سیاستمداران محلی و کشاورزان برزیلی نگران خدشه‌دار شدن وجهه برزیل هستند.

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان در گزارشی نوشت: تنش میان کشورهای گروه جی ۷ و رئیس جمهور برزیل باعث شده که حالا «ژائیر بولسونارو» در برزیل هم با مخالفت و فشار روبرو شود. سیاستمداران محلی و کشاورزان، نگران خدشه‌دار شدن وجهه برزیل هستند.

 خصومت شخصی میان رئیس جمهوران برزیل و فرانسه بر سر کمک‌های پیشنهادی کشورهای گروه هفت G7 برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های آمازون، با انتقاد شدید فرمانداران و مسوولان ایالت‌های منطقه آمازون روبه رو شده است. آنچه فرمانداران این منطقه را بیش از پیش نگران کرده است، اعمال تحریم‌های بین‌المللی است.

فرماندار «مارانیائو» (یکی از ایالت‌های برزیل) در نشست فرمانداران با بولسونارو گفته است: «اگر برزیل در سطح بین‌المللی به انزوا فرو رود، تولیدکنندگان با تحریم‌های جدی روبرو خواهند شد.» دیگر مقامات محلی هم در این نشست با تأکید بر اینکه برزیل باید در سیاست زیست‌بومی خود تجدیدنظر کند، از آسیبی که این تنش‌ها می‌تواند به وجهه برزیل در سطح بین‌المللی وارد کند، سخن گفته‌اند.

بولسونارو را در حقیقت به عنوان حامی صنعت کشاورزی می‌شناسند. اما به علت سیاست‌های مناقشه‌برانگیز زیست بومی او اکنون برخی از کشورهای اروپایی به فکر ایجاد محدودیت‌هایی برای توافق‌نامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و بلوک اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به «مرکوسور» افتاده‌اند، کشاوزران برزیلی را هم به ویژه در حوزه‌ی صادرات گوشت گاو و سویا نگران کرده است.

 

هشدار وزیر کشاورزی آلمان به بولسونارو

«یولیا کلوکنر» وزیر کشاورزی آلمان هم در اختلافی که بر سر آتش‌سوزی‌ها در آمازون در گرفته است، نسبت به پیامدهای سیاست‌های بولسونارو به رئیس جمهور برزیل هشدار داد. این سیاستمدار آلمانی در گفتگو با یکی از روزنامه‌های آلمان گفته است که بولسونارو با امضای توافق‌نامه مرکوسور خود را متعهد به جنگل‌داری پایدار کرده است. وزیر کشاورزی آلمان افزوده است: «اگر برزیل به تعهدات خود در چارچوب این توافق‌نامه عمل نکند، ما هم دست روی دست نمی‌گذاریم.»

بخشی از توافق‌نامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و مرکوسور به موضوع توسعه پایدار با مقررات‌های الزام‌آور اختصاص یافته است. وزیر کشاورزی آلمان می‌گوید، اگر برزیل به این تعهدات عمل نکند، تسهیلات مالیاتی برای صادرات تولیدات هم شامل حال این کشور نخواهد شد. کلوکنر از دیدار با وزیر کشاورزی برزیل و رایزنی در این مورد خبر داده است.

کمک‌های مالی جی ۷ به آمازون

دولت برزیل با این اتهام روبروست که آن چنان که باید، برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون، تلاش نکرده است. فعالان محیط زیست بولسونارو را مسوول این کوتاهی و وخیم شدن اوضاع می‌دانند.

کشورهای گروه جی ۷ روز دوشنبه ۴ شهریور (۲۶ اوت) با تصویب توافق‌نامه‌ای متعهد شدند که مبلغ ۲۰ میلیون یورو را برای خاموش کردن آتش مهیب در جنگل‌های آمازون به فوریت در اختیار مقامات برزیل قرار دهند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه با اعلام این خبر در حاشیه نشست کشورهای عضو گروه جی ۷ در شهر« بیاریتز» گفت که این کمک در درجه اول برای تامین مالی پروازهای هواپیماهای مبارزه با آتش‌سوزی در آمازون است.  علاوه بر این کشورهای جی ۷ بر سر حمایت از طرح احیای جنگل‌های سوخته شده آمازون توافق کردند.

