حمله بزرگ انصار الله در بامداد امروز شنبه به میدان های نفتی عربستان در 1300 کیلومتری صنعا و آتش سوزی مهیبی که به وقوع پیوست دارای نشانه های زیادی است. همچنین مشخص نیست که پهپادهای انصار الله چگونه به دورترین نقطه در عمق عربستان رسیدند.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: اینکه دستگاه های دفاع مدنی آتش سوزی مهیب و بی سابقه که در نتیجه حمله ده پهپاد که پالایشگاه غول پیکر در میدان های نفتی «بقیق» و «خریص» در منطقه «الشرقیه» عربستان سعودی در نزدیکی مرزهای بحرین به وقوع پیوست را کنترل کنند امری قابل انتظار است ولی پرسش های بزرگی در این جا مطرح می شوند و بازتاب دهنده سردرگمی و سرگیجه مزمن امنیتی عربستان را درباره چگونگی رسیدن این پهپادها به اهداف شان و اصابت آنها با دقت بسیار بالا در منطقه ای را بازتاب می دهد که گمان می رود امن ترین منطقه به دلیل اهمیت استراتژیک اش برای عربستان به دلیل آن که انبار ثروت ها و درآمدهایش در آن قراردارد، باشد. همچنین بازتاب دهنده سردرگمی عربستان درباره مکان به پرواز در آمدن آنها و کم کاری نگران کننده در زمینه رصد نکردن آنها و امکان همکاری طرف های داخلی یا منطقه ای در اجرای حمله است.

پیش از تلاش برای پاسخ به این پرسش ها و گشودن طلسم های این حمله که با دقت و شیوه بسیار عالی برنامه ریزی و اجرا شد، ناگزیریم درباره برخی از اطلاعات ضروری درباره این دو میدان نفتی و پالایشگاه های غول پیکر نفت مرتبط به آنها و نیز کارخانه پتروشیمی پیوسته به آنها توضیح بدیم.

میدان نقتی بقیق یکی از قدیمی ترین میدان نفتی عربستان و جهان است که در سال 1940 کشف شد و توان تولیدی آن نزدیک به 7 میلیون بشکه در روز می رسد و در کنار همتایش یعنی میدان نفتی«خریص» دو پالایشگاه نفتی قرار دارند و نزدیک به 70 درصد از تولید نفت شرکت آرامکو را تأمین می کند و حجم ذخایر نفتی آن نزدیک به 22 میلیارد بشکه است.

نکته قابل توجه این است که این سومین حمله به تأسیسات نفتی شرکت غول پیکر آرامکو در کمتر از یک سال است. اولین حمله اواسط ماه می رخ داد که هفت پهپاد سه پمپاژ خط لوله نفت بزرگ شرق به غرب را هدف قرار داند و دومین حمله به میدان نفتی بزرگ« الشیبه» در تاریخ 17 آگوست صورت گرفت که نیم میلیون بشکه در روز تولید می کند.سومین حمله نیز بامداد امروز شنبه رخ داد که رتبه سوم و مهمتر را تا کنون در این زنجیره از آن خود کرده است.

مجموعه ای از نقاط مهم و متحیر کننده در عین حال وجود دارند که می توان آنها را از خلال خوانش سریع بیانیه ای که آقای«یحیی سریع»سخنگوی ائتلاف انصار الله حوثی صادر کرد، رصد کرده و درباره آنها درنگ کرد که چه بسا به نحوی از انحاء هر چند نه به طور کامل به پرسش های فوق الذکر درباره برنامه ریزی و اجرای حمله پاسخ دهد:

نخست: گفتن اینکه این عملیات پس از عملیات اطلاعاتی دقیق به اجرا در آمد؛ اما کدام طرف ها در آن شرکت کردند؟ آیا این نفوذ تحولی چشمگیر توسط جنبش انصار الله در این زمینه است؟

دوم: میدان های بقیق و خریص که مورد هدف قرار گرفته شدند نزدیک به 1300 کیلومتر از شهر صنعا فاصله دارند، حالا چگونه این ده پهپاد این همه مسافت را بدون رهگیری شان و تأمین شان با کمیت زیادی از سوخت لازم برای طی کردن این مسافت، طی کردند؟ آیا در عمل از «صعده» به پرواز در آمدند؟

دوم: تقدیر و تشکر آقای سریع از همکاری«انسان های با شرافت و آزادگان» داخل عربستان سعودی در عملیات رصد اطلاعاتی آیا به معنای مشارکت تیم هایی از شیعیان در منطقه الشرقیه است که در آن اقلیت شیعیان با کثرت بالا زندگی می کنند و صحنه چندین تظاهرات و اعتراض بود که خواستار برابری و پایان ستم ها بود و با مشت آهنین حکومت عربستان مواجه شدند.

