به گفته شاهدان عینی شهرهای قاهره،«اسکندریه» در ساحل دریای مدیترانه،«سوئز» در ساحل دریای سرخ و نیز شهر «المحله الکبری» واقع در 110 کیلومتری شمال قاهره شاهد تظاهرات بود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، شاهدان عینی اعلام کردند که صدها معترض در مرکز قاهره و شهرهای دیگر این کشور در ساعات پایانی شب گذشته در پاسخ به دعوت اینترنتی برای اعتراض به فساد دولت و ارتش تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.

در پی سرکوب شدید مخالفان در سایه حکومت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور از زمان کودتا و سرنگونی«محمد مرسی» رئیس جمهور درگذشته و عضو جماعت اخوان المسلیمن در سال 2013 ، این کشور شاهد تظاهرات نشده و فقط در موارد بسیار اندک اعتراض هایی محدود برگزار شده است.

مصر1

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تجمع معترضان و متفرق کردن آنها با استفاده از گاز اشک آور دست به اقدام زدند اما  بسیاری از جوانان در خیابان های مرکز قاهره به تجمع خود ادامه داده و شعار«سیسی برو» سر دادند.

شاهدان عینی همچنین گفتند که نیروهای امنیتی مصر شماری از معترضان را بازداشت کردند.

در برخی از فیلم های منتشر شده از تظاهرات مصری ها، جوانان خشمگینی دیده می شوند که بنرها و عکس های السیسی رئیس جمهور مصر که هوادارانش در حمایت از او در نقاط مختلف نصب کرده اند را پایین کشیده و پاره می کنند.

به گفته شاهدان عینی شهرهای قاهره،«اسکندریه» در ساحل دریای مدیترانه،«سوئز» در ساحل دریای سرخ، «الدقهلیه»، «الجیزه» ، «دمیاط» و نیز شهر «المحله الکبری» واقع در 110 کیلومتری شمال قاهره شاهد تظاهرات بود.

98

در همین حال، نیروهای امنیتی مصر به شکل گسترده در مرکز قاهره و میدان«التحریر» که انقلاب مصر در آن آغاز شد و در سال 2011 منجر به سرنگونی «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع و اسبق مصر شد، مستقر شدند.

مسئولان دولت مصر به این اعتراض ها واکنش نشان نداده و تلویزیون رسمی نیز آن ها را پوشش نداده است. رسانه های هوادار دولت نیز تلاش کردند که اعتراض ها را کوچک و محدود اوضاع را آرام نشان دهند.

این تظاهرات شکستن دیوار ترس مصری پس از سالها سرکوب شدید آنها توسط عبدالفتاح السیسی به شمار می رود.

الجزیره نیز گزارش داد که برخی از افسران نیروهای امنیتی به معترضان  پیام های اطمینان آمیز داده و حتی آنها را به برگزاری تظاهرات تشویق کردند. این امر را برخی از ناظران این گونه تفسیر کردند که نظام حاکم بر مصر شاهد اختلاف های درونی است.

این تظاهرات مصر را به حال و هوای انقلاب سال 2011 برگرداند.

مصر

پیش از این «محمد علی» پیمانکار ساختمان سازی و بازیگر سینما که تبدیل به فعال سیاسی معترض شده است و اکنون در اسپانیا زندگی می کند در سلسله فایل های تصویری السیسی و ارتش را متهم به فساد کرد و از مردم مصر دعوت به اعتراض کرد.

السیسی این اتهام ها را روز شنبه گذشته رد کرد و آنها را «دروغ و افترا» توصیف کرد.

عبدالفتاح السیسی برای نخستین بار در سال 2014 پس از کسب 97 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شد و چهار سال بعد نیز پس از سرکوب مخالفان و حذف یا زندانی کردن کاندیداهای مهم و رقبای اصلی اش برای دومین بار با همان میزان آرا برای یک دوره دیگر  به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. هواداران السیسی بر این باورند که برای ثبات مصر پس از انقلاب 2011 و آشوب هایی که پس از آن کشور را در  فرا گرفت باید مخالفان را سرکوب و له کرد.

از سوی  دیگر، روزنامه های اماراتی و عربستانی که امروز شنبه منتشر شدند نسبت به تظاهرات مردم مصر سکوت کامل کرده و هیچ گونه خبری درباره آن ننوشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.