درحالی که در سال ۲۰۱۸ جرایم راست‌گرایان افراطی در مجموع با کاهشی ۳ /۰ درصدی به ۱۹۴۰۹ مورد رسید، آمارها از افزایش اعمال خشونت آمیز راست‌گرایان به میزان ۲ / ۳ درصد و رسیدن آن به رقم ۱۰۸۸ مورد حکایت می‌کنند.

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: ابتدا قتل‌های سریالی ناسیونال‌سوسیالیست‌های زیرزمینی، بعد قتل سیاستمدار آلمانی، و هفته گذشته حمله به کنیسه‌ای با اهداف خارجی‌ستیزی و یهودی‌ستیزی. وضعیت راستگرایان افراطی و جرایمی که در آلمان مرتکب می‌شوند، چگونه است؟

حمله هفته گذشته (۹ اکتبر) در نزدیکی یک کنیسه در شهر هاله آلمان که دو کشته بر جای گذاشت، دوباره موضوع راست‌گرایان افراطی در این کشور را داغ کرده است؛ راست‌گرایانی که با انگیزه‌های خارجی ستیزی یا یهودی‌ستیزی دست به اعمال خشونت آمیز و تروریستی می‌زنند.

یکی از پرسش‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که مسوولان و دستگاه‌های مربوطه در آلمان، خطر راست‌گرایان افراطی و اقدامات خشونت‌آمیز آنان را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

«هورست زهوفر»  وزیر کشور آلمان (از حزب سوسیال مسیحی) تهدید برآمده از راست‌گرایی افراطی را به «بزرگترین تهدید کشور» آلمان می‌داند. سازمان امنیت داخلی آلمان (نهاد حفاظت از قانون اساسی)، از تشدید خشونت‌طلبی راست‌گرایان افراطی به ویژه به دلیل بحث‌های داغی که در شرق آلمان درباره پناهجویان در جریان است، گزارش می‌دهد. 

در تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان امنیت داخلی آلمان آمده است: «این خطر وجود دارد که بحث‌های جاری احساسی، منجر به تندرو شدن راست‌گرایان افراطی خشونت‌طلب و در نتیجه اعمال خشونت از سوی آنها شود.» بر پایه تجزیه و تحلیل این نهاد، این مسئله می‌تواند منجر به«تشکیل گروه‌های تروریستی» شود.

درحالی که در سال ۲۰۱۸ جرایم راست‌گرایان افراطی در مجموع با کاهشی ۳ /۰ درصدی به ۱۹۴۰۹ مورد رسید، آمارها از افزایش اعمال خشونت آمیز راست‌گرایان به میزان ۲ / ۳ درصد و رسیدن آن به رقم ۱۰۸۸ مورد حکایت می‌کنند.

نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان از «یهودی‌ستیزی» به عنوان زمینه تحریک ثابت وزمینه مشترکی برای تطبیق هویت ایدئولوژیک راست‌گرایان افراطی نام می‌برد. مسوولان در آلمان از افزایش جرایم کیفری راست‌گرایان افراطی با انگیزه یهودی‌ستیزی سخن می‌گویند. با استناد به این گزارش‌ها بخش بزرگی از این جرایم مربوط به تحریک و تهییج افکار عمومی و جرایم تبلیغاتی (پروپاگاندا)ست. بنا بر این گزارش‌ها، اعمال خشونت‌آمیز ضدیهودی هم از ۲۸ مورد در سال ۲۰۱۷ به ۴۸ مورد در سال گذشته افزایش یافته است.  

 

شمار هواداران راستگرایان افراطی و چگونگی سازماندهی

بر پایه اطلاعات دستگاه‌های امنیتی آلمان، شمار راست‌گرایان افراطی هیچ‌گاه در این کشور به اندازه‌ی کنونی نبوده است. بر پایه گزارش نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان، شمار راستگرایان افراطی در سال گذشته به ۲۴۱۰۰ تن رسیده است؛ ۱۰۰ نفر بیشتر از سال پیشین. سازمان امنیت داخلی آلمان می‌گوید، نیمی از این تعداد یعنی ۱۲۷۰۰ نفر از اعمال خشونت ابایی ندارند.

