ایران تا به حال به خوبی توانسته زیر بار فشار های ایالات متحده دوام بیاورد و هیچ گونه تقاضای مذاکره ای را پیش از آنکه تحریم ها برداشته شوند، را نپذیرد.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛ استراتفور ووردویو در یادداشتی در نشنال اینترست نوشت: 

«1- ایران  تا به حال به خوبی توانسته زیر بار فشار های ایالات متحده دوام بیاورد و هیچ گونه تقاضای مذاکره ای را پیش از آنکه تحریم ها برداشته شوند، را نپذیرد. به رغم تحریم های فرساینده، بانک مرکزی ایران توانست در ماه های اخیر نرخ ارز را تثبیت کند، قاچاقچیان سوخت دستگیر شدند و دولت هم برای محدود کردن افزایش قیمت ها و جلوگیری از ناآرامی های داخلی، مجازات های سنگینی برای تجار و بازرگانان وضع کرد.

2- تهران نشان داد که می تواند تهدید نظامی معتبری را در تنگه ی هرمز به نمایش بگذارد، انعطاف پذیری ترامپ در وارد شدن به جنگی دیگر در خاورمیانه را آزمایش کند، اروپا را نسبت به راهبرد فشار حداکثری ترامپ بی تمایل کند و از شکاف روز افرزون حامیان خلیج فارسی ترامپ بهره برد، تا جایی که امارات همکاری های امنیتی اش را با ایران افزایش دهد و حضورش در یمن را کمرنگ کند.

3- ایران حتی اجازه نداد ایالات متحده در طرح پاسبانی خلیج فارس موفق شود. تنها استرالیا، بحرین و انگلستان به این طرح ملحق شدند. تا قبل از روی کار آمدن بوریس جانسون حتی انگلستان هم تمایلی به پیوستن نداشت. ژاپن و هند هم علاقمند به داشتن طرح پاسبانی خودشان بودند.

4- ایران و ایالات متحده، همچنان سبک سنگین می کنند که آیا زمان دیپلماسی فرارسیده است یا نه. به رغم اینکه ترامپ با طرح اعتباری فرانسه موافقت کرده، اما همچنن در جستجوی یک ملاقات چهره به چهره با حسن روحانی است و همزمان بر راهبرد فشار حداکثری اش پافشاری دارد. 

5- با نزدیک شدن انتخابات مجلس در ایران، روحانی و تیم میانه روی او باید به گونه ای حرکت کنند که تندروها هر گونه مذاکره با ترامپ را نوعی بی پروایی تبلیغ نکنند.

6- منوچین که چهره ی معتدل کاخ سفید به شمار می رود پس از اخراج بولتون نقش برجسته تری در سیاست های ایرانی ترامپ دارد. هنوز هم امید می رود که ترامپ برخی تحریم های ایران را لغو کند تا پیشهاد فرانسه اجرایی شود.

7- برگزاری یک نشست بین مقامات آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، امیدها برای پایان دادن به بن بست را زنده می کند. اگر کاخ سفید تحریم ها را نکاهد،  بن بست دیگری شکل خواهد گرفت. در آنصورت ایران مجبور است بیدار باش دیگری به ترامپ بدهد که مایوسانه برای خروج از جنگ و پیروزی در انتخابات بعدی تلاش می کند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.