تنها گذاشتن کردها از نظر قانونی جرم به شمار نمی رود؛ زیرا توافقی مکتوب برای دفاع از آن ها امضا نشده است. اما چنین اقدامی، گناهی سیاسی است که تبعات زیادی برای صلح جهانی است.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ استفن براین در گزارشی برای آسیا تایمز نوشت:

1. خیانت دونالد ترامپ به کردها در شمال سوریه شاهدی دیگر بر تصمیم های بد رئیس جمهوری زخم خورده است. بسیاری در اروپا و خود آمریکا و حتی جمهوری خواهان این کشور این تصمیم را محکوم کردند. 

2. هر چند که علل استیضاح ترامپ موضوعات سیاست داخلی است، اما یکی از دلایل استیضاح وی هم تبعات اقدامات این چنینی او بر سیاست داخلی است. 

3. تنها گذاشتن کردها از نظر قانونی جرم به شمار نمی رود؛ زیرا توافقی مکتوب برای دفاع از آن ها امضا نشده است. اما چنین اقدامی، گناهی سیاسی است که تبعات زیادی برای صلح جهانی است. 

4. او در توییتی اعلام کرد اگر ترکیه اقدامی انجام دهد که نشان دهد از حدود خود فراتر رفته است، اقتصاد این کشور را نابود می کنم. 

5. اقدام ترامپ غافلگیر کننده نبود. او افغانستان و نیز عربستان سعودی را پس از حمله به تأسیسات نفتی اش تنها گذاشت و این کشور به همین دلیل به فکر مذاکره با ایران افتاده است. ترامپ در برابر گسترش قدرت ایران در یمن، عراق، لبنان و سوریه و نیز انتقال سلاح به حزب الله نیز سکوت کرده است. تحریم های او روانه شدن سلاح از چین، کره شمالی و روسیه و استفاده از فن آوری های اروپایی در برنامه اتمی ایران را متوقف نکرده است. سکوت وی فرصت را برای پیشروی روسیه در اعمال نفوذ در منطقه خلیج فارس فراهم کرده است.

6. وی به روشنی نشان داده است از آن جا که آمریکا وابستگی به انرژی منطقه ندارد، منطقه برای این کشور اهمیتی ندارد  و جنگ در آن ربطی به منافع آمریکا ندارد. اما روسیه با وجود عدم وابستگی از نظر انرژی، منافع اقتصادی، سیاسی و راهبردی کلانی را در جذب متحدان آمریکا در منطقه دنبال می کند. 

7. اقدام آمریکا در قبال کردها حامل پیامی برای همه دولت هایی خواهد بود که به قدرت و حمایت نظامی آمریکا متکی هستند. علاوه بر این، این اقدام به جنگ و خونریزی و تغییر در توازن قدرت در خاور میانه خواهد انجامید. این اقدام بر امنیت اسرائیلِ گرفتار بحران انتخابات تأثیر منفی خواهد داشت، موقعیت نتانیاهو را تضعیف خواهد کرد و آمریکا را در چشم سران اسرائیل کشوری ضعیف نشان خواهد داد. 

8. اگر پوتین بتواند از این تحولات بهره برداری کند، همه این ها به نفع روسیه خواهد بود. 

9. در داخل آمریکا نیز بر حمایت جمهوری خواهان از ترامپ در جریان استیضاح وی تأثیر منفی گذاشته است. ممکن است به وی پیشنهاد کنند محترمانه کنار برود و استعفا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.