توان موشکی پیشرفته حزب الله در نابودی اسطوره تانک«میرکاوا»ی اسرائیل طی جنگ جولای سال 2006 موفق شد و بعید نیست که هفته ها یا ماه های آینده غافلگیری جدید ظهور موشک های جدیدی باشد که به اسطوره پهپادهای اسرائیلی در آسمان لبنان پایان دهد.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: رویارویی آینده میان «حزب الله» و دولت اشغالگر اسرائیلی برخلاف آن چه در بیست سال گذشته معمول شده بود، چه بسا در آسمان لبنان رخ دهد و نه در عمق فلسطین اشغالی.و چه بسا آغاز این رویارویی ارسال دو پهپاد توسط اسرائیل به منطقه«ضاحیه» در جنوب بیروت باشد که نقض صریح و آشکار قواعد درگیری بود که طی سال های گذشته حاکم شد.

اطلاعات جدید و در دسترس درباره گشودن این جبهه توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر آن هم طی سه هفته تقریبا قبل از موعد انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی(کنیست) تأکیدی بر چند مساله مهم در این زمنیه دارد که در هر خوانشی از تحولات در آینده ناگزیریم درباره آنها درنگ کنیم:

نخست: برخی منابع بلندپایه لبنانی فاش کردند که دو پهپادی که ضاحیه جنوبی بیروت را چند روز پیش هدف قرار دادند از لبنان و به طور مشخص از مناطق شمالی در نزدیکی ضاحیه و توسط یکی از جاسوس ها به پرواز در آمدند و از اتاق عملیات ویژه در تل آویو هدایت شدند؛ امری که باعث شد به سمت اهداف شان هدایت شوند و این یعنی این جاسوس که چنین عملیاتی را انجام داد سمت و سوی حرکت و اهداف شان را می دانست.

دوم: مسئولان بلندپایه لبنانی که به این اطلاعات دست یافتند و پرونده کاملی با اسناد و مدارک در اختیار دارند تصمیم گرفتند که برای دانستن جزئیات این نفوذ داخلی و همه طرف های دخیل در آن تحقیقاتی را آغاز کنند تا از وقوع فتنه که پشت آن رژیم اسرائیل و برخی کشورهای غربی هستند و می خواهند اوضاع را به لحاظ امنیتی در لبنان منفجر کنند، اجتناب شود.

سوم: تطابق چشمگیری در عملیات هجومی که ضاحیه را هدف قرار داد و عملیات هجومی به انبارهای سلاح الحشد الشعبی در عراق وجود دارد؛ یعنی ارسال پهپادهایی که منفجر می شوند و این انبارها را منفجر می کنند بدون آن که اثری از خود به جای بگذارند.

چهارم: پهپاد اولی که شب هنگام به ضاحیه جنوبی بیروت فرستاد شده در نتیجه برخوردش با کابل های برق که در میان مجتمع های مسکونی و خانه ها کشیده شده است سقوط کرد و این چیزی بود که ارسال کنندگان این پهپاد در نظر نگرفته بودند. سقوط این پهپاد منجر به رسوایی نیت های اسرائیل شد اما پهپاد دومی برای هدف قرار دادن انبار سلاح فرستاده شد ولی در انجام ماموریت اش شکست خورد و به اهدافش نرسید آن هم بنابر دلایل چندی که منافع لبنانی حاضر به فاش کردن آنها نشدند.

رویارویی در لبنان پس از پاسخ  حزب الله به نقض قواعد درگیری توسط اسرائیل چه بسا متوقف شد یا به تأخیر افتاد؛ پاسخی  که منجر به تضعیف سامانه بازدارندگی رژیم اسرائیل و تغییر بسیاری از معادلات نظامی سابق از جمله برتری بازدارندگی رژیم اسرائیل شد. علاوه بر آن، این پاسخ بر خلاف پاسخ های گذشته، یک زره پوش نظامی اسرائیلی را در عق جبهه شمالی و نه در اراضی اشغالی داخل اراضی لبنان مانند مزارع «شبعا» هدف قرار داد و این یعنی همه خطوط قرمز ساقط شد.

