ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایت آنکارا شهر رأس العین را گلوله باران کردند.

 

به گزارش جماران، خبرنگار رویترز گفت که امروز جمعه صدای گلوله باران و شلیک سلاح های آتشباری در منطقه«رأس العین» در شمال شرق سوریه به رغم توافق ترکیه و آمریکا بر سر توقف حمله ترکیه به سوریه به مدت پنج روز به منظور فرصت دادن به نیروهای کرد برای عقب نشینی، شنیده شده است.

این خبرنگار از شهر« سلانپینار» ترکیه که در مقابل شهر رأس العین قرار دارد، صدای شلیک تیربارها و گلوله باران توپخانه ای را در منطقه رأس العین سوریه شنیده است.

خبرنگار روسیا الیوم نیز گزارش داد که ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایت آنکارا بار دیگر شهر رأس العین را گلوله باران کردند.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که برخی منابع کُرد گفتند که ارتش ترکیه آتش بس را نقض و به میدان «الشهدا»در شهر رأس العین حمله کرده است.

این منابع افزودند که ارتش ترکیه چند مجموعه از گروه های مسلح را پس از از بین بردن دیوار مقابل شهر «علوک» وارد این شهر کرد.

گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، نیز از درگیری میان ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن با نیروهای قسد در شهر راس العین خبر داد.

این در حالی است که «مایک پنس »معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری با «مایک پمپئو» در آنکارا از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در شمال سوریه خبر داد.

پنس بعد از مذاکرات خود با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با رهبری قاطع ترامپ و روابط خوب ترکیه و آمریکا دو کشور تصمیم به آتش بس در سوریه گرفتند.

وی با اشاره به مذاکرات گسترده خود با اردوغان و مذاکرات هیات های دو کشور افزود: طی 120 ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای وای پی جی از 30 کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و بعد از آن، ترکیه آتش بس را اعلام خواهد کرد. 

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در شهر«کوبانی» انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت های داعش به توافق رسیده اند و جزئیات موجود توافق اعلام خواهد شد. 

به گفته پنس ترکیه و آمریکا در زمینه لزوم حفط حقوق بشر اقوام مختلف در شمال سوریه و حقط حقوق آنان به توافق رسیده اند. 

معاون ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده بین طرفین، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریمهای اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.

پنس با اشاره به همکاری های آمریکا با گروه های کرد سوریه گفت: ما به همکاری های خود با این گروهها ادامه خواهیم داد ولی گروه های یاد شده در 30 کیلومتری مرزهای ترکیه، نیروهای خود را عقب خواهند کشید. 

پنس افزود: ما در منطقه حضور نظامی نخواهیم داشت ولی فعالیتهای سیاسی و دیپلماتیک خواهیم داشت. 

 ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مسوولان بالای آمریکا در این کشور بود. 

رابرت چارلز اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا از روز چهارشنبه در آنکارا با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، «خلوصی آکار» وزیر دفاع، «هاکان فیدان» رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. 

ظهر روز پنجشنبه پمپئو وزیرخارجه آمریک وارد آنکارا شد و ساعتی بعد از وی نیز مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا به آنکارا آمده و بعد از گذراندن مدت زمان کوتاهی در سفارت آمریکا در آنکارا به محل کاخ ریاست جمهوری رفت. 

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه بطول انجامید و بعد از مذاکرات خصوصی هیاتهای دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند. 

مساله افشای نامه ترامپ به عنوان رییس جمهور ترکیه و سخنان منابع دیپلماتیک مبنی بر اینکه ترکیه این نامه را به زباله دانی انداخته و پاسخ نامه را با آغاز عملیات نظامی در سوریه داد و نیز اعلام برخی تحریمهای آمریکا علیه ترکیه در صدر اخبار روز جاری ترکیه جای داشت. 

به موازات دیدار روز جاری مسوولین آمریکا در آنکارا، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رییس جمهور سوریه روز جاری در آنکارا با سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دیدار کرد.

ناظران آگاه با اشاره به اینکه اردوغان روز سه شنبه در سوچی دیدار خواهد کرد، دیدار همزمان لاورنتیف و پنس از آنکارا را مهم ارزیابی می کنند. 

ترکیه از چهارشنبه هفته گذشته به رغم مخالفت گسترده در شمال سوریه مبادرت به مداخله نظامی کرده است. ترکیه هدف خود از این عملیات را مسددود کردن کریدور تروریستی در مرزهای خود و تاسیس یک منطقه امن در مرزهای ترکیه با سوریه در عمق 30 کیلومتری خاک ترکیه اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از توافق کشورش با ترکیه برای آتش‌بس موقت در شمال شرقی سوریه اعلام کرد که دیگر نیازی به تحریم ترکیه نمی‌بیند.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه پس از توافق کشورش با ترکیه برای توقف موقت عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه اعلام کرد که از نظر وی دیگر نیازی نیست که آمریکا علیه ترکیه تحریم وضع کند.

دونالد ترامپ که طی روزهای اخیر چندین بار ترکیه را به وضع تحریم‌های شدید و به زعم خودش نابودکننده تهدید کرده بود، ساعتی پس از پایان مذاکرات هیئت بلندپایه آمریکایی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که طی آن دو طرف برای آتش‌بس موقت در شمال شرقی سوریه به توافق رسیدند، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: «خوشحالم که دیگر نیازی نیست ترکیه را تحریم کنیم. البته تحریم ترکیه یا رفع تحریم‌ها علیه آن تنها دست من نیست، اما فکر می‌کنم که دیگر لازم نباشد کنگره ترکیه را تحریم کند.»

