تمامی آرای ماخوذه انتخابات ریاست جمهوری اخیر از استانها و شهرستانهای سراسر کشور به کابل منتقل شدند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که تمامی آرای ماخوذه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از استانها و شهرستانهای سراسر کشور به کابل پایتخت منتقل شده است.

«عبدالعزیز ابراهیمی» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که تمامی آرای ماخوذه انتخابات ریاست جمهوری اخیر از استانها و شهرستانهای سراسر کشور به کابل منتقل شدند.

او ضمن تاکید بر بررسی دقیق آرا و باطل اعلام شدن هر کدام که مشکوک به تقلب باشد گفت که نتایج غیررسمی حدود 2 هفته دیگر اعلام خواهد شد.

این در حالی است که «مولانا عبدالله» عضو هیئت مدیره کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که 5 عدد از دستگاه‌های تشخیص هویت و 22 کارت حافظه این دستگاه ها در کابل مفقود شده است.

به گفته او این اقدام جهت انجام تقلب در انتخابات صورت گرفته است. او تاکید کرد تمامی آرایی که به نحوی تقلب در آنها صورت گرفته باطل اعلام خواهد شد.

گفتنی است 9.6 میلیون هزار واجد شرایط رای دادن در افغانستان برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند. بنا به اعلام «موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان» دارای 13 میلیون واجد شرایط رای دادن در این کشور وجود دارد.

بیش از 8 میلیون افغان در انتخابات ریاست جمهوری 2014 شرکت کردند. دولت افغانستان از برگزاری این انتخابات در 34 ولایت خبر داده است، اما کمیسیون مستقل مربوطه اعلام کرد که در برخی ولایات تحت کنترل طالبان رای گیری نخواهد شد.

بر اساس آمار غیر رسمی در ولایاتی نظیر «سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، قندوز، هرات، هلمند، تخار، غور و بادغیس» بیش از 40 شهرستان تحت کنترل طالبان بوده و بیش از 100 شهرستان نیز با خطر طالبان مواجه است.

دو روز بعد از برگزاری انتخابات «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان و یکی از کاندیدای مهم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

عبدالله در کنفرانسی خبری دوشنبه  هتفه پیش گفت: در وضعیت کنونی انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود و تیم ما دولت آینده را تشکیل می دهد.

وی افزود: برخی از مسئولان دولتی در انتخابات دخالت کردند و تحت پیگرد قرار می گیرند.

در مقابل،«عبدالله صالح» معاون اشرف غنی نیز با اعلام پیروزی وی در انتخابات بدون ارائه سند و مدرکی گفت: اطلاعات رسیده به ما حاکی از آن است که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم به غنی رای داده‌اند.

با اعلام پیروزی عبدالله و اشرف غنی  انتظار می‌رود بحران انتخاباتی ۵ سال پیش که هر دوی این نامزدها مدعی پیروزی در انتخابات شدند، تکرار شود.

این در حالی است که پیش از این رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفته بود که هیچ کدام از کاندیداها حق اعلام پیروزی خود در انتخابات را ندارد و فقط این کمیسیون صلاحیت اعلام برنده این انتخابات را دارد.

از سویی دیگر، عبدالله عبدالله و اشرف غنی در حالی پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کردند که  پیش از این مسئولان افغانستان اعلام کرده بودند که انتظار نمی رود نتایج اولیه قبل از 17 اکتبر و نتایج نهایی قبل از 7 نوامبر اعلام شود. 

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 13 کاندیدا از جمله «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» رقابت کردند و 5 کاندیدای نیز قبل از برگزاری انتخابات انصراف داده بودند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.