همانطور که منابع لبنانی یاد شده برای ما فاش کردند چیزی که در این حمله حزب الله مهم است خود حمله و اقدام برای انجام آن و با دقتی است که در فیلم های حمله که وقایعش را ثبت کرد، دیدیم و نه در تعداد کشته شده ها و زخمی هاست. توان موشکی جدید و دقیق در اصابت به هدف تبدیل به نگرانی واقعی رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل شده است.

افزایش اطلاعات درز  کرده به بیرون توسط رسانه های عبری در این روزها درباره وجود کارخانه های حزب الله در مکان های مختلف لبنان برای تولید موشک های دقیق به رغم تکذیب این اطلاعات توسط «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله و داشتن موشک های دقیق کافی چه بسا بازتاب دهنده تلاش اسرائیل برای استفاده از این بهانه برای حمله به لبنان چه قبل از انتخابات اسرائیل برای تقویت فرصت های پیروزی نتانیاهو و چه  بعد از آن در صورت پیروزی اش است زیرا این نوع موشک ها تهدید خطرناک برای دولت اشغالگر و زیرساخت های آن و منافع حیاتی اش مانند فرودگاه ها، بنادر، کارخانه ها و انبارهای آمونیاک در بندر«حیفا» و حتی نیروگاه هسته ای اسرائیل در «دیمونا» در صحرای «نقب» به شمار می روند.

زمانی که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش که چند روز پیش ایراد کرد تأکید می کند که ضربه واقعی به نتانیاهو و تکبرش با سرنگونی هر نوع پهپادی خواهد بود که به حریم هوایی لبنان تجاوز کند این یعنی حزب الله موشک ها و سامانه دفاعی در اختیار دارد که می تواند این ماموریت استراتژیک را انجام دهد زیرا این مرد دروغ نمی گوید  بلکه همیشه با استناد به مدارک عملی و اطلاعات دقیق سخن می گوید.

برخی اطلاعات تأکید می کند حزب الله چه بسا انواعی از موشک های پیشرفته را در اختیار دارد که سامانه دفاعی اش را به سرنگونی پهپادهای اسرائیلی حتی پیشرفته ترین آنها  قادر می سازد. منابع این اطلاعات اشاره به موشک ایرانی می کنند که یک پهپاد آمریکایی که حریم هوایی ایران را در تنگه هرمز در دو ماه پیش در ارتفاع 20 کیلومتری سرنگون کرد. این منابع بعید نمی دانند که این نوع از موشک ها به حزب الله رسیده است.

خطرات ناشی از داشتن این موشک ها در این نهفته است که اسرائیل در جهان به تولید این پهپادها و نوع پیشرفته آنها به لحاظ تکنولوژیک مشهور است و این صنعت میلیاردها دلار به خزانه رژیم اسرائیل در پی فروش پهپادها به کشورهایی مانند ترکیه، هند و خود ارتش آمریکا روانه می کند.

توان موشکی پیشرفته حزب الله در نابودی اسطوره تانک«میرکاوا»ی اسرائیل طی جنگ جولای سال 2006 موفق شد و بعید نیست که هفته ها یا ماه های آینده غافلگیری جدید ظهور موشک های جدیدی باشد که به اسطوره پهپادهای اسرائیلی در آسمان لبنان پایان دهد.

جنگ های بزرگ همیشه با نبردهایی آغاز می شود که چند غافلگیری را فاش می کند و آتش بس های گاه و بی گاه در میان آنها برقرار می شود و هر گونه جنگی میان محور مقاومت با رژیم اسرائیل و همپیمان عرب و آمریکایی اش از این امر مستثنی نیست.عامل زمان بسیار مهم است و خشم خود را فروخوردن و صبر و پلک نزدن نیز بسیار مهم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.