پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال اوکراین گیت و چراغ سبز حمله به سوریه؛

تَرَک در حمایت‌ جمهوری خواهان از ترامپ

کار جمهوری خواهان برای دفاع از ترامپ روز به روز سخت‌ تر و سخت‌ تر می‌ شود و وقتی هم آنها این کار را انجام می‌ دهند با کمی تعلل در این باره سخن می‌ گویند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد تحقیق و بررسی برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا همچنان دارد. این ماجرا در کنار تصمیم ترامپ درباره سوریه، سبب بروز شکاف‌ هایی در درون حزب جمهوری خواه و حمایت‌ ها از وی شده است. پرسش‌ های جمهوری خواهان درباره سیاست‌ های رئیس جمهور آمریکا و نگرش‌ های وی رو به افزایش است.

هفته گذشته، هفته‌ ای بسیار عجیب در واشنگتن بود و ما به تدریج شاهد بروز تَرَک هایی در حمایت‌ های قوی جمهوری خواهان از ترامپ هستیم. البته این سخن به معنای آن نیست که جمهوری خواهان می‌ خواهند از استیضاح ترامپ حمایت کنند. این سخن به معنای آن است که کار جمهوری خواهان برای دفاع از رئیس جمهور روز به روز سخت‌ تر و سخت‌ تر می‌ شود و وقتی هم آنها این کار را انجام می‌ دهند با کمی تعلل در این باره سخن می‌ گویند. در این میان باید به سه نکته مهم توجه داشت:

نکته نخست به ماجرای «دورال» مربوط می‌ شود. دورال تفرجگاه شخصی دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا است. گفته می‌ شود قرار است نشست سران گروه 20 در سال 2020 در این مکان برگزار شود. اعلام این خبر سبب بروز واکنش‌ های بسیاری شده است. بسیاری می‌ گویند ترامپ می‌ خواهد از این میزبانی بهره برداری شخصی کند. حتی جمهوری خواهان با آنکه به صورت آشکار این تصمیم ترامپ را محکوم نکرده اند، به صراحت گفته اند این انتخاب بسیار بد است و باید مشخص شود که کاخ سفید از این محل پول درمی آورد یا خیر!

مسئله دوم مهم در این زمینه، ماجرای سوریه است. سران حزب جمهوری خواه از جمله سناتور «لیندسی گراهام» که از حامیان سرسخت ترامپ هستند، به تصمیم ترامپ درباره خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه به شدت تاختند؛ حتی با وجود اینکه رئیس جمهور و «مایک پومپئو» وزیر خارجه اش به ترکیه گفتند که باید به سمت آتش بس حرکت کند.

سناتور «میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواهان در سنا نیز در سرمقاله‌ ای در واشنگتن پست به شدت از تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکایی از سوریه انتقاد کرد. نکته جالب توجه اینکه او از سیاست‌ های کاخ سفید انتقاد کرد، اما به صورت مشخص از رئیس جمهور ترامپ نام نبرد. سخنان مک کانل وزنی متفاوت با دیگر جمهوری خواهان دارد. او به عنوان رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنای آمریکا یکی از قدرتمندترین سیاستمداران در حزب خود است.

مسئله سوم مربوط به این ماجرا، موضوع استیضاح ترامپ به علت ماجرای اوکراین است. «میک مالوینی» رئیس موقت کارکنان کاخ سفید و رئیس دفتر رئیس جمهور آمریکا این هفته در مقابل دوربین خبرنگاران سخن جالبی به زبان آورد که بسیار جالب توجه بود. او گفت: کشاندن اوکراین به سمت تحقیق و تفحص درباره دموکرات‌ های آمریکا، بخش بزرگی از برنامه جلوگیری از کمک‌ های چند میلیون دلاری آمریکا به اوکراین بود!

خبرنگاران پرسیدند که آیا این نوعی «بده بستان» بوده است که میک مالوینی در پاسخ گفت: ما همواره در عرصه سیاست خارجی این کار را انجام می‌دهیم.

این سخن نیز جمهوری خواهان را به شدت نگران کرده است. آنها می‌ گویند این سخنان در نشست استماع برای تایید صلاحیت میک مالوینی در کنگره بسیار مدنظر خواهد بود. در حالی مالوینی این سخن را به زبان می‌ آورد که رئیس جمهور ترامپ در هفته‌ های گذشته، بار‌ها و بار‌ها گفته است چنین اتفاقی رخ نداده است.

البته مالوینی پس از نشست خبری که صحبت هایش در مقابل دوربین‌ ها ضبط شده بود، پیامی منتشر کرد برای نقض سخنان قبلی علنی و ضبط شده اش مبنی بر اینکه بده بستانی وجود نداشته است! ترامپ از این نشست خبری و پوشش خبری این سخنان رئیس دفترش نیز ناراحت شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.