یکی از این آثار به نگرانی مشتریان بازار نفت از تکرار چنین حملاتی مربوط می شود. این حملات آسیب پذیری صنعت نفت عربستان سعودی را در برابر تهدید امنیتی از نوع حمله با سلاحی ارزان همچون پهباد نشان داد.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ نیکولای کوزانوف در الجزیره انگلیسی نوشت:

«1- بی ثباتی ها در پی حملات صورت گرفته به آرامکو که بزرگترین شوک برای بازار نفت جهان از سال 1973 بود، موجب شده است برخی از مشتریان بزرگ به دنبال راه های دیگری برای تأمین نفت باشند. کاهش حدود 5 درصدی عرضه نفت جهان در نتیجه این حمله، این گمانه زنی را در میان کارشناسان تقویت کرد که قیمت نفت به بیش از بشکه ای 70 دلار خواهد رسید. اما این پیش بینی ها تحقق نیافت و رشد قیمت ها اندکی بعد به زیر 60 دلار رسید. 

2- میزان تأثیر این حملات بر صنعت پتروشیمی محدود بود. عربستان سعودی به زودی بحران را با اعلام این که همه تعهدات انجام خواهند شد، از سر گذراند. البته وجود ذخایر عرضه در بازار جهانی هم به رفع این بحران کمک کرد. اما با وجود این، حملات 14 سپتامبر آثاری منفی در بلندمدت خواهد داشت.

3- یکی از این آثار به نگرانی مشتریان بازار نفت از تکرار چنین حملاتی مربوط می شود. این حملات آسیب پذیری صنعت نفت عربستان سعودی را در برابر تهدید امنیتی از نوع حمله با سلاحی ارزان همچون پهباد نشان داد. فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در منطقه نیز به این واقعیت اعتراف کرد. این نگرانی می تواند برخی مشتریان مهم را وادار به کاهش وابستگی خود به خرید نفت از عربستان سعودی کند. 

4- این حمله آسیب پذیری برخی مشتریان بزرگ از جمله هند را در زمینه کمبود ذخایر نفتی راهبردی نشان داد. ذخایر راهبردی هند فقط تا 9 روز می تواند این کشور را تأمین کند. 

5- تولید کنندگان نفت در کانادا و آمریکا از فرصت استفاده کردند و خود را به عنوان منابعی امن و قابل اتکا برای تأمین نفت عرضه کردند. روی آوردن کشورهای آسیایی به صنعت پتروشیمی آمریکا برای جبران کاهش عرضه عربستان سعودی، سودمندی این حملات را برای آمریکا نشان داد. حتی تعرفه های بالا مانع چین در این راه نشد. 

6- یکی از دیگر کشورهایی که می تواند از این تغییر بهره ببرد، روسیه است. حملات 14 سپتامبر می تواند گرایش کشورهایی مثل چین به تأمین محصولات نفتی از طریق روسیه و کاهش وابستگی به نفت خاور میانه را تقویت کند. 

7- حمله 14 سپتامبر زنگ خطری برای عربستان سعودی بود و مسؤولان این کشور خطر از دست دادن مشتریان خود در نتیجه این حمله را احساس کرده اند و برای رفع آن دست به اقداماتی از جمله اولویت بخشی به اجرای تعهدات خود به مشتریان آسیایی زده اند. اما این اقدامات در بلند مدت پاسخگو نیست. عربستان سعودی باید اقداماتی جدی تر همچون تقویت سامانه های دفاع از زیرساخت های نفتی و تغییر مسیر انتقال از تنگه هرمز برای اطمینان بخشی به مشتریان خود انجام دهد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.