مورالس تأکید کرد که وی با فاصله نیم میلیونی از رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، «ایوو مورالس» رئیس جمهور کنونی بولیوی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است.

مورالس تأکید کرد که وی با فاصله نیم میلیونی از رقیب خود در  انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است.

در پی آن جنبش های اجتماعی و سازمان های مردمی بولیوی به برگزاری تظاهرات در دفاع از پیروزی مورالس در برابر محافظه کاران دعوت کردند.

در تحولی دیگر،  کشاورزان ساکنان اصلی بولیوی (آیمارا) برای دفاع از پیروزی مورالس برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری این کشور به خیابان ها ریختند.

ایوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی امروز چهارشنبه بار دیگر تأکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است و مخالفان را به تلاش هماهنگ برای کودتا متهم کرد. آقای مورالس برای نخستین بار روز یکشنبه خود را پیروز انتخابات نامید که این موضوع اعتراض‌ها گسترده را در بولیوی در پی داشت.

طبق آخرین آراء شمارش و اعلام شده که شامل ۹۷ درصد آراء شرکت کنندگان در انتخابات است، مورالس ۴۶.۴۹ درصد آراء را کسب کرده و با فاصله ۹.۵ درصدی از نفر دوم انتخابات پیشتاز است. اگر این رقم به ۱۰ درصد برسد انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود.

به‌موجب قانون اساسی و مقررات انتخاباتی بولیوی، برای پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری لازم است که یکی از نامزدها اکثریت مطلق (بیش از ۵۰ درصد آرا) را کسب کند یا اینکه حداقل ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد به شرط اینکه با نزدیکترین رقیب ۱۰ درصد اختلاف داشته باشد.

معترضان در مخالفت با این نتایج در شهر لاپاز پایتخت بولیوی و بیرون از شعب رای گیری اقدام به اعتراض کردند.

آقای مورالس، صبح امروز در دفتر ریاست جمهوری در لاپاز از خشونت‌ها انتقاد و آن را متوجه مخالفانی کرد که به گفته او «خارجی‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند».

وی گفت: «یک کودتا در حال انجام است. پیش از این، راست‌گراها با حمایت بین‌المللی خود را برای کودتا آماده کرده بودند.»

ناآرامی در بولیوی پس از توقف ۲۴ ساعته در شمارش آراء در اواخر روز یکشنبه آغاز شد. در آن زمان آقای مورالس اعلام کرد که حزب او در انتخابات پیروز شده این در حالی است که اعداد اولیه نشان می‌داد که دو رقیب اصلی به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.

«کارلوس مسا» از حزب «جبهه انقلابی چپ» (سوسیال دموکرات) بولیوی اعلام کرد این نتایج را نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر مخالفان دولت بولیوی روز چهارشنبه در اعتراض به نتایج این انتخابات مناقشه برانگیز اعلام اعتصاب عمومی کردند.

نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی از شش منطقه بولیوی از درخواست‌ها برای گسترس اعتصاب‌ها حمایت کردند. سانتا کروز که به‌عنوان بزرگترین شهر بولیوی شناخته می‌شود روز سه‌شنبه به‌عنوان نخستین شهر اعلام اعتصاب کرد.

طبق اعلام سازماندهندگان، این اعتصاب‌ها از نیمه شب سه‌شنبه آغاز شد و «تا زمان احترام به دموکراسی و خواست شهروندان ادامه پیدا می‌کند.»

بنابراین گزارش، اویوو مورالس از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان نخستین بومی چپ‌گرا در مقام رئیس جمهوری، قدرت را در بولیوی در دست دارد. وی در انتخابات سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا و در همان دور نخست به ریاست جمهوری برگزیده شد. مورالس در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک رفراندوم، خواستار لغو محدودیت زمانی ریاست جمهوری یک فرد شد. با وجود مخالفت ۵۱ درصد مشارکت‌کنندگان در رفراندوم با پیشنهاد آقای مورالس، دادگاه قانون اساسی بولیوی به نفع طرح رئیس جمهوری این کشور رای داد تا اویو مورالس بتواند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. در صورت پیروزی دوره چهارم ریاست جمهوری او در سال ۲۰۲۰ آغاز و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

با وجود انتقادها به سیاست‌های محیط زیستی و از جمله چهار برابر کردن زمین‌های زیرکشت و دامن زدن به روندن سوزاندن جنگل‌ها، عملکرد اقتصادی آقای مورالس در مبارزه با فقر و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی از سوی بسیاری از ناظران داخلی و بین‌المللی مورد تائید و تقدیر قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.