تحقیق و تفحص در تماس‌ های ترامپ با سران کشور‌های خارجی نشان دهنده علائمی از گسترش دامنه موضوع استیضاح است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله فارن پالسی گزارش داد تحقیق و تفحص در تماس‌ های ترامپ با سران کشور‌های خارجی نشان دهنده علائمی از گسترش دامنه موضوع استیضاح است.

در حالی که جرقه تحقیق و بررسی پس از افشای جزئیات تماس‌ های ترامپ با رئیس جمهور اوکراین زده شد، اما تماس‌ های او با دیگر سران کشور‌های خارجی نیز زیر ذره بین نظارت قرار خواهد گرفت. سی ان ان گزارش داد مقام‌ های کاخ سفید در پی آن بوده اند که دسترسی به جزئیات گفت و گو‌های ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهورروسیه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را محدود سازند.

این رسوایی سیاسی رو به گسترش همچنین ممکن است دامنگیر ژنرال‌ های دولت ترامپ هم بشود. روز دوشنبه وال استریت ژورنال گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در میان مقام‌ هایی بوده که به گفت و گوی تلفنی ماه ژوئیه (ترامپ و رئیس جمهور اوکراین) گوش می‌ کرده است. این گفت و گوی تلفنی، در کانون شکایت فرد افشاگر قرار دارد. حضور پومپئو در زمان برقراری تماس تلفنی، او را نیز در کانون نشانه گیری دموکرات‌ هایی قرار خواهد داد که دارند پرونده را بررسی می‌ کنند.

دادستان کل هم زیر ذره بین نظارت قرار می‌ گیرد. واشنگتن پست گزارش داد دادستان کل دیدار‌هایی با مقام‌ های اطلاعاتی خارجی داشته که بخشی از تلاش آنان برای گردآوری اطلاعات در زمینه تحقیقات مولر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تماس بین مسکو و ستاد تبلیغاتی ترامپ به شمار می‌ آید.

در هیاهویی ناگهانی که برای بازرسی در موضوع استیضاح ایجاد شد، روسای کمیته‌ های اطلاعاتی مجلس نمایندگان، نظارتی و امور خارجی در احضاریه رسمی از پومپئو خواستند اسنادی را که با تحقیق و تفحص مرتبط می‌ شود تا روز 4 اکتبر به مجلس نمایندگان تحویل بدهد.

حتی پیش از آنکه نسخه‌ ای از شکایت افشاگر دریافت کنند، سه کمیته یاد شده، دو بار درخواست کرده بودند هر گونه سندی که وزارت خارجه درباره تماس ژوئیه، تعلیق کمک امنیتی به اوکراین، و هر چیز دیگری که در بررسی‌ ها مشخص شده ترامپ در گفت و گوی تلفنی نقل کرده در اختیار کنگره قرار گیرد.

در حالی که نخستین بار، شکایت افشاگر سبب شد این موضوع در کانون توجه در سطح ملی قرار بگیرد، سفر‌های اکتشافی «رودی جولیانی» در کنکاش برای یافتن شرمساری سیاسی (ضد دموکرات ها) در اوکراین، ماه‌ ها سبب شده بود نگرانی هم در راهرو‌های کنگره و هم در کی یف بالا بگیرد؛ اوکراینی‌ ها از این می‌ ترسیدند که جولیانی پشتیبانی محکم هر دو حزب حاکم از اوکراین را در واشنگتن تضعیف نماید. 

بیشتر فعالیت‌ های جولیانی پیشتر به سبب گزارش‌ های مطبوعات آشکار شده بود، اما شکایت افشاگر با فاش ساختن این مهم که ترامپ خودش شخصا دخالت داشت، حواشی ماجرا را به شکلی چشمگیر افزایش داد. وکلای شورای امنیت ملی می‌ خواستند با راهنمایی کردن مقام‌ های کاخ سفید، جزئیات گفت و گو را به سرور دارای طبقه بندی منتقل کنند و کل ماجرا را لاپوشانی نمایند. وزارت خارجه  به این پرسش که آیا پومپئو به برگه‌ های احضاریه پایبند خواهد ماند یا خیر پاسخ نداد. 

با توجه به اینکه نام چندین تن از مقام‌ های وزارت خارجه در گزارش افشاگر آمده، کمیته‌ های مجلس نمایندگان همه تمرکز خود را بر این نکته قرار می‌ دهند که مقام‌ های دولتی از چه چیزی آگاهی داشتند و چگونه به دیپلماسی در سایه جولیانی واکنش نشان دادند. 

در شکایت فرد افشاگر آمده است که چگونه «کرت وولکر» نماینده ویژه آمریکا در گفت و گو‌های اوکراین و «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در تلاش برای مهار ساختن آسیبی که به امنیت ملی آمریکا وارد می‌ شود با جولیانی به گفت و گو نشسته اند.

