در حالی که برخی کشورهای اروپایی از توقف صادرات سلاح به ترکیه در پی عملیات نظامی اش در شمال سوریه خبر می دهند آمریکا نیز تحریم هایی که تهدید به اعمال آنها کرده بود را آغاز کرد.

به گزارش جماران، فشار کشورهای غربی بر ترکیه در پی تجاوز به شمال سوریه روز به روز بیشتر می شود.

در حالی که برخی کشورهای اروپایی از توقف صادرات سلاح به ترکیه در پی عملیات نظامی اش در شمال سوریه خبر می دهند آمریکا نیز تحریم هایی که تهدید به اعمال آنها کرده بود را آغاز کرد.

عملیات ترکیه در شمال سوریه انتقادها به خروج نیروهای آمریکایی را تشدید کرده است. در واکنش به این انتقادها، دولت آمریکا سه وزیر ترکیه را تحریم کرده است اما رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این اقدامات را ناکافی می‌داند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از نابودی اقتصاد ترکیه در صورت ادامه عملیات نظامی در سوریه سخن گفته است. در همین رابطه، مجازات‌هایی علیه وزیر دفاع و دو وزیر دیگر ترکیه پیش بینی شده است. افزون بر آن، آمریکا تهدید کرده حجم مبادلات بازرگانی با ترکیه را محدود کرده و بر واردات فولاد از ترکیه عوارض گمرکی سنگین وضع می‌کند.

خبرگزاری فرانسه امروز سه‌شنبه  با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه داده است. ترامپ در تماس تلفنی خود با اردوغان از او خواسته است بدون درنگ به حملات خود در سوریه علیه کردها پایان دهد.

مفسر سایت اشپیگل‌آنلاین در ارتباط با تحریم اقتصادی ترکیه از سوی دولت آمریکا نوشته است: ترامپ ابتدا اقدام به آتش‌افروزی کرد و اکنون در مقام آتش‌نشان پا به میدان نهاده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود نوشته است که ترامپ ترکیه را که متحد آمریکا در ناتو است، متهم به حمله به شهروندان غیرنظامی کرده و اعلام کرده است که ترکیه با عملیات نظامی خود در شمال سوریه به افراط‌گرایان عضو داعش اجازه داده تا از زندان‌ها بگریزند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه شامل وزیر دفاع، وزیر کشور و همچنین وزیر انرژی آن کشور می‌شود. دارایی‌های این سه وزیر در آمریکا مسدود می‌شود و شرکت‌های آمریکایی از انجام معامله با آن‌ها منع شده‌اند.

دونالد ترامپ در همین باره با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «من کاملا آمادگی آن را دارم که در صورت آنکه رهبران ترکیه به این اقدامات خطرناک و مخرب ادامه دهند، اقتصاد آن کشور را ویران کنم.»

خبرگزاری فرانسه این اقدام دونالد ترامپ را برخاسته از افِزایش انتقادها در آمریکا دانسته است. در همین رابطه، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار یک پست توییتری، این اقدامات دولت آمریکا را برای جبران فاجعه‌ای که سیاست‌های غلط ترامپ به بار آورده، ناکافی دانسته است.

از سوی دیگر، «میتچ مک‌کونل» رهبر اکثریت سناتورهای جمهوریخواه عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه سیاستی خطا با پیامدهایی فاجعه بار خوانده که می‌تواند به منافع آمریکا در منطقه آسیبی جدی بزند.

گفته می‌شود که «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، به زودی به آنکارا سفر خواهد کرد.

مایک پنس گفته است که ترامپ نسبت به بی‌ثباتی در این منطقه بسیار نگران است. او این موضوع را که ترامپ به اردوغان برای شروع عملیات خود در شمال سوریه «چراغ سبز» نشان داده را  تکذیب کرد. پنس گفت: «آمریکا حاضر نیست چشم خود را بیش از این بر روی حملات ترکیه در سوریه ببندد.»

ترامپ در عین حال تهدید کرده است که مذاکره بر سر مبادلات بازرگانی دو کشور آمریکا و ترکیه را تعلیق خواهد کرد و عوارض گمرکی واردات فولاد از ترکیه را به ۵۰ درصد افزایش خواهد داد. حجم مبادلات بازرگانی دو کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

در همین رابطه قرار است که «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هفته آینده برای شرکت در جلسه ناتو به بروکسل سفر کند. گفته می‌شود که اسپر از متحدان آمریکا در ناتو تقاضا خواهد کرد تا مجازات‌های مشابهی علیه ترکیه پیش بینی کنند.

در تحولی دیگر،خبرگزاری آلمان گزارش داد که سخنگوی شرکت فولکس‌واگن می‌گوید تصمیم نهایی در مورد راه‌اندازی یک خط تولید اتومبیل‌های این شرکت در ترکیه به تاخیر افتاده است.

به نظر می‌رسد انتقادهای بین‌المللی از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه نگرانی‌هایی را برای این شرکت خودروسازی در پی داشته است.

