ارتش سوریه گذرگاه مرزی«عین العرب»(کوبانی) در مرزهای شمالی سوریه با ترکیه را بازپس گرفت.

 

به گزارش جماران، خبرنگار المیادین گفت که ارتش سوریه گذرگاه مرزی«عین العرب»(کوبانی) در مرزهای شمالی سوریه با ترکیه را بازپس گرفت.

شب گذشته نیروهای ارتش سوریه پس از توافق با کردها برای رویارویی با تجاوز ترکیه به اراضی سوریه وارد شهر عین العرب در شمال سوریه شدند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز گزارش داد که سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرده است که در چارچوب هر گونه راه حلی برای بحران و نزاع در شمال سوریه، دولت سوریه باید مرزها را به کنترل خود در آورد.

در همین حال، اداره خودمختار کردها در شمال سوریه امروز پنجشنبه اعلام کرد که در حمله ترکیه به منطقه شمال سوریه  که بیش از یک هفته پیش آغاز شد تا کنون 218 غیرنظامی از جمله 18 کودک کشته شدند.

در نتیجه این حمله همچنین 650 تن زخمی شدند و بیش از 300 هزار تن نیز آواره شدند.

از جهتی دیگر، خبرنگار سانا گزارش داد که پهپاد نیروهای ترکیه در روستای «مجیبرة زرکان» در ریف شهر «تل تمر» در استان «الحسکه» پس از مورد هدف قرار گرفتن، سرنگون شد.

خبرنگار سانا همچنین تصریح کرد که نیروهای ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایتش شهر «راس العین» در حومه شمالی حسکه را به محاصره خود در آوردند.

بر اساس این گزارش، مناطق مختلف راس العین هدف حملات گسترده هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه قرار گرفت.

خبرگزاری سانا همچنین گزارش داد که یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: با وجود موج محکومیت‌ های بین‌ المللی، رژیم اردوغان در تجاوزگری آشکار خود علیه سوریه لجاجت به خرج می‌ دهد.

این منبع تاکید کرد: رژیم اردوغان در نقض آشکار همه قوانین و عرف‌های بین‌المللی مرگ و ویرانی می‌کارد.

وی تصریح کرد: حکومت اردوغان در رده گروه‌های تروریستی قرار گرفته که از آنها انواع حمایت را کرده است.

این منبع گفت: دمشق بار دیگر مخالفت مطلق خود با تجاوزگری ترکیه را اعلام و آن را به شدت محکوم می‌کند و بر همبستگی و وحدت مردم سوریه تاکید می‌کند.

این منبع گفت: باید حکومت اردوغان را مجبور کرد که سیاست‌ های مخرب خود را که تهدیدی برای صلح و امنیت به شمار می‌رود، ریشه کن کند.

این منبع سوری همچنین به ترکیه نیز هشدار داد که در صورتی که رژیم اردوغان بر آغاز تجاوز اصرار کند، خود را در صف تروریست‌ها و گروهک‌ های قرار می‌دهد و قطعا جایگاه خود به عنوان ضامن توافق روند مذاکرات سیاسی آستانه برای حل بحران سوریه را از دست می‌ دهد و این اقدام، ضربه‌ای کشنده به همه روند سیاسی حل بحران سوریه است.

از سوی دیگر، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز پنجشنبه برای مذاکره با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه وارد آنکارا شد.

انتظار می رود که پنس از ترکیه بخواهد که حملات خود به کردها در شمال شرق سوریه را متوقف کند این در حالی است که «دونالد ترامپ» یک روز قبل ترامپ تهدید کرد که تحریم های شدیدی را به دلیل این عملیات علیه ترکیه اعمال می کند.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود. دولت سوریه اقدام ترکیه را اشغالگری توصیف کرد و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه همچنین با واکنش گسترده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم به توقف صادرات سلاح به ترکیه گرفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.