تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا بیشتر شرکت هواپیمایی ایرباس را هدف قرار می‌ دهد. از 18 اکتبر تعرفه گمرکی هواپیماهای ساخته شده در اروپا 10 درصد افزایش می‌ یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد اتحادیه اروپا وعده داده است به اعمال مجازات های گمرکی آمریکا علیه محصولات اروپایی پاسخ بدهد.

در پایان هفته تنش ها میان اروپا و آمریکا وقتی که واشنگتن اعلام کرد می خواهد 7.5 میلیون دلار برای محصولات اروپایی تعرفه های گمرکی تنبیهی اعمال کند، دوباره بالا گرفت. آمریکا بعد از دریافت چراغ سبز سازمان تجارت جهانی در چارچوب جنگ قضایی 15 ساله میان بوئینگ و ایرباس، این تصمیم را اعلام کرد.

«دانیل روساریو» سخنگوی کمیسیون اروپا در کنفرانسی مطبوعاتی هشدار داد پاسخ بروکسل که به نام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مذاکره می کند، تاخیر نکرده است، «اگر آمریکا مجازات ها را اعمال کند، این اقدام اتحادیه اروپا را به اقدام به تلافی جویانه وادار خواهد کرد.»

«سیبت اندیایه» سخنگوی دولت فرانسه نیز همین موضع سرسختانه را اتخاذ کرد که بر اساس آن پاریس «تدابیر تلافی جویانه ای» را علیه آمریکا هماهنگ با اتحادیه اروپا پیش بینی می کند.

روساریو با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا اعلام کرد این تعرفه های گمرکی اضافی که 18 اکتبر اجرایی خواهد شد، در ابتدا و پیش از همه، مصرف کنندگان و شرکت های آمریکایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع، مصرف کنندگان و شرکت های آمریکایی باید برای محصولاتی که به آنها علاقه مند یا نیازمند هستند، پول بیشتری پرداخت کنند. به طور مثال، شرکت های آمریکایی که هواپیماهای ایرباس می خرند، یک مورد از آنها است.

مالیات ها عمدتا محصولاتی را که فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس، چهار شریک در کنسرسیوم اروپایی ایرباس تولید می کنند، هدف خواهند گرفت. صادرات هواپیماهای غیر نظامی اروپا با افزایش قیمت 10 درصدی به آمریکا امکان پذیر خواهد شد و این در حالی است که صادرات محصولاتی مانند پنیر، زیتون، صدف یا ابزارهایی مثل تبر و پیچ گوشتی با افزایش قیمتی 25 درصدی امکان پذیر خواهد شد.

روساریو اعلام کرد طرف آمریکایی هنوز اطمینان می دهد که امیدوار است مذاکراتی را با اتحادیه اروپا آغاز کند و اتحادیه اروپا نیز درها را باز نگهداشته است. او اعلام کرد اظهارات نماینده تجاری آمریکا را مورد توجه قرار می دهیم که به گفته وی آمریکا مذاکراتی را با اتحادیه اروپا با هدف حل و فصل مشکل پیش بینی کرده است.

وی افزود کمیسیون اروپا همواره به آمریکا اعلام کرده است اتحادیه اروپا برای همکاری به منظور یافتن راه حلی منصفانه و متعادل برای صنایع هوایی دو طرف آماده است.

«برونو لومیر» وزیر اقتصاد فرانسه با ارزیابی این مجازات ها به منزله «اشتباه عمیق اقتصادی» اعلام کرد از ماه ها پیش ما این توافق تجاری را خواستاریم. ما دستمان را دراز می کنیم. من امیدوارم که آمریکا به این صدایی که به عقیده من صدای عقلانیت است، گوش بدهد.

سازمان تجارت جهانی به زعم خودش، به بخشی از دعوای 15 ساله میان آمریکا و اتحادیه اروپا خاتمه داد و میلیاردها یورو یارانه این اتحادیه به شرکت هواپیماسازی ایرباس را غیرقانونی اعلام کرد.

بر پایه این تصمیم سازمان تجارت جهانی، آمریکا اجازه دارد تعرفه گمرکی برای واردات هواپیماهای اروپایی را تا صد در صد افزایش دهد.

آمریکا اعلام کرده که از 18 اکتبر تعرفه گمرکی برای واردات هواپیما از اروپا را 10 درصد افزایش می‌ دهد. این افزایش شامل قطعات هواپیما نمی‌ شود.

گرچه شرکت هواپیمایی ایرباس در کانون دور جدید جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، افزایش تعرفه‌ های گمرکی شامل برخی دیگر از کالاهای اروپایی نیز می‌ شود که ارزش آنها 7.5 میلیارد دلار گزارش شده است.

مشروب، پنیر و روغن زیتون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، مشروب ایرلند و اسکاتلند، محصولات پشمی انگلیس و ابزار و عدسی دوربین ساخت آلمان از دیگر محصولات اروپایی هستند که قرار است تعرفه گمرکی واردت آنها به آمریکا به 25 درصد افزایش یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم سازمان تجارت جهانی علیه یارانه‌ های اتحادیه اروپا به شرکت هواپیماسازی ایرباس را یک پیروزی بزرگ برای این کشور خوانده است.

ترامپ می‌ گوید سازمان تجارت جهانی می‌ داند که او از این نهاد خوشش نمی‌ آید و برای همین تلاش می‌ کند رضایتش را جلب کند.

یک دعوای 15 ساله

مقامات آمریکایی گفته‌ اند که این کشور آگاهانه از امکان افزایش صد در صدی تعرفه‌ ها استفاده نکرده تا مجادله 15 ساله بر سر یارانه‌ های اتحادیه اروپا به شرکت ایرباس و یارانه آمریکا به شرکت بوئینگ خاتمه یابد.

با این همه سازمان تجارت جهانی به پرونده دیگری مبنی بر شکایت اتحادیه اروپا علیه یارانه‌ های دولت آمریکا به شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز رسیدگی می‌ کند که حکم آن ابتدای سال آینده میلادی صادر خواهد شد.

بر همین اساس، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای اروپایی هشدار داده و گفته که چنین تصمیمی می‌ تواند سال آینده شامل میلیاردها دلار محصولات آمریکایی نیز بشود.

چنانچه سازمان تجارت جهانی ابتدای سال 2020 رای مشابهی علیه شرکت بوئینگ صادر کند جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.