ارتش سوریه طی 48 ساعت آینده وارد شهرهای «منبج» و «عین العرب» در شمال استان «حلب» می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از المیادین، برخی منابع به المیادین گفتند که ارتش سوریه طی 48 ساعت آینده وارد شهرهای «منبج» و «عین العرب» در شمال استان «حلب» می شود.

این شهرها در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه هستند.

 «عصمت شیخ حسن» مسئول دفاع در اداره خودمختار کرد در شمال شرق سوریه در گفت و گو با روسیا الیوم گفت که با مسکو بر سر ورود ارتش سوریه به عین العرب توافق حاصل شده است.

شیخ حسن گفت که ارتش سوریه امشب وارد عین العرب می شود.

برخی گزارش ها نیز حکایت از آن دارد که ارتش سوریه وارد منطقه ای از شهرهای «المنصوره» و «الطبقه» تا «عین عیسی» در شمال استان «الرقه» می شود.

برخی منابع رسانه ای نیز گفتند که در حمله هوایی ترکیه به کاروانی که از شهر«رأس العین» به سمت شهر«القامشلی» می رفت سه خبرنگار خارجی کشته شدند.

برخی منابع کرد نیز گفتند که در حمله به این کاروان 11 تن کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند.بیشتر  قربانیان غیرنظامی هستند.

در تحولی دیگر، خبرنگار المیادین گفت که نیروهای آمریکایی از منطقه «مشتی النور»در شهر عین العرب در استان حلب به منطقه «خراب عشق» در  شمال استان «الرقه» رفتند.

آمریکا اعلام کرده است که هزار تن از نظامیان خود را از شمال سوریه جا به جا می کند.

از سوی دیگر،صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه خواستار «توقف فوری» عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه شد. «رجب طیب اردوغان» نیز به دلیل اعلام تحریم تسلیحاتی علیه ترکیه، آلمان را مورد حملات شدید قرار داد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خواستار توقف فوری حملات نظامی ترکیه در شمال سوریه شده است.

«اولریکه دمر» معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که صدراعظم آلمان در یک گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، خواستار پایان فوری عملیات نظامی شده است.

به گزارش رسانه‌های آلمان، سخنگوی دولت آلمان افزود که دولت آلمان دیگر مجوزی برای صدور تسلیحات به ترکیه صادر نمی‌کند. این اقدام دولت آلمان اما برای جناح‌های مخالفان در پارلمان این کشور کافی نیست.

سخنگوی آلمان گفته است که طرف ترکیه‌ای خواستار این گفت‌وگوی تلفنی شده و موضوع اصلی این گفت‌وگو حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه بوده است.

آنگلا مرکل در این گفت‌وگو ازجمله گفته است که «صرف‌نظر از منافع امنیتی برحق ترکیه» این حمله نظامی «به آوارگی بخش بزرگی از جمعیت محلی، بی‌ثباتی منطقه و قدرت‌گیری مجدد "دولت اسلامی" می‌انجامد».

هم‌زمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از دولت آلمان به دلیل اعلام تحریم تسلیحاتی علیه ترکیه به شدت انتقاد کرد.

اردوغان گفت، او در گفت‌وگوی تلفنی به صدراعظم آلمان توضیح داده است که ترکیه یک هم‌پیمان عضو ناتو است و شبه نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) که هدف حملات نظامی ترکیه هستند، یک سازمان تروریستی هستند.

اردوغان سپس در سخنرانی روز یکشنبه خود در استانبول خطاب به کشورهای غربی گفت: «شما در کنار ما قرار دارید یا در کنار آن سازمان ترور؟»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که در گفت‌گوی تلفنی که او با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان داشت، خواستار توضیحات رسمی آلمان در مورد اظهارات روز شنبه «هایکو ماس‌» وزیر خارجه آلمان در مورد صادرات تسلیحات به ترکیه شده است.

علاوه بر آلمان، وزارت امور خارجه و دفاع فرانسه نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تمامی پروژه‌های صادرات تسلیحات به ترکیه که ممکن است در عملیات ارتش این کشور در سوریه به کار برده شوند فورا قطع خواهد شد.

