ارتش پاکستان اعلام کرد که برای امنیت ساکنان محلی و همچنین نظامیان مستقر در نزدیکی «خط کنترل (LoC)» در مرز هند و پاکستان پناهگاه های زیرزمینی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ارتش پاکستان از برنامه ریزی برای ساخت پناهگاه‌های زیر زمینی در مرزهایش با هند برای تامین امنیت مردم محلی و نظامیان خبر داد.

ارتش پاکستان اعلام کرد که برای امنیت ساکنان محلی و همچنین نظامیان مستقر در نزدیکی «خط کنترل (LoC)» در مرز هند و پاکستان پناهگاه های زیرزمینی ایجاد خواهد کرد.

یک فرمانده ارتش پاکستان با اعلام این خبر اظهار داشت: «چنین اقداماتی علیه نقض آتش بس احتمالی توسط نیروهای هند انجام می‌شود. تاکنون 70 پناهگاه عمومی را در خط کنترل برای محافظت از غیرنظامیان مستقر کرده ایم. هند باعث افزایش نقض آتش بس و غیرنظامیان در منطقه شده است».

وی با اشاره به اینکه برای سربازان حاضر در منطقه نیز پناهگاهی امن ساخته اند، تصریح کرد: «ارتش پاکستان برای اطمینان از امنیت افراد ساکن در نزدیکی خط کنترل ، پناهگاه های زیرزمینی خواهد ساخت.»

 27 غیرنظامی در سال 2019 کشته شده‌اند

این فرمانده پاکستانی همچنین اظهار داشت که در سال 2019، بیست و نه غیرنظامی در حملات هند به منطقه کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

«رجا مظفر» از ساکنین محلی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم پناهگاه‌های کوچک در خانه‌های‌شان ساخته‌اند، گفت: «اما برخی انسان‌های فقیر نتوانستد پناهگاهی برای خود بسازند. آنان برای این کار نیاز به حمایت دولت دارند.»

گفتنی است مقامات دهلی‌نو 5 اوت گذشته ماده 370 قانون اساسی که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند.

تظاهرات با حضور عمران خان

ده‌ها هزار نفر از شهروندان پاکستانی روز گذشته-جمعه- در همبستگی با مردم کشمیر تحت کنترل هند راهپیمایی کردند.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان در صف نخست تظاهرکنندگان در اسلام‌آباد حضور داشت. وی گفت پیام ما به مردم کشمیر این است که تا زمانی که آزادی به دست نیامده، ما در کنار آن‌ها خواهیم بود.

منطقه کشمیر، در کنار مسابقه تسلیحات هسته‌ای، یکی از ارکان اختلافات بنیادین میان هند و پاکستان از زمان استقلال هند و تاسیس پاکستان بوده است. هر دو کشور بر بخشی از این منطقه حکم می‌رانند و همواره مدعی اعمال حاکمیت بر سراسر این سرزمین هستند.

همزمان تظاهرات مسلمانان کشمیر در سرینگر، مهم‌ترین شهر ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل دهلی نو به خشونت کشیده شد.

 

 مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند.

از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. طرفین از سال 2003 تاکنون یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.