دیگر گزینه‌هایی که برای این سمت از آنها سخن در میان است «برایان هوک» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران و «استفان بیگون» نماینده ویژه کاخ سفید در امور کره شمالی‌ هستند.

به گزارش جماران، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که در جریان یافتن جانشین برای «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، «ریچارد گرنل» سفیر ایالات متحده آمریکا در برلین یکی از گزینه‌های مطرح است. 

بر همین اساس دیگر گزینه‌هایی که برای این سمت از آنها سخن در میان است «برایان هوک» نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران و «استفان بیگون» نماینده ویژه کاخ سفید در امور کره شمالی‌ هستند. 

در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته-چهارشنبه- اعلام کرد در حال حاضر پنج نفر نامزد جانشینی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی برکنار شده این کشور هستند.

دونالد ترامپ یک روز پس از مجبور کردن جان بولتون به استعفا از سمت خود در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که «پنج گزینه شایسته» را برای جانشینی جان بولتون مد نظر دارد و تا هفته آینده یکی از آنها را به‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی خواهد کرد.

وی در مورد دلایل برکناری نیز بولتون گفت: «او با افراد مهم دولت کنار نمی‌آمد. او اشتباهات خیلی بزرگی داشت، از جمله اینکه به استفاده از مدل لیبی برای خلع سلاح کره شمالی معتقد بود. در قضیه بحران ونزوئلا کاملاً خارج از مسیر درست حرکت می‌کرد.»

رئیس جمهور آمریکا گفت که بولتون اشتباه هایی را مرتکب شد از جمله اینکه به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی توهین کرد زمانی که از وی خواست مانند«الگوی لیبی» عمل کند و همه سلاح های هسته ای خود را تحویل دهد.

ترامپ گفت: «جان بولتون زمانی که دم از الگوی لیبی زد هزینه زیادی به ما تحمیل کرد..چقدر فاجعه بار.»

ترامپ همچنین از «حمله به عراق» نیز به عنوان یکی از اشتباهات بزرگ جان بولتون نام برد. این در حالی است که جان بولتون در سال 2018 یعنی 15 سال پس از جنگ عراق به کابینه ترامپ اضافه شد و رئیس‌جمهور آمریکا پیش از منصوب کردن وی به سمت حساسی مانند مشاور امنیت ملی، به‌خوبی از نقش وی در جنگ عراق آگاه بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از اینکه بولتون با مسئولان بلندپایه ای که برای دولتش بسیار مهم هستند  توافق نداشت،به شدت انتقاد کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه هفته جاری جان بولتون را از مقامش به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا برکنار کرد.

ترامپ با انتشار توئیتی اعلام کرد که از  جان بولتون ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواسته از سمتش استعفا کند.

بولتون سومین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ است که از کار برکنار می‌شود. ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با چالش‌های فراوانی در حوزه سیاست خارجی مواجه است. عدم موفقیت در مذاکره با کره شمالی و طالبان و همچنین تلاش‌های نافرجام درباره مذاکره با ایران، از مهم‌ترین چالش هایی است که منجر به برکناری جان بولتون شده است.

 دونالد ترامپ  در حساب توئیتری‌اش نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد.»

جان بولتون هم لحظاتی بعد از این خبر در حساب توئیترش به ماجرای استعفایش واکنش نشان داد. او در توئیترش نوشت: «من دیشب پیشنهاد استعفا دادم و رئیس‌جمهور ترامپ گفت فردا درباره آن صحبت کنیم.»

خبر برکناری بولتون درست دو ساعت پیش از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی بولتون، با «مایک پمپئو» و «استیو منوچین» توسط ترامپ اعلام شد.

جان بولتون را به سیاست‌های خصمانه‌ همیشگی‌اش علیه ایران می‌شناسند و بسیاری، تصمیمات دونالد ترامپ علیه ایران و خصوصا خروج او از برجام را تحت تأثیر سیاست‌های جان بولتون قلمداد می‌کردند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.