پس از هلند، نروژ، فنلاند و آلمان، فرانسه پنجمین کشور اروپاست که فروش سلاح به ترکیه را قطع کرده است.

از جهتی دیگر، فرمانده کل شبه نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در دیدار با معاون نماینده آمریکا در ائتلاف آمریکایی ضد داعش گفت که در صورتی که آمریکا اقدامی برای توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه و حمایت از کُردها انجام ندهد، کردها به همپیمانی با روسیه و نظام سوریه متوسل می شوند.

شبکه خبری سی ان ان، روز گذشته (شنبه) متن گفت و گوی «مظلوم کوبانی»فرمانده کل نیروهای  قسد  با «ویلیام روباک» معاون فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف آمریکایی ضد داعش در روز پنجشنبه گذشته را منتشر کرد.

طبق این متن، روباک در این دیدار تلاش کرد که به نیروهای کُرد اطمینان بدهد که واشنگتن در حال تماس با عالی ترین مقامات ترکیه برای دست یابی به آتش بس و توقف حملات است. وی همچنین گفت که به احتمال زیاد، حملات آنکار از ۳۰ کیلومتری مرزهایش فراتر نمی رود.

اما کوبانی ضمن اتخاذ موضع قاطعانه، آمریکا را به فروش کُردها و تسلیم کردن آنها به مرگ، متهم کرد و از واشنگتن خواست توضیح بدهد که آیا به ترکیه اجازه می دهد بر نوار مرزی به عمق ۳۰ کیلومتری سیطره یابد یا نه؟

این مقام کُرد ادامه داد: در صورتی که آمریکا با این مسئله موافقت کند، به سرعت به دمشق و روسیه متوسل خواهد شد و از آن دو می خواهد تا حریم هوایی سوریه را به روی جنگنده های ترکیه ببندند.

وی افزود: تنها دو قدرت در منطقه می توانند جلوی حملات ترکیه را بگیرند: آمریکا و روسیه.

کوبانی خطاب به آمریکایی ها گفت: طی دو روز گذشته از ظاهر شدن در برابر رسانه ها و گفتن اینکه واشنگتن پشت ما را خالی کرده امتناع ورزیدم. تمایل دارم که به سرعت از منطقه خارج شوید تا از جنگنده های روسیه و نظام سوریه بخواهیم حریم هوایی را تحت کنترل خود بگیرند. یا حمله به مردم ما را متوقف کنید یا کنار بروید تا از روسیه بخواهیم این کار را انجام دهد.

فرمانده کل نیروهای قسد وجود هرگونه طرح جدایی طلبانه و نقشه های خصمانه کُردهای شمال شرقی سوریه علیه ترکیه را تکذیب و تاکید کرد که رهبران کرد تمایل دارند در روند سیاسی کشور با احترام کامل به تمامیت ارضی آن حضور فعالی داشته باشند.

وی ادامه داد: نمی خواهم نیروهایم مانند گذشته باقی بمانند. این نیروها برای نابودی داعش تشکیل شدند اما ما در نهایت می خواهیم که تحت فرمان دولت سوریه دربیاییم.

کوبانی ضمن مخالفت قاطع با طرح های ترکیه برای سیطره بر مناطق مرزی داخل سوریه، گفت که آماده است با آنکارا درباره نگرانی های امنیتی اش گفت و گو کند.

معاون فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز در پاسخ به سخنان کوبانی گفت که موضع نیروهای قسد را درک می کند و از وی خواست تا زمان پاسخگویی آمریکا موضعی اتخاذ نکند.

بنابر این گزارش، نیروهای ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادارش روز چهارشنبه هفته گذشته حمله گسترده ای را علیه کردهای سوریه در منطقه مرزی آغاز کردند. ترکیه به دنبال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برای اسکان بیش از سه میلیون پناهنده سوری است که در ترکیه به سر می برند.

نیروهای ترک و گروه های مسلح سوری هوادارش به شدت با نیروهای دموکراتیک سوریه درگیر هستند و نیروهای دموکراتیک سوریه یا همان «قسد» در تلاش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ترک و گروه های مسلح سوری است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.