وزیر خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام آباد درخواست دهلی نو برای استفاده از حریم هوایی پاکستان برای سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به آلمان را رد کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، اسلام‌آباد به درخواست هند برای استفاده از حریم هوایی پاکستان برای سفر «نارندرا مودی» به آلمان پاسخ منفی داد.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام آباد درخواست دهلی نو برای استفاده از حریم هوایی پاکستان برای سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به آلمان را رد کرد. 

وی تصریح کرد: با توجه به فشار دولت هند به مردم کشمیر و نقض حقوق آنان، به این درخواست جواب منفی دادیم. 

طبق قوانین سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری، پاکستان باید اجازه سفر مودی را صادر کند و هند حق دارد از تصمیم اسلام آباد شکایت کند. اگر شکایت پذیرفته شود، ممکن است پاکستان جریمه شود. 

هفتم سپتامبر گذشته نیز اسلام آباد درخواست هند برای سفر رئیس جمهور این کشور از آسمان پاکستان را رد کرده بود.

گفتنی است مقامات دهلی‌نو 5 اوت گذشته ماده 370 قانون اساسی که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند. 

 

 مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. طرفین از سال 2003 تاکنون یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.