وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مشارکت نمی کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «مارک اسبر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مشارکت نمی کنند.

اسبر گفت که ارتش آمریکا خروج برنامه ریزی شده خود را از شمال شرق سوریه ادامه می دهد. 

وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود که وی به همتای ترک خود اطلاع داده است که پایبندی ترکیه به توافق آتش بس در سوریه ضروری است.

اسبر تأکید کرد که انتظار می رود که آنکارا سلامت مردم در منطقه سیطره اش را تضمین کند.

در تحولی دیگر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که ترکیه قصد دارد که 12 مرکز کنترل در منطقه امن احتمالی در شمال سوریه ایجاد کند و اگر دولت سوریه اشتباهی مرتکب شود به آن پاسخ می دهد.

اردوغان مدعی شد که اگر منطقه امن شامل شهرهای «دیرالزور» و «الرقه» شود ( این دو شهر در کنترل دولت سوریه است) می توان دو میلیون پناهنده سوری را در منطقه امن جا داد.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری فرانسه  ترکیه را مسئول ظهور مجدد گروه تروریستی داعش دانست و گفت که از طریق توئیتر از عقب نشینی آمریکا از سوریه مطلع شدند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه از ابتکاری مشترک با «آنگلا مرکل» و «بوریس جانسون» برای ملاقات با رجب طیب اردوغان پس از تعلیق موقت حملات نظامی آنکارا به شمال سوریه خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه بدون اشاره به زمان دقیق این ملاقات تاکید کرد در نظر دارد طی هفته های آینده به همراه صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس در لندن با اردوغان دیدار و گفتگو کند. این موضوع در حالی مطرح می شود که نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو قرار است سوم و چهارم دسامبر در لندن برگزار شود. با وجود اینکه هر سه کشور فرانسه، ترکیه و آمریکا عضو ناتو هستند آقای ماکرون روز جمعه تصریح کرد که مثل دیگران از طریق توئیتر دریافته که آمریکا تصمیم به عقب کشیدن نیروهایش (از سوریه) گرفته است»

به اعتقاد امانوئل ماکرون «آنچه در شمال سوریه می گذرد ثمره اشتباه سنگینی است که از سوی غرب و ناتو سر زده است.» وی همچنین تصریح کرد که اشتباه غرب و ناتو سوال هایی را در باره عملکرد و جایگاه پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به میان آورده است.

رئیس جمهور فرانسه درادامه با تاکید بر اینکه «این مسئله سبب تضعیف اعتبار ما خواهد شد» تصریح کرد: «نمی توان شاهد بود که بر اساس قانون (هر که زورمند تر است پیروز از میدان خارج می شود)، خروج پیروزمندانه ترکیه، روسیه و ایران را از این بحران شاهد باشیم.»

امانوئل ماکرون آنچه ترکیه در شمال سوریه انجام داده است را «دیوانگی» خواند و تاکید کرد که در صورت ظهور مجدد گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در منطقه این آنکارا است که در این ماجرا نقش داشته است.

در تحولی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، با اعلام آمار جدید تلفات حملات نظامی ترکیه پس از توافق آتش بسی که قرار بود از روز جمعه در مناطق شمالی سوریه به اجرا درآید از کشته شدن دست کم چهارده غیر نظامی خبر داد.

این سازمان مستقل که با استفاده از شبکه گسترده منابع محلی تحولات سوریه را رصد می کند در گزارشی تازه از ادامه درگیری ها برغم اعلام توافق آتش بس تاکید کرد که در پی حمله حملات هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه دست کم چهارده نفر در مناطق شمالی سوریه جان خود را از دست داده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه محل انجام این حملات را روستای «باب الخیر» در نزدیکی شهر مرزی «راس العین» اعلام کرده است.

رئیس شورای اروپا نیز گفت که توافق پنجشنبه شب ترکیه با آمریکا بر سر توقف تهاجم نظامی به خاک سوریه یک «آتش بس» واقعی نیست بلکه تحمیل نوعی کاپیتولاسیون به کردها در این منطقه محسوب می شود.

«دونالد توسک» که در جریان یک کنفرانس خبری پس از نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت در ادامه یادآور شد: شرایط کاملا روشن است. آنچه از آن به عنوان آتش بس یاد می شود چیزی نیست که ما انتظار داریم. این در واقع یک آتش بس نیست بلکه یک درخواست کاپیتولاسیون برای کردها است.

رئیس شورای اروپا یک روز پس از اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا و تاکید آنکارا بر تعلیق موقت حملات نظامی به مناطق کردنشین شمال سوریه ایراد می شود. به موجب این توافق که دونالد توسک آن را یک پیمان آتش بس معتبر نمی داند شبه نظامیان کرد پنج روز مهلت دارند تا سلاح های سنگین خود را تحویل دهند و تا عمق سی کیلومتری از مرز میان سوریه و ترکیه عقب نشینی کنند.

