اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، واکنش‌ ها و انتقادهای شدیدی در پی داشته است. انتقادهایی که تنها به سیاستمداران حزب دموکرات محدود نمی‌ شود. ترامپ ناگزیر به تجدید نظر و تغییر رویکرد خود شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد تهدید به ویران کردن اقتصاد ترکیه واکنش دونالد ترامپ به موج گسترده انتقادهایی است که پس از اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه از سوی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا مطرح شده بود.

حتی شماری از نمایندگان حزب جمهوری خواه آمریکا نیز پس از اعلام این سیاست از سوی کاخ سفید لب به انتقاد گشوده و تغییر یکباره سیاست آمریکا در سوریه را فاجعه بار خوانده‌اند.

بنابراین ترامپ ناگزیر به تجدید نظر و تغییر رویکرد خود شد. یکی از مقامات ارشد کاخ سفید پس از گسترش انتقادها علیه سیاست خروج نیروهای آمریکا از سوریه اعلام کرده است که این کشور طرحی برای خروج نیروهای خود از سوریه ندارد و موضوع تنها بر سر خروج حداکثر 50 سرباز از مناطق مرزی سوریه با ترکیه بوده است.

این در حالی است که ترامپ در پست توییتری پیشین خود از خروج نیروهای آمریکا از سوریه سخن گفته بود و مدعی شده بود که زمان پا پس کشیدن از «جنگ‌های مسخره» و بازگرداندن سربازان آمریکا به زادگاهشان فرا رسیده است.

تهدید به ویران کردن اقتصاد ترکیه

پس از این انتقادها ترامپ با انتشار چند پست توئیتری و همچنین با اعزام برخی از مسئولان دولت خود تلاش کرده تا سیاست خود را درباره بحران سوریه تعدیل کند.

ترامپ حتی دولت ترکیه را تهدید کرده است که در صورت اقدام ترکیه به یک حمله گسترده به سوریه، او اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد.

از سوی دیگر مقامات دولت آمریکا اعلام می‌ کنند که این موضوع تنها محدود به تعداد کمی از سربازان آمریکایی مستقر در خاک سوریه می‌ شود و خروج آمریکا از این منطقه به معنای دادن «چراغ سبز» به ترکیه برای انجام عملیات نظامی علیه کردها در شمال و شرق سوریه نیست.

یک سیاست غیرمسئولانه و فاجعه‌ بار

«لیندسی گراهام» یکی از سناتورهای حزب جمهوری خواه و یکی از حامیان اصلی دونالد ترامپ نیز از جمله کسانی است که از سیاست عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه به شدت انتقاد کرده است.

لیندسی گراهام این سیاست را غیرمسئولانه خوانده و گفته است که اجرای چنین سیاستی می‌ تواند برای سیاست خارجی آمریکا فاجعه‌ بار باشد.

این سناتور حزب جمهوری خواه مدعی است که اجرای چنین سیاستی در عمل به سود  ایران، به سود بشار اسد و همچنین به سود داعش تمام خواهد شد.

او از طرح خود برای ارائه قطعنامه ای به مجلس سنا در مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ خبر داد.

«میچ مک‌ کانل» رهبر نمایندگان جمهوری خواه در سنای آمریکا که تاکنون به ندرت از تصمیم های دونالد ترامپ انتقاد کرده است نیز اجرای چنین سیاستی را خدمت به ایران، روسیه، بشار اسد و داعش دانسته است.

میچ مک کانل همچنین گفته است که خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به داعش فرصت می دهد تا خود را بازسازی کند. وی تاکید کرده است که خروج نظامی آمریکا از سوریه در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

در این میان «نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل به منتقدان تصمیمی ترامپ پیوسته است. هیلی در یک پست توئیتری بر لزوم پشتیبانی از متحدان آمریکا تاکید کرده و گفته است که تنها در چنین حالتی است که می‌ توان از متحدان انتظار حمایت و پشتیبانی داشت.