با استناد به گزارش‌ها، بسیاری از هواداران خشونت طلب راست‌گرایان افراطی، به ویژه در شرق آلمان جذب گروه‌هایی می‌شوند که در این کشور به عنوان گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی شده‌اند. در این فهرست نام سازمان ناسیونال سوسیالیستی زیرزمینی (NSU) که در مورد ۱۰ قتل مسوول شناخته شده، تنها نام نیست. از اواخر ماه سپتامبر سال جاری،  رسیدگی به پرونده ۸ مرد به اتهام تأسیس گروه «انقلاب کمنیتس» در جریان است. در گزارش دادستان کل آمده است، این افراد «برای حملات مسلحانه و مرگ‌آور برنامه‌ریزی می‌کردند» و خواستار «چرخش در سیستم» بودند.دویچه وله را در تلگرام دنبال کنید

در ماه مارس سال ۲۰۱۸ هم دادگاه شهر «درسدن» آلمان ۸ تن از اعضای گروهی دیگر به نام «گروپه فرایتال» را به دلیل اتهام‌هایی چون عضویت در گروهی تروریستی، اقدام به قتل و انفجار محکوم کرد.

اما همیشه این گونه نیست که راست‌گرایان افراطی خشونت‌طلب در قالب یک گروه یا وابسته به یک گروه عمل کنند. مظنون به قتل والتر لوبکه می‌گوید، به تنهایی دست به این جنایت زده است.

«لوبکه» سیاستمدار آلمانی بود که دوم ژوئن سال جاری در منزل مسکونی‌اش در شهر «ولف‌هاگن» در نزدیکی کاسل از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در اثر جراحات وارد آمده، درگذشت. لوبکه از جمله سیاستمدارانی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی از سیاست‌های مهاجرت‌پذیری صدراعظم آلمان حمایت کرده بود.

مهاجم شهر هاله آلمان هم که هفته گذشته (۹ اکتبر) با انگیزه‌های خارجی و یهودی‌ستیزی به دو نفر شلیک کرد، می‌گوید تکروست.

 

واکنش مسوولان آلمان به افزایش جرایم راست‌گرایانه افراطی

اما با توجه به افزایش اعمال خشونت‌آمیز از سوی راست‌گرایان افراطی بر پایه آمارها و گزارش‌های نهادهای امنیتی آلمان، واکنش مسوولان و این نهادها نسبت به تحولات اخیر چیست؟ نماینده دولت آلمان در امور یهودیان، با تأکید بر حفاظت بیشتر از بناهای یهودی در این کشور، خواستار افزایش نیروهای امنیتی و پرسنل سازمان امنیت داخلی و اداره جنایی فدرال آلمان شده است. «مازیاک» رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان هم با اشاره به اینکه راستگرایی افراطی پدیده‌ موقتی نیست، خواستار بحث در مورد تأمین امنیت کسانی شده است که به مسجد می‌روند.

زهوفر، وزیر کشور آلمان قول حفاظت بیشتر از بناهای متعلق به یهودیان را داده است.

اینترنت و بازی‌های کامپیوتری یکی دیگر از حوزه‌هایی هستند که سازمان‌های امنیت داخلی آلمان حالا آنها را به طور ویژه‌ای زیر ذره‌بین برده‌اند. وزیر کشور آلمان و دیگر مسوولان سازمان امنیت داخلی این کشور نسبت به نقش اینترنت در شبکه‌سازی و یارگیری در میان راست‌گرایان افراطی و همچنین بازی‌های کامپیوتری و تأثیر آنها بر مجرمان و مجرمان بالقوه این جریان هشدار می‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.