سوسیالیست، اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون شیلی و نیز احزاب چپ تندرو در این نشست شرکت نکردند.

 

مکان: سانتیاگو، شیلی

منبع:خبرگزاری رویترز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.