دونالد توسک در ادامه تاکید کرد: «ما بار دیگر از ترکیه می خواهیم که فورا به عملیات نظامی در خاک سوریه پایان دهد، نیروهایش را عقب بکشد و به قوانین و حقوق بین الملل احترام بگذارد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که در صورت رعایت نشدن مفاد توافق آتش بس و خارج نشدن شبه نظامیان کرد از منطقه امنیتی مد نظر آنکارا در شمال سوریه حملات نظامی از سه شنبه شب آغاز خواهد شد.

 اردوغان که روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری سخن می گفت در این خصوص تصریح کرد: «اگر به وعده های داده تا سه شنبه شب عمل شود مسئله منطقه امنیتی از نظر ما حل شده است. در غیر این صورت عملیات چشمه صلح به محض اتمام مهلت ۱۲۰ ساعته از سرگرفته خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که در پایان مهلت پنج ۱۲۰ ساعته که در توافق آتش بس پنجشنبه شب میان وی و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا بر آن تاکید شده مناطق شمالی سوریه باید به عمق ۳۰ کیلومتر از حضور شبه نظامیان کرد عضو یگان های مدافع خلق که آنکارا آنها را «تروریست» می خواند، پاکسازی شود.

 اردوغان در ادامه تاکید کرد: «پس از دسترسی به عمق ۳۰ کیلومتری در مدت کوتاهی موضع برخی کشورها به خصوص آمریکا و اروپا تغییر پیدا می کند.»

رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور بیش از سه میلیون پناهجوی سوری در کشورش خاطرنشان کرد که هدف ترکیه این است که دست کم دو میلیون نفر از این افراد به کشورشان بازگردانده و در منطقه امن مستقر شوند.

وی در این خصوص افزود که کشورش قصد دارد ۱۴۰ منطقه کوچک مسکونی با ظرفیت هر یک پنج هزار تن و نیز ۱۰ بخش که هر کدام سی هزار نفر را در خود جای دهند در مناطق امن شمال سوریه احداث کند.

رئیس جمهوری ترکیه در پایان با تاکید بر اینکه حضور نظامی کشورش در شمال سوریه طولانی مدت نخواهد بود یاد آور شد که در جریان عملیات چشمه صلح علاوه بر منطقه‌‌ای به مساحت ۳۶۰ کیلومتر، مراکز شهرهای تل ابیض و راس العین و همچنین ۶۵ منطقه مسکونی تحت کنترل درآمده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از ۲ هزار و سیصد تن از ساکنان شمال شرق سوریه که بخش عمده آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند در پی تهاجم اخیر ترکیه به کشور عراق پناه برده اند.

«آندره مهچیچ» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری با اعلام این مطلب یادآور شد که دفتر این کمیساریا در عراق برای چهارمین روز متوالی میزبان صدها پناهجو بوده که از مرز میان سوریه عبور کرده اند.

سخنگوی آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد در ادامه تصریح کرد که «بیش از هزار و ششصد پناهجوی سوری از مرز عراق با سوریه به سوی اردوگاه آوارگان در شهرستان برده‌رش واقع در ۱۵۰ کیلومتری شرق سوریه منتقل شده اند.»

سازمان ملل متحد تخمین زده است که حدود ۱۶۶ هزار نفر از ساکنان شمال سوریه از نهم اکتبر، زمان آغاز عملیات نظامی ترکیه تا کنون مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. این در حالی ست که دیده بان حقوق بشر سوریه پیش از این شمار آواراگان حمله نظامی ترکیه را بیش از ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

از جهتی دیگر، رجب طیب اردوغان روز جمعه یک روز پس از توافق آتش بسی که پنجشنبه شب در پی گفتگو با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در آنکارا اعلام شد با هشدار به شبه نظامیان کرد در خصوص مهلت پنج روزه تعیین شده برای عقب نشینی از مرزها تاکید کرد که این مهلت در حال سپری شدن است.

آقای اردوغان در ادامه تاکید کرد نیروهای نظامی کشورش همچنان در منطقه عملیاتی «چشمه صلح» باقی مانده و فعلا از آنجا خارج نمی شوند.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به دیدار روز سه شنبه خود با ولادیمیر پوتین این ملاقات را در راستای روند اعلام شده برای تعلیق حملات به مناطق شمالی سوریه اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان همچنین تاکید کرد که «منطقه امنیتی» مد نظر ترکیه برای پاکسازی از نیروهای شبه نظامی کرد تا وسعت ۴۴۰ کیلومتری در طول مرز کشورش با سوریه گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به روند آتش بسی که با آمریکا بر سر آن به توافق رسیده تصریح کرد که این روند به ابتکار آنکارا و در هماهنگی با واشنگتن پیش خواهد رفت و دو کشور مدام برای بررسی این روند با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

 اردوغان که پس از مراسم نماز جمعه با خبرنگاران سخن می گفت اعلام کرد در منطقه عملیاتی شمال سوریه پس از توافق آتش بس پنجشنبه شب درگیری جدید روی نداده است. این در حالی است که منابع خبری صبح روز جمعه از درگیری های پراکنده و شنیده شدن صدای انفجار و شلیک گلوله در راس العین خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای کرد شمال سوریه در واکنش به بمباران های هوایی روز جمعه در راس العین به مواضع شبه نطامیان کرد و غیر نظامیان این حملات را مصداق «نقض» آتش بس اعلام کرد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.