صنعت خودروسازی اروپا نگران وقوع زلزله‌ ای در این صنعت در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد هر چه فرآیند برگزیت بیشتر کش آمده و جدال های سیاسی بر سر آن داغ‌ تر شده، هشدارها در مورد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هم بیشتر می شود.

در همین راستا، صنعت خودروسازی اروپا امروز دوشنبه درباره اثرات فاجعه آمیز خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا هشدار داد و اعلام کرد چنین رویدادی به منزله زلزله‌ ای در بخش تولید خودرو اروپا خواهد بود. خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، با توجه به میلیارد‌ها یورو مالیاتی که انگلیس و اتحادیه اروپا بر یکدیگر اعمال خواهند کرد و در نتیجه آن انتخاب مصرف کنندگان در هر دو طرف تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زمین لرزه‌ ای را برای شرایط تجاری در صنعت خودروسازی دو طرف ایجاد خواهد کرد.

در بیانیه‌ ای که انجمن شرکت‌ های خودروسازی اروپا، پیمانکاران و 21 انجمن ملی در زمینه صنعت خودرو به طور مشترک منتشر کرده اند، آمده است خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا نه تنها برای انگلیس بلکه برای اروپا نیز از نظر صنعت خودروسازی مشکل ایجاد می‌کند.

انجمن‌ های تولید کنندگان اروپایی تاکید کرده اند در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا حدود 5.7 میلیارد یورو هزینه اضافی برای صنعت خودروسازی اروپا به بار خواهد آمد.

«مایک هیوز» رئیس انجمن تولید کنندگان و فروشندگان خودرو انگلیس در اظهارنظری در همین خصوص گفت: خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا می‌ تواند تاثیر فوری و ویران کننده‌ ای بر صنعت خودروسازی در انگلیس و اروپا داشته باشد، این اقدام رقابت را تضعیف و خسارت‌ های جبران ناپذیر و جدی را ایجاد خواهد کرد.

«کریستین پژو» رئیس کمیته شرکت‌ های خودروسازی فرانسه می‌ گوید برگزیت تنها برای انگلیس مشکل ساز نمی‌ شود بلکه باعث مشکل در صنعت خودروسازی اروپا و حتی فراتر از آن نیز می‌ شود. خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا ضربه سنگینی به زنجیره تامین به موقع وارد خواهد کرد و تاثیر آن در ورای مرز‌های ملی نیز مشاهده خواهد شد.

«برنارد ماتس» رئیس انجمن صنعت خودروسازی آلمان نیز در همین خصوص اعلام کرد صنعت خودروسازی انگلیس و اتحادیه اروپا به تجارتی بدون مانع نیاز دارند. حالا خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا و اعمال مالیات‌ هایی که دو طرف بر واردات کالا و خدمات از یکدیگر اعمال می‌ کنند بی شک بر تجارت صنعت خودروسازی و قطعات یدکی تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین، انگلیس و اتحادیه اروپا باید همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق انجام دهند.

از این گذشته شرکت‌ های خودروسازی مانند بی ام دبلیو، پژو سیتروئن فرانسه و نیسان ژاپن دارای کارخانه‌ هایی در انگلیس هستند که در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، معلوم نیست کارخانه‌ های این شرکت‌ ها در انگلیس چه سرنوشتی پیدا کنند.

مسئله دیگری که برگزیت بدون توافق ایجاد می‌ کند کاهش سرمایه گذاری‌ ها در این بخش خواهد بود. «کارلوس تاورس» رئیس پژو سیتروئن در ماه ژوئیه هشدار داد که این شرکت خودروسازی برای بستن کارخانه خود در انگلیس آمادگی دارد. در اواخر ماه ژوئن نیز این شرکت هشدار داد خودرو مدل «آسترا جدید» را تنها در صورتی در انگلیس تولید خواهد کرد که این کشور با توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

ب ام دبلیو نیز در اوایل ماه سپتامبر اعلام کرد فعالیت‌ های کارخانه خود در آکسفورد انگلیس را در آستانه تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مدت دو روز متوقف خواهد کرد.

شرکت خودروسازی نیسان نیز در ماه مارس اعلام کرد تولید مدل‌ های لوکس «اینفینیتی» را در کارخانه خود در «ساندرلند» در شمال شرقی انگلیس متوقف می‌کند.

این در حالی است که سرمایه گذاری‌ ها در صنعت خودروسازی انگلیس پیش از این در نیمه اول امسال به دلیل ابهاماتی که درباره برگزیت وجود دارد به شدت کاهش یافته است.

از ژانویه تا ژوئن، سرمایه گذاری‌ های جدید در بخش خودروسازی انگلیس به 90 میلیون پوند (معادل 98.2 میلیون یورو) رسید که کاهش 70 درصدی را نشان می‌ دهد. بر اساس اطلاعاتی که در بخش صنعت خودروسازی اروپا منتشر شده است، حدود 10 درصد وسایل نقلیه مونتاژ شده در قاره اروپا به انگلیس صادر می‌ شود.

بخش خودروسازی اروپا سالانه 19.1 میلیون دستگاه خودرو تولید می‌ کند و 13.8 میلیون نفر یعنی 6.1 درصد جمعیت فعال را مشغول به کار کرده است.

 

چرا خروج بی‌ توافق مشکل ایجاد می‌ کند؟

وقتی دو شرکت یا دو کشور بر سر یک قرارداد تجاری مذاکره می‌ کنند، اگر به توافق نرسند، معمولا هیچ چیزی تغییر نمی‌ کند. داستان برگزیت دقیقا برعکس است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون یک توافقنامه به معنی زیر و رو شدن کامل روابط دو طرف است؛ و می‌ تواند زلزله‌ ای در اقتصاد انگلیس و اروپا به راه بیندازد.

با وجود همه هشدارها درباره عواقب منفی خروج بی‌ توافق، این گزینه طرفدار کم ندارد.

در بین سیاستمداران هوادار برگزیت، راستگرایان آن را راه میانبری برای رهایی سریع از قید و بندهای قوانین اتحادیه اروپا می‌ بینند؛ اتفاقی که می‌ تواند باعث چرخش سریع سیاست خارجی انگلیس هم بشود.

برای معدود چپ گرایان طرفدار برگزیت هم خروج بی‌ توافق به معنی امکان باز شدن دست دولت برای دخالت بیشتر در اقتصاد است، چرا که قوانین اتحادیه اروپا حمایت دولت‌ های عضو از صنایع ملی را ممنوع می‌ کند و مثلا اجازه نمی‌ دهد به یک کارخانه رو به ورشکستگی امتیاز ویژه‌ ای بدهند.

در این بین، بعضی از مردم هم که از بیش از سه سال جر و بحث سیاستمداران بر سر برگزیت جان به لب شده‌ اند، امیدوارند خروج بی‌ توافق بتواند نقطه پایانی بر همه دعواها بگذارد؛ امیدی که فردای آن روز ممکن است به یاس تبدیل شود.

خروج بی‌ توافق پایان سریال برگزیت نیست؛ تنها آغاز یک فصل جدید در این داستان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.