رئیس جمهور آمریکا تایید کرد که حدود دو ماه پیش، در جریان مکالمه تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است. پذیرش این مسئله احتمال استیضاح ترامپ را تقویت کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد موضوع مکالمه تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکراین در رسانه‌ ها به موضوعی جنجالی تبدیل شده است.

اعضای دموکرات کنگره آمریکا دونالد ترامپ را متهم کرده‌ اند که برای کسب اطلاعات زیان‌ بار علیه «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌ اش، رئیس‌ جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است. دموکرات‌ ها می‌ گویند این رفتار می‌ تواند فشارهای سیاسی برای استیضاح رئیس‌ جمهور را افزایش دهد.

اعضای دموکرات کنگره می‌ گویند رفتار ترامپ غیرقانونی بوده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم تایید کرده که حدود دو ماه پیش، در جریان مکالمه تلفنی با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، درباره جو بایدن و پسرش که عضو هیات مدیره یک شرکت گاز اوکراینی است، صحبت کرده است. 

ترامپ گفت که تماس تلفنی او در روز 25 ژوئیه با زلنسکی برای تبریک بوده است اما او به مساله فساد اشاره کرده و بیشتر این واقعیت که ما نمی‌ خواهیم پای مردم ما، مانند جو بایدن، معاون رئیس جمهور و پسرش به فسادی که در حال حاضر در اوکراین وجود دارد، کشیده شوند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که به هیچ عنوان کار اشتباهی انجام نداده است. 

ترامپ پیشتر گفته بود که در گفت‌ و گوهای خود با رهبران کشورهای دیگر احتیاط می‌کند چون می‌داند که افراد زیادی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا و همین طور کشورهای خارجی صحبت های او را استراق سمع می کنند. 

گزارش شده بود که ترامپ در تماس تلفنی از زلنسکی خواسته است احتمال سوء استفاده جو بایدن در اعمال نفوذ برای گرفتن پست ریاست یک شرکت گازی در اوکراین برای پسرش را بررسی و در این زمینه با «رودی جولیانی» وکیل شخصی‌ اش همکاری کند. 

ترامپ متهم شده است که اوکراین را برای تحقیق درباره جو بایدن، رقیب احتمالی اش در انتخابات 2020 تحت فشار گذاشته است اما او این مساله را رد کرده است. 

روزنامه وال‌ استریت ژورنال به نقل از یک منبع بدون نام خبر داده که ترامپ نزدیک به هشت بار از زلنسکی رهبر اوکراین خواسته با رودی جولیانی وکیل شخصی او، برای تحقیق درباره پسر جو بایدن همکاری کند، اما وعده‌ ای در عوض این همکاری نداده است. 

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفته است: «بی قانونی وارد مرحله جدید و نگران کننده‌ ای شده است».

«آدام شیف» از حزب دموکرات و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت ترامپ قدم در راهی بدون بازگشت گذاشته است. شیف قبلا با طرح استیضاح ترامپ مخالف بود. اوایل ماه جاری پیش از طرح شکایت این افشاگر آمریکایی، دموکرات‌ های مجلس نمایندگان تحقیقی را درباره تعاملات ترامپ و وکیلش رودی جولیانی با اوکراین آغاز کردند. 

سه رئیس کمیته مجلس نمایندگان گفته‌ اند ترامپ و رودی جولیانی تلاش کرده‌ اند دولت اوکراین را برای تحقیق درباره جو بایدن و پسرش تحت فشار بگذارند.  براساس قانون آمریکا اگر شکایت مطرح مایه نگرانی فوری باشد و اگر بازرس کل آن را معتبر بداند رئیس اداره اطلاعات موظف است ظرف 7 روز اطلاعات موجود را درباره این شکایت در اختیار کنگره بگذارد. 

قضیه از این قرار است که «هانتر بایدن» پسر جو بایدن، در سال 2014، در حالی که پدرش معاون باراک اوباما بود و نقش کلیدی در سیاست‌ های آمریکا در قبال اوکراین داشت، به عنوان مدیرعامل یک شرکت اوکراینی گاز طبیعی به نام «بوریسما» انتخاب شد. 

جو بایدن از کاندیداهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و معاون باراک اوباما در هشت سال دوران ریاست‌ جمهوری او از زمان اعلام کاندیداتوری اش برای انتخابات 2020 در نظرسنجی‌ ها پیشتاز بوده است.

پنج سال پیش که هانتر بایدن به شرکت اوکراینی پیوست، پرسش‌ هایی درباره احتمال وجود تضاد منافع به دلیل موقعیت شغلی پدرش مطرح شد. در آن زمان و به دنبال برکناری رئیس جمهور طرفدار روسیه، وضعیت سیاسی در اوکراین تغییر کرد و جو بایدن بارها به این کشور سفر کرد. 

در سال 2016 بایدن دولت اوکراین را واداشت تا «ویکتور شوخین» دادستان کل این کشور را که تحقیقاتی درباره صاحب الیگارش شرکت بوریسما را آغاز کرده بود، برکنار کند.  

بایدن سال گذشته در یک موسسه تحقیقاتی و افکارسنجی با افتخار گفت که با استفاده از ضمانت یک وام یک میلیارد دلاری، موفق به برکنار کردن ویکتور شوخین شده است.

بایدن گفت: به آنها نگاه کردم و گفتم تا شش ساعت دیگر اینجا را ترک می‌ کنم؛ اگر دادستان اخراج نشده باشد، شما این پول را دریافت نخواهید کرد.

ترامپ و متحدانش بایدن را متهم می‌ کنند که برای حفظ موقعیت پسرش اقدام کرده است. البته بسیاری از دیگر کشورهای غربی هم برای تقویت مبارزه با فساد در اوکراین مایل به برکناری  شوخین بودند.

ترامپ هفته گذشته گفت که فعالیت‌ های مالی بایدن باید مورد تحقیق قرار بگیرد. 

بهار امسال دادگستری اوکراین اعلام کرد که هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه جو بایدن و پسرش هانتر خطایی انجام داده باشند، وجود ندارد. جو بایدن می‌ گوید که هرگز با پسرش درباره مسائل کاری او صحبت نکرده است.

علاوه بر دموکرات‌ ها، تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه نیز از رئیس‌ جمهور آمریکا خواسته‌ اند در مورد این مکالمه تلفنی و شکایت یک منبع محرمانه از مضمون این گفت‌ و گو، شفافیت بیشتری نشان دهد. با این حال، اکثر قانونگذاران جمهوری خواه یا سکوت کرده و یا از ترامپ حمایت کرده‌ اند.

در صورت تصویب استیضاح رئیس‌ جمهور در مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌ هاست، ترامپ در مجلس سنا محاکمه خواهد شد.

رهبران حزب دموکرات در کنگره تاکنون در برابر شروع روند استیضاح ترامپ مقاومت کرده‌ اند ولی به گفته آدام شیف، با توجه به مکالمه ترامپ با رئیس‌ جمهور اوکراین تردیدهای او در این زمینه کاهش یافته است.

او می گوید: «به نظر می‌ رسد که این مورد از نوع دیگری است و ممکن است از خط قرمزها رد شده باشد.»

از مجموع 235 عضو دموکرات مجلس نمایندگان، 137 نفر به علاوه یک نماینده سابق جمهوری خواه از استیضاح حمایت خواهند کرد.

با این حال، آغاز روند استیضاح رئیس‌ جمهور در آستانه برگزاری انتخابات، به خصوص به دلیل احتمال بسیار ضعیف محکومیت ترامپ در مجلس سنا، پیچیده خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.