چهارم:  چقدر احتمال دارد که این ده پهپاد از داخل عربستان به پرواز در آمده اند یا از داخل بحرین همجوار یا حتی از عراق نزدیک به پرواز در آمده اند. احتمال قاچاق این هواپیماها بسیار دشوار است. روایت های زیادی بر سر زبان ها افتاده است که می گوید هفت پهپادی که خط لوله نفت شرق به غرب را هدف قرار دادند از عراق به پرواز در آمدند همانطور که روایت های دیگری حکایت از آن داشتند که دو پهپاد اسرائیلی که ضاحیه جنوبی را چند روز پیش هدف قرار دادند از «الحازمیه» در شرق بیروت به پرواز در آمدند. یک روایت هم است که نمی توان آن را دور از نظر دانست که می گوید این پهپادهای حوثی ها چه بسا از روی عرشه یک کشتی در آب های خلیج فارس به پرواز در آمدند که به ساحل عربستان نزدیک شده است.

پنجم: آقای سریع هشدار داد که بانک اهداف ائتلاف انصار الله در عمق عربستان سعودی روز به روز بیشتر می شود این یعنی اهداف دیگری در راه است اگر تجاوز به یمن متوقف نشود و محاصره یمن به پایان نرسد.

جنبش انصار الله حوثی بخشی اساسی از محور مقاومت به رهبری ایران است و عملیات هماهنگی میان طرف ها این محور در درجه عملیاتی بسیار بالا و در عین حال بسیار کاملی است و حوثی ها این واقعیت را پنهان نمی کنند و سفر یک هیأت از آنها به تهران علنی و برای رهبرانش مایه افتخار است.

دو جمله بسیار مهم وجود دارند که اگر بخواهیم آن چه روی زمین و در جبهه های رویارویی کنونی و آینده را بفهمیم ناگزیر باید آنها را  ذکر کنیم:

اولی را «سید حسن نصرالله»رهبر مقاومت در سخنرانی اخیرش در سالروز شهادت مولای مان امام«حسین»(ع) به زبان آورد و گفت:«حزب الله دارای گزینه های جدیدی در مقابله با سیاست تحریم های آمریکا نه فقط علیه حزبش بلکه علیه بستر آن، در اختیار دارد».

دومی نیز بر زبان آقای«علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل، جاری شد که در آن تهدید کرد:« اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند هیچ طرفی در خاورمیانه نخواهد توانست نفت خود را صادر کند».

حوثی ها قواعد درگیری جدیدی را تحمیل می کنند و جا می اندازند و پیامی که می خواستند بر آن بار دیگر با حمله به بقیق و خریص برسانند مضمون آن می گوید:« ما می توانیم هر جا را در عمق عربستان مورد حمله قرار دهیم تا رهبران عربستان بفهمند کشتار بیشتر یمنی ها باعث نمی شود آنها به زانو در بیایند. و اینها در جدیدترین بیانیه های امروزشان آمده است.

خودروهای آتش نشانی دفاع مدنی چه بسا در سیطره بر آتش سوزی مهیب و بزرگ که در پالایشگاه ها و کارگاه پتروشیمی در بقیق و خریص به وقوع پیوست موفق شدند ولی ابرهای دود غلیظ ناشی از آن همچنان آسمان را پوشانده است و هر چند موقت تعدادی از پرسش های مرتبط با آینده نزاع و تحولات آن را نه فقط در یمن بلکه در همه منطقه می پوشاند.

در پایان این پرسش را می پرسیم: چه کسی سهام شرکت غول پیکر آرامکو که مقدمات ارائه آن در بازارهای جهانی برای فروش آن را در سایه ادامه این حملات آن هم با این قدرت، خواهد خرید؟ حتی اگر ارائه شد چقدر قیمت آن پایین می آید؟ آیا زمان این حملات با تسریع تدابیر طرح آن حکایت از چیزهای زیادی دارد؟ همه چیز را به فهم و درک شما واگذار می کنیم. شیوخ غارهای صعده و مشاوران آنها آن طور که دشمنان شان به اشتباه فکر می کنند نادان نیستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
14 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.