وی افزود: «من از کاری که ترکیه انجام داد، تشکر می‌کنم و احترام زیادی برای رئیس‌جمهور اردوغان قائلم. رئیس‌جمهور اردوغان یک رهبر بزرگ و بسیار شجاع است و فکر می‌کنم بتوانیم ماه آینده با یکدیگر دیدار داشته باشیم.»

ترامپ در ادامه از توافق با ترکیه به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و گفت: «ما به هرچه آرزو داشتیم، دست یافتیم. ما می‌توانیم نیروهایمان را به خانه بازگردانیم و در عین حال داعش را (به کمک ترکیه) مهار کنیم. همه از این توافق راضی و خوشحالند؛ هم ما خوشحالیم و هم ترکیه و هم کُردها.»

در تحولی دیگر،رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه و در پی تعلیق عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه، از آنکارا خواستند تا عملیات نظامی را پایان داده و نیروهای خود را عقب بکشد.

در بیانیه‌ای که رهبران اروپا در نخستین روز اجلاس سران اتحادیه در بروکسل منتشر کرده‌اند، آمده است: « شورای اروپا بیانیه صادر شده از سوی آمریکا و ترکیه مبنی بر توقف عملیات نظامی را مورد توجه قرار می دهد و بار دیگر از ترکیه می خواهد که به اقدامات نظامی خود پایان دهد و نیروهای خود را عقب بکشد.»

اتحادیه اروپا همچنین بار دیگر مداخله نظامی یکجانبه ترکیه در شمال شرقی سوریه را محکوم کرده و گفته است که این دخالت نظامی باعث «افزایش رنج انسان‌ها» می شود، جنگ علیه داعش را «تضعیف» می کند و «تهدید» جدی برای امنیت اروپا به شمار می رود.

رهبران اروپایی همچنین تصمیم‌ خود مبنی بر متوقف کردن صدور مجوزهای صادرات اسلحه به ترکیه را تکرار کرده اند.

عملیات نظامی ۹ روزه آنکارا در شمال شرقی سوریه تاکنون باعث کشته‌شدن ده ها غیرنظامی و آواره شده ده ها هزار نفر شده است.

سازمان عفو بین الملل امروز جمعه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات نه روزه ارتش ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد نظامیان ترکیه در جریان این عملیات نظامی مرتکب «جنایات جنگی» شده اند.

عفو بین المللی در این بیانیه تصریح کرده است که در جریان حملات ارتش ترکیه به خاک سوریه، موسوم به عملیات «چشمه صلح» موارد متعددی از «جنایات جنگی» از جمله اعدام های خودسرانه و کشتار غیرنظامیان مشاهده شده و به ثبت رسیده است.

آنکارا از روز نهم اکتبر عملیات «چشمه صلح» را با هدف پاکسازی مناطق مرزی از شبه نظامیان کرد عضو یگان های مدافع خلق آغاز کرد. ترکیه نیروهای شبه نظامی کرد را «تروریست» می خواند و از ابتدای شروع این عملیات مواضع این نیروها را در شهرهای مختلف مرزی زیر آتش گلوله های توپ و حملات خمپاره ای قرار داد.

ترکیه پیش از شروع حملات تاکید کرده بود که هدف از این عملیات تنها از بین بردن «شبکه نیروهای تروریستی» است و اقدامات لازم برای در امان بودن غیر نظامیان از گزند حملات در دستور کار نیروهای نظامی قرار داد.

این در حالی است که بنا به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، در جریان این حملات نه روزه دست کم ۷۲ غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

عفو بین الملل در بیانیه خود می افزاید: «نیروهای نظامی ترکیه و ائتلاف گروه های مسلح تحت حمایت آنکارا در جریان حمله به شمال سوریه به شکل شرم آوری نسبت به جان غیرنظامیان بی تفاوت بوده اند.»

در گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید شده که شواهد انکار ناپذیری دال بر انجام جنایات جنگی در طول این عملیات نظامی بدست آمده است. عفو بین الملل تصریح کرده است که این شواهد را از طریق هفده فرد مختلف در میان امدادرسانان، کارکنان بخش های پزشکی، آوارگان، خبرنگاران و اعضای گروه های بشردوستانه دریافت کرده است.

در بیانیه عفو بین الملل همچنین آمده است که بر اساس شواهد بدست آمده مناطق مسکونی بدون هیچ ملاحظه ای همچون مواضع نظامی هدف حملات قرار گرفته اند.

عفو بین الملل با استناد به اظهارات یک امداد رسان کرد صلیب سرخ تاکید کرده است که پس از حمله هوایی روز دوازدهم اکتبر به روستای «صالحیه» شمار زیادی غیرنظامی که از مناطقه مسکونی خود آواره و به محلی در نزدیکی یک مدرسه پناه برده بودند، جان خود را از دست دادند.

اعدام خودسرانه «هفرین خلف» (یک مسئول سیاسی کرد که از وی به عنوان دبیر کل حزب «سوریه فردا» نام برده می شد) به دست گروه های مسلح سوری تحت حمایت ترکیه از حمله دیگر مواردی است که در بیانیه عفو بین الملل به آن اشاره شده است.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود. دولت سوریه اقدام ترکیه را اشغالگری توصیف کرد و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه همچنین با واکنش گسترده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم به توقف صادرات سلاح به ترکیه گرفتند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.