وولکر نخستین فردی بود که در نتیجه انتشار شکایت افشاگر از مقام خود کناره گیری کرد. او هیچ گونه سخنی یا نظری در این زمینه نداده است.

در دو هفته آینده، گروه‌ های کارشناسی مجلس نمایندگان برنامه ریزی کرده اند شهادت و گواهی پنج تن از مقام‌ های وزارت خارجه را بشنوند که در میان آنها «ماری یووانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در اوکراین هم وجود دارد. او یکی از مقام‌ های پیشکسوت است که ابتدای سال جاری به علت هدف حمله قرار گرفتن از سوی مفسران محافظه کار به ناچار از مقامش کناره گیری کرد.

دو مقام از پنج مقام سابق و کنونی وزارت خارجه آمریکا که از آنها خواسته شده بود در روند تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت دهند، موافقت کردند که شهادت دهند. یک مقام ارشد در کمیته مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها که خواست نامش فاش نشود، گفت: سفیر سابق آمریکا در اوکراین و نماینده ویژه سابق ترامپ در اوکراین موافقت کردند درباره روند تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت دهند. وی همچنین گفت: کوررت وولکر در روز پنجشنبه (فردا) و ماری یووانوویچ 11 اکتبر مقابل کمیته حاضر می شوند و شهادت می دهند.

ترامپ در گفت و گوی تلفنی با «ولودیمیر زلسنکی» رئیس جمهور اوکراین نامی از یووانوویچ نبرد، اما از او با نام «زنی که خبر بد می‌ آورد» نام برد.

«آدام شیف» نماینده دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، فردی است که احتمالا بیشترین بخش از بررسی‌ ها در استیضاح ترامپ را برعهده دارد. او ابراز امیدواری کرد فرد افشاگر خیلی زود در این کمیته حاضر شود و شهادت بدهد. هیچ تاریخ یا زمان مشخصی برای حضور افشاگر در کنگره تعیین نشده است اگرچه وکیل او گفته آنان با گروه‌ های کارشناسی مجلس نمایندگان و سنا در ارتباط هستند و در حال بررسی جزئیات لجستیکی هستند.

در حالی که افشاگر همچنان ناشناس باقی مانده، روزنامه نیویورک تایمز روز پنج شنبه فاش کرد که او از افسران سازمان سیا است که برای همکاری در کاخ سفید گماشته شده بود. رئیس جمهور ترامپ روز دوشنبه در دفتر کارش در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «داریم تلاش می‌کنیم هویت افشاگر» را شناسایی کنیم. 

ترامپ که بازرسی در پرونده‌ تبانی با روسیه (راشا گیت) بر دو سال نخست ریاست جمهوری اش سایه افکنده بود، با جنجال بیگانه نیست. اما تحقیق و تفحص در رسوایی اوکراین از همان آغاز متفاوت بود چرا که در شکایت فرد افشاگر، جزئیاتی بیان شده که نشان می‌ دهد ترامپ عاجزانه دست به دامان رئیس جمهور اوکراین شده و می‌ خواهد اطلاعاتی تخریب کننده برای ضربه زدن به رقیب به دست بیاورد.

اخباری روز دوشنبه منتشر شد و حکایت از آن داشت که ترامپ در جستجوی یاری گرفتن از نخست وزیر استرالیا، هم پیمان آمریکا بوده و تلاش می‌ کرده با کمک او ریشه‌ های بازرسی بازپرس ویژه را در پرونده تبانی با روسیه بخشکاند؛ پرونده‌ ای که نیمی از دوره نخست ریاست جمهوری وی را هدر داد؛ نشان از آن دارد که دونالد ترامپ بدش نمی‌ آید از دیپلماسی برای کاربرد‌های شخصی بهره بگیرد.

بخشی از بازرسی مولر پس از دریافت گزارشی از مقام‌ های استرالیایی آغاز شد که فاش کرده بود «جورج پاپادوپولوس» دستیار وقت دستگاه تبلیغاتی ترامپ در امور سیاست خارجی به یکی از دیپلمات‌ های استرالیایی گفته روسیه نامه‌ های الکترونیکی تخریب کننده‌ ای از «هیلاری کلینتون» وزیر پیشین خارجه آمریکا (و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016) در اختیار دارد. به نظر می‌ رسد ترامپ در درخواست کمک از دولت استرالیا، می‌ خواهد منشا آن اطلاعات محرمانه را شناسایی کند.

لازم به ذکر است در روز 12 اوت، هنگامی که افشاگری ناشناس نزد دادستان عمومی دستگاه اطلاعاتی آمریکا شکایت برد، مجموعه رویداد‌هایی را رقم زد که هفته گذشته نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان را بر آن داشت اعلام کنند بالاخره تحقیق و بررسی رسمی را در استیضاح رئیس جمهور آغاز کرده اند - اقدامی که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان مدت‌ های مدیدی در برابر آن مقاومت کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.