اشاره هیلی به همکاری کردها با نیروهای تحت فرماندهی آمریکا در نبرد علیه داعش در سوریه است.

فرماندار پیشین «کارولینای جنوبی» که به‌ ندرت به مخالفت عمومی با رئیس جمهور آمریکا می‌ پردازد، اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن سربازان آمریکایی از شمال سوریه آن‌ هم در حالی که ترکیه قصد دارد به این منطقه حمله کند، به این معنا است که آمریکا متحدان کردش را ترک می‌ کند «تا آنها بمیرند».

او در پیامی توییتری در کنار استفاده از هشتگ «ترکیه دوست ما نیست» نوشت: «اگر انتظار داریم از حمایت متحدانمان برخوردار باشیم، باید همیشه از آنها حمایت کنیم. کردها نقشی اساسی در موفقیت ما در مبارزه علیه داعش در سوریه داشتند. اینکه آنها را رها کنیم تا بمیرند اشتباه بزرگی است.»

انتقادهای جمهوری خواهان از خروج نظامی آمریکا از سوریه در حالی مطرح می شود که دموکرات ها همانطور که پیش بینی می شد از این تصمیم انتقاد کرده اند. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در این مورد گفت: «این تصمیم تهدیدی سهمگین برای امنیت و ثبات منطقه است و پیامی خطرناک به روسیه و ایران و متحدان ما می فرستد: اینکه آمریکا دیگر متحد قابل اعتمادی نیست.»

او همچنین از دونالد ترامپ خواست تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

«برت مک گرگ» نماینده پیشین آمریکا در ائتلاف نظامی بین‌ المللی علیه داعش نیز به این تصمیم دونالد ترامپ واکنش نشان داد. او نیز در پیامی توئیتری نوشت: «دونالد ترامپ فرمانده کل نیست. او تصمیماتی تکان دهنده می‌ گیرد آن هم بدون آنکه دانش آن را داشته باشد یا در این باره بحث و گفت و گو کند. او نیروهای نظامی را بدون هیچ پشتوانه‌ ای به سوی خطر می‌ فرستد.»

مک گرگ که در دولت باراک اوباما نیز خدمت کرده است، سال گذشته در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، از این مقام استعفا داد. گفته می‌ شود استعفای او یکی از مهم ترین دلایلی بود که دونالد ترامپ را مجبور کرد اجرای این تصمیم را متوقف کند.

او در پیام توئیتری دیگری اعلام داشت که تصمیم دونالد ترامپ نشان دهنده «فقدان کامل درک او از هر اتفاقی است که روی زمین می‌ افتد». مک گرگ خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت که تصمیمش اشتباه بوده و به او پیشنهاد کرد که «قبل از تصمیم‌ گیری‌ های تاریخی درباره مرگ و زندگی، با کارشناسان و تیم سیاستگذاران خود مشورت کند».

او افزود: «اتخاذ چنین تصمیمی آن هم پس از تماس یک طرفه یک رهبر خارجی، قصور است.»

کاخ سفید در حالی یکشنبه شب آغاز خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه را اعلام کرد که دونالد ترامپ پیش از آن با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تلفنی گفت و گو کرده بود.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که واشنگتن از تهاجم ترکیه به شمال سوریه حمایت نمی کند و به آنکارا در این زمینه کمک نخواهد کرد. «جاناتان هافمن» سخنگوی پنتاگون گفت: «وزارت دفاع مانند رئیس جمهور به وضوح به ترکیه اعلام کرده است که از عملیات این کشور در شمال سوریه حمایت نخواهد کرد. نیروهای مسلح آمریکا از چنین عملیاتی نه حمایت می کنند و نه در آن دخالتی خواهند داشت.»

بنا به اعلام پنتاگون، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به همتای ترکیه ای خود اعلام کرده است که اقدامات یکجانبه برای ترکیه «خطرآفرین» خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.