یک سخنگوی فواکس‌واگن امروز سه‌شنبه گفت: «ما به دقت شرایط را زیرنظر داریم و تغییرات را به دقت دنبال می‌کنیم.»

اوایل ماه جاری میلادی فولکس‌واگن اعلام کرد که مذاکرات در مورد راه‌اندازی یک کارخانه تولید محصولات این شرکت در غرب ترکیه در مراحل پایانی خود قرار دارد.

از سوی دیگر، «دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس امروز سه شنبه اعلام کرد که کشورش صدور مجوزهای جدید برای صادرات سلاح به ترکیه را به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه متوقف می کند.

وی افزود:دولت انگلیس مجوزهای جدید برای صادرات تجهیزات و تسلیحانی که ممکن است در عملیات نظامی در سوریه مورد استفاده قرار گیرد صادر نمی کند.

در تحولی دیگر، اعضای اتحادیه اروپا روز گذشته-دوشنبه- در جریان نشست وزرای خارجه در لوکزامبورگ، به اتفاق آراء حملۀ نظامی ترکیه به مناطق شمال سوریه را محکوم کردند و از تمام کشورهای عضو خواستند تا فروش اسلحه به آنکارا را متوقف کنند.

«جوزپ بورل» رئیس منتخب دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۸ کشور عضو این اتحادیه «به اتفاق آراء تصمیم به محکوم کردن ترکیه گرفتند» و از ترکیه خواستند تا «هرچه سریع‌تر این حملات را متوقف کند.»

آقای بورل افزود که این اتحادیه همچنین «از تمام کشورهای عضو خواست تا فروش هرگونه سلاح» به آنکارا را متوقف کنند.

پیش از این اعلام موضعِ قوی و همگانی نیز، بارها اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از حملۀ نظامی آنکارا به مناطق کردنشین شمال سوریه انتقاد کرده و خواستار توقف آن شده بودند اما شش روز پس از آغاز این حملات، هنوز نشانه‌ای از پاسخ مثبت آنکارا به این درخواست هم‌پیمانانش دیده نمی‌شود.

پس از انتشار بیانیۀ اتحادیه مبنی بر محکومیت حملات نظامی ترکیه، آنکارا اتحادیه اروپا را به حمایت از «تروریستها» متهم کرد.

وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «برای اتحادیه اروپا پذیرفتنی نیست که رویکردی را به نمایش بگذارد که حاکی از حمایت از عناصر تروریستی است.»

پیش از این نیز «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی این اتحادیه از آنکارا خواسته بود که به این تهاجم پایان دهد.

خانم موگرینی هشدار داده بود که از سر گیری خصومت‌های مسلحانه در شمال‌شرق سوریه، ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، رنج‌های غیرنظامیان را تشدید می‌کند و آوارگان بیشتری بر جا می‌گذارد.»

همچنین اسپانیا، اتریش و بلژیک روز دوشنبه به آلمان و فرانسه پیوستند و از طرح توقف فروش اسلحه به ترکیه حمایت کردند.

پیش از این پاریس و برلین رسما اعلام کرده بودند که فروش سلاح به ترکیه را متوقف کرده‌اند. فنلاند و هلند نیز از توقف قریب‌الوقوع صادرات سلاح خود به این کشور خبر دادند.

به گفتۀ دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، این اولین قدم در راستای اجرایی کردن مجموعه‌ای از مجازات‌ها علیه حملات آنکارا و فشار بر ترکیه برای توقف عملیات نظامی خود در شمال سوریه است.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «نمی‌خواهیم از این جنگ حمایت کنیم و به همین دلیل نمی‌خواهیم که اسلحه‌هایمان را در دسترس ترکیه قرار دهیم.»

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که این حملات «ویرانی‌های انسانی جدی» به همراه دارد و بر این اساس باید «در موضوع صادرات اسلحه به ترکیه، موضعی محکم اتخاذ شود.»

بنا بر اعلام یوروستات مرکز آمار اتحادیه اروپا، سال گذشته از این اتحادیه انواع سلاح از جمله موشک به ارزش ۴۵ میلیون یورو به ترکیه صادر شده است. فرانسه نیز مجموعه‌ای از هواپیما (نظامی و غیرنظامی) را به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به ترکیه صادر کرده است.

ایتالیا بزرگترین فروشندۀ اسلحه به آنکارا است و پس از این کشور نیز اسپانیا، بریتانیا و آلمان قرار دارند.

«لویجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد که کشورش صادرات سلاح به ترکیه را در پی عملیات نظامی آنکار در شمال شرق سوریه ممنوع می کند.

دی مایو تأکید کرد که راه حل بحران باید دیپلماتیک باشد نه نظامی.

ایتالیا روز پنجشنبه گذشته نیز در پی ادامه عملیات نظامی ترکیه در سوریه سفیر ترکیه را احضار کرده بود.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.