حمله به تاسیسات آرامکوی عربستان خسارات گسترده ای بر جا گذاشته است. قرار بود که این شرکت تا چند هفته دیگر وارد بازار بورس شود. اما اکنون دیگر آسیب‌ پذیری آرامکو بر همگان روشن شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد شرکت آرامکو در عربستان بعد از حمله به دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» سرنوشت نامعلومی در بازار بورس پیدا کرده است.

«امین ناصر» مهندس 61 ساله سعودی و مدیرعامل شرکت آرامکو قصد دارد ظرف چند هفته آینده این بزرگ‌ ترین شرکت نفتی جهان را وارد بازار بورس کند؛ چرا که قرار بوده که این بزرگ‌ ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد.

شبکه ان‌ تی‌ وی در گزارشی می‌ نویسد: ریاض امید دارد که ارزش این شرکت بیش از دو هزار میلیارد دلار تعیین شود. با نگاهی به ارزش شرکت «لوفت‌ هانزا» که هفت میلیارد دلار است می‌‌ فهمیم اگر چنین اتفاقی می افتاد ارزش آرامکو حدود 300 برابر لوفت‌ هانزا می بود.

اما حملاتی که به پالایشگاه‌ های آرامکو صورت گرفت صرف نظر از این که عامل آن انصارالله باشند یا یک گروه دیگر، عربستان را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است.

این حملات زیان‌ های اقتصادی عظیمی به بار آورده‌ اند که بر ارزش آرامکو به‌ سرعت تاثیر گذاشته است. تحلیل‌ گران پتروشیمی در لندن می‌ گویند سرمایه‌ گذاران جهان از این پس ریسک سرمایه‌ گذاری در این شرکت را بالاتر از گذشته می‌ دانند و ارزش سهام آرامکو در شرایط فعلی با خطر ریزش شدید روبرو است.

از نظر آنها، حتی اگر اوضاع در این شرکت به‌ سرعت به حال عادی بازگردد ارزش درازمدت این شرکت باید کاملا از نو ارزیابی شود.

به گفته آنها، اکنون دیگر آسیب‌ پذیری آرامکو بر همگان روشن شده و کسی ارزش درازمدت این شرکت را بیش از یک‌‌‌ و نیم هزار میلیارد دلار ارزیابی نمی‌ کند. با این اوصاف، می‌ توان گفت که ارزش این شرکت تنها در یک‌ شب دست کم 500 میلیارد دلار پایین آمده است.

قرار بود که اولین ورود آرامکو به بازار بورس در اوایل نوامبر اتفاق بیافتد. «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر جدید انرژی عربستان چند هفته پیش گفته بود، این کشور در صدد است آرامکو را هر چه سریع‌ تر وارد بازار بورس کند. حتی قرار بود آرامکو ابتدا فقط وارد بازار داخلی بورس شده و در سال 2020 وارد بازار بین‌ المللی بورس (احتمالا لندن) شود. اینک با این حملات همه این طرح‌ ها به خطر افتاده است.

فروش سهام شرکت آرامکو طرح «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است. او قصد داشت که درآمد حاصل از این فروش را در صنایع جدید سرمایه‌ گذاری کند تا اقتصاد عربستان را چند وجهی کرده و از وابستگی به عایدات نفتی برهاند. طرح او این بود که ابتدا 5 درصد از ارزش کل شرکت به صورت سهام وارد بازار بورس شده و 100 میلیارد دلار درآمد به دست بیاید.

شرکت آرامکو هر روز 500 میلیون دلار سود به بار می‌ آورد. این شرکت روزانه 10 میلیون بشکه نفت استخراج می‌ کند که سه برابر شرکت‌‌ های نفتی نظیر «اکسون‌‌ موبیل» است. اما حمله به دو پالایشگاه این شرکت باعث شد که حدود نیمی از تولیدات نفتی و گازی آن متوقف شود. خسارات وسیعی گزارش شده ولی هنوز جزئیات ابعاد آن روشن نشده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که بازسازی و ترمیم خرابی‌ های ناشی از حمله به پالایشگاه بقیق می‌ تواند چندین ماه طول بکشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.