تونس دوباره در حال رقم زدن برگی دیگر از تاریخ معاصر خود است. 26 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز یکشنبه با یکدیگر به رقابت برمی‌خیزند. برای نخستین بار کاندیداهای انتخاباتی در مناظره تلویزیونی شرکت کرده‌ اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد تونس پس از بهار عربی در سال 2011 میلادی و فرار «زین ‌العابدین بن علی» دیکتاتور از کشور  در لحظه سرنوشت‌ ساز دیگری از تاریخ خود قرار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری در تونس، دومین انتخابات ریاست جمهوری از سال 2011 تا کنون در این کشور است.

در پی اعتراضات گسترده مردمی و خروج بن علی از کشور اصلاحات گسترده‌ دموکراتیک در تونس آغاز شد. برای نخستین بار در تمام کشورهای عربی 26 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تونس در سه مناظره تلویزیونی شرکت داشتند. گفته می‌ شود که سه میلیون تونسی در نقاط مختلف کشور این مناظره تلویزیونی را تماشا کرده‌ اند.  

مجری این مناظره تلویزیونی می‌ گوید: «این که اصولا برنامه مناظره تلویزیونی برگزار می‌ شود دستاورد روند دموکراسی در کشور است.» او می‌ افزاید که «پنج سال پیش چنین امری ممکن نبود.»

شرکت گروه‌ ها و احزاب مختلف در این انتخابات در تونس پدیده‌ ای جدید و بی‌ سابقه به شمار می‌ رود.زمانی که کارزار انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی در این کشور شروع شد کاندیداهای این انتخابات شروع به تبلیغ برنامه انتخاباتی‌ خود کردند.

تنها کاندیدایی که در مناظره تلویزیونی ظاهر نشد، «نبیل قروی» است که به «برلوسکونی تونس» شهرت دارد. او بنا به نظرسنجی‌ ها در ردیف آخر محبوبیت در میان کاندیداهای این انتخابات قرار دارد و در زندان به سر می‌ برد. نبیل قروی صاحب شبکه تلویزیونی خصوصی به نام «نسمه» است و به دلیل پولشویی، فرار مالیاتی و فساد زندانی شده است.

جهان عرب به ندرت چنین شرکت گسترده‌ کاندیداهای انتخاباتی را برای کسب مقام ریاست جمهوری به خود دیده است.

«ماکس گالین» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اقتصاد لندن که درباره تونس تحقیق می‌ کند، در این خصوص می‌ گوید که «ما تا به حال شاهد چنین فرایندی نبوده‌ ایم.» این کارشناس سیاسی همزمان وجود خطر را در روند دموکراسی در تونس گوشزد می‌ کند و می‌ گوید که «هنوز موضوع بر سر سیستم سیاسی» این کشور است.

با وجود همه اصلاحات در جامعه تونس موضوع هنوز بر سر وضعیت اقتصادی این کشور است. تونس با مشکلات عمده اقتصادی روبرو است. میزان بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان جوان بسیار بالا است. یارانه بنزین و مواد غذایی به تازگی کاهش یافته و قیمت‌ ها باز هم افزایش پیدا کرده است. به این دلایل بارها و بارها اعتصاب ها و تظاهرات علیه دولت صورت گرفته است.

مجری آلمانی تونسی مناظره تلویزیونی انتخابات تونس می‌ گوید: «من می‌ توانم عدم رضایت مردم را درک کنم.» او می‌ افزاید: «مردم احساس نمی‌ کنند که دموکراسی وضعیت آنها را بهتر کرده است.»

استفاده از نارضایتی عمومی

برخی از کاندیداهای انتخاباتی اهمیت دموکراسی را مورد تردید قرار داده‌ اند. به عنوان مثال «عبیر موسی» یکی از دو زن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که از اعضای حزب بن علی دیکتاتور پیشین تونس است می‌ گوید: «آنچه در سال 2011 اتفاق افتاد تصاحب غیرقانونی قدرت بود.» او با ابراز این نظرات و در تلاش برای جلب توجه مردم و نشان دادن نزدیکی با آنان می‌ افزاید که «در گذشته همه چیز بهتر بود.»

نظرات «عبدالفتاح مورو‌» کاندیدای حزب اسلامی لیبرال النهضه در انتخابات در واقع در مخالفت با آرای لیبرالی است. بسیاری معتقدند که حزب النهضه می‌ خواهد دوباره آزادی‌ ها را در این کشور محدود کند، و برخی دیگر موافق نظر تقویت ساختارهای سنتی مانند خانواده در این گروه هستند. در انتخابات محلی سال 2018 این حزب توانست آرای بسیاری از مردم را به ویژه در مناطق دور دست کشور به دست آورد.

به غیر از نبیل قروی، صاحب شبکه تلویزیونی خصوصی، دو رئیس پیشین دولت و 11 وزیر و تعداد زیادی از نمایندگان سابق مجلس نیز کاندیدای کسب مقام رئیس جمهوری تونس شده‌ اند. علاوه بر این «یوسف الشاهد» رئیس دولت کنونی و یک وکیل دادگستری که به طور عمده از مظنونان به ترور حمایت می‌ کند نیز در فهرست کاندیداها هستند. «المنصف المرزوقی» اولین رئیس‌ جمهور تونس، «قیس سعید» استاد دانشگاه تونس و کاندیدای محافظه‌ کار مستقل هم از جمله کاندیداهای دیگر این انتخابات هستند.

اتهامات نیبل قروی مربوط به سه سال پیش می‌ شود و بازداشت قروی پیش از شروع رسمی کارزار انتخاباتی صورت گرفته است. او از چند روز پیش به دلیل اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرده است.

حال از حدود 9 میلیون مردم تونس برای شرکت در این انتخابات دعوت به عمل آمده است. این انتخابات از روز جمعه برای شهروندان ساکن در خارج از تونس آغاز شده و به طور رسمی امروز یکشنبه در این کشور برگزار می‌ شود.

همزمان کارزار انتخابات پارلمانی تونس که در آینده نزدیکی (احتمالا ششم اکتبر) برگزار می‌ شود آغاز شده است. تداخل دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری موجب بروز آشفتگی‌ هایی شده است.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تونس هر چه باشد، تونس دوباره نقش برجسته‌ ای را در جهان عرب بازی خواهد کرد: سرنوشت انتخابات تونس بیش از پیش نامعلوم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.