حدود 10هزار و 500 سرباز و مامور پلیس و ارتش در خیابان‌های شهرهای مختلف شیلی مستقر شده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،«سباستین پینیه‌را» رئیس جمهور شیلی در سومین روز از شورش‌های گسترده در این کشور اعلام کرد شیلی در وضعیت جنگی به سر می‌برد.

اعتراض‌های سراسری شامگاه جمعه از سانتیاگو، پایتخت و با تظاهرات علیه افزایش قیمت بلیط مترو آغاز شد. با این حال مانند شورش‌های مشابه در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی، مخالفت با بی‌عدالتی گسترده و نظام‌مند به سرعت به شهرهای کوچک و بزرگ شمال و جنوب شیلی کشیده شد.

21

دولت شیلی معترضان را به حمله به فروشگاه‌ها و اموال عمومی و خصوصی و ایجاد آشوب متهم می‌کند.

در جریان رویارویی میان معترضان خشمگین و نیروهای ارتش و پلیس تاکنون دست‌کم 7 نفر کشته و بیش از هزار و 400 نفر در سراسر کشور بازداشت شده اند.

«آندریس چادویک» وزیر کشور شیلی نیز گفت که تصمیم به تمدید حالت فوق العاده به دلیل «افزایش خشونت ها و خرابکاری ها» اتخاذ شده است.

چادویک افزود که در این اقدامات خشونت بار روز یکشنبه 70 حادثه خطرناک از جمله غارت 40 فروشگاه و شرکت رخ داده است.

حدود 10هزار و 500 سرباز و مامور پلیس و ارتش در خیابان‌های شهرهای مختلف شیلی مستقر شده اند.

773x435_cmsv2_21226234-57b1-5b45-8427-86185d3aa678-4247118

دولت شیلی همراه با نیروهای نظامی و پلیس از شامگاه جمعه مقررات منع آمد و شد را از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح در پایتخت به اجرا گذاشته است. فرمانده ارتش از شهروندان خواسته است تا از خانه‌های خود خارج نشوند.

حضور رئیس جمهوری شیلی همراه با نظامیان این کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی، باعث شده تا بسیاری از منتقدان، عملکرد وی را با دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه (۱۹۷۳-۱۹۹۰) مقایسه کنند.

آقای پینیه‌را در نطق تلویزیونی خود گفت که جنگ در شیلی نبردی میان چپ و راست نیست بلکه دولت در برابر افرادی که احترامی برای دموکراسی و میهن قائل نیستند در حال جنگ است.

وی گفت که شبکه های مترو و اتوبوسرانی امروز دوشنبه به شکل جزئی فعالیت می کنند و بیمارستان ها و برخی از مدارس و کلیساها نیز همینطور. 

وی افزود:« روز سختی در پیش داریم.»

خشونت ها و آشوب در این کشور باعث شده است که رئیس جمهور شیلی از تصمیم برای گرانی بلیط مترو و کرایه های حمل و نقل عمومی عقب نشینی کرده و اعلام حالت فوق العاده کند.

رئیس جمهور شیلی از شهروندان خواست که متحد باشند و به همسایگان خود برای ادامه زندگی کمک کنند.

رئیس جمهور شیلی اقدامات معترضان را به سازمان های مجرمانه تشبیه کرد و گفت که: ما درک می کنیم که آشوب طلبان تا حدودی سازماندهی شده و مسائل لجستیکی دقیقا مانند سازمان های مجرمانه هستند.

فرماندار شهر سانتیاگو نیز گفت که حمل و نقل کاملا متوقف شده است و فرودگاه بین المللی نیز دچار هرج و مرج شده است به طوری که پروازها از و به سمت این فرودگاه به دلیل آن که تیم های پرواز و کارکنان فرودگاه نتوانستند به محل کار خود برسند به تعلیق در آمد یا لغو شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.