حمله به ماکرون

از زمان تصویب این کمک مالی تا کنون از دولت برزیل نشانه های ضدونقیضی دیده شده است. در حالی که وزیر محیط زیست برزیل از کمک‌های هفت کشور صنعتی به برزیل استقبال کرده بود، «اونیکس لورنزونی» رئیس دفتر رئیس جمهور به سایت خبری «گلوبو» گفته است که برای کمک مالی گروه هفت، سپاسگزار است اما «شاید این منابع مالی بیشتر به درد احیای جنگل‌ها در اروپا بخورد». لورنزونی روز دوشنبه (۲۷ اوت) همچنین گفته است: «ماکرون که نمی‌تواند از وقوع یک آتش‌سوزی قابل پیش‌بینی در یک کلیسا که بخشی از میراث فرهنگی جهان است، جلوگیری کند، می‌خواهد حالا به ما در مورد کشورمان درس بدهد؟»

اشاره این طعنه لورنزونی به آتش‌سوزی در کلیسای «نوتردام» در پاریس در ماه آوریل امسال است.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: «برزیل یک کشور دموکراتیک و آزاد است و هیچ‌گاه نگرش‌های استعماری و امپریالیستی نداشته است، آن چیزی که شاید ماکرون فرانسوی دنبال می‌کند.»

کمی بعد اما بولسونارو با نشان دادن آمادگی برای پذیرفتن این کمک، شرطی برای پذیرش بسته مالی گروه ۷ تعیین کرد. بولسونارو گفته است که این کمک مالی را به شرطی می‌پذیرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، توهینی را که به او کرده پس بگیرد. رئیس جمهور برزیل ماکرون را متهم کرده است که به او لقب «دروغگو» داده و حاکمیت برزیل بر آمازون را زیر سوال برده است.

سابقه دعوای دو رئیس جمهور

تنش میان رئیس جمهور برزیل و فرانسه در پی تأیید اظهارنظری توهین‌آمیز به همسر ماکرون در شبکه‌های اجتماعی از سوی بولسونارو، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به خصومتی شخصی تبدیل شده است. کاربری فیس‌بوکی همسر ۶۶ ساله امانوئل ماکرون را مسخره و او را با همسر ۳۷ ساله بولسونارو مقایسه کرده و نوشته بود: «حالا می‌فهمید چرا ماکرون بولسونارو را اذیت می‌کند».

ماکرون به توهین بولسونارو به همسرش پاسخ داد

در پی آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون، مکرون از اقدامات غیرسازنده رئیس جمهور برزیل در محیط زیست این کشور انتقاد کرده و از ایجاد محدودیت در توافق تجارت آزاد اروپا - مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) سخن گفته بود. فرانسه بر شرایط این توافق تجاری که رعایت تمامی تعهدات توافق آب و هوایی پاریس و تعهدات مرتبط با گرمایش زمین است، تأکید می‌کند. امانوئل ماکرون، بولسونارو، رئیس جمهور برزیل را به کوتاهی و دروغگویی در مباحث مربوط به میزان گرمایش زمین متهم کرده بود.

رئیس جمهور برزیل که در ابتدا هر گونه دخالت کشورهای دیگر برای مهار آتش در جنگل‌های آمازون را رد کرده بود، در اظهارنظری گفته بود، این مسئله که ماکرون در نشست گروه هفت و در غیبت کشورهای منطقه آمازون، قصد صحبت کردن در مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های این منطقه را دارد، «ذهنیت استعماری» این کشور را نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، آمازون، بزرگترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد و بیشتر قلمرو آن در خاک برزیل و پرو واقع شده است. مساحت جنگل‌های آمازون پنج و نیم میلیون کیلومترمربع است که بین ۹ کشور تقسیم شده‌است.این جنگل‌ها در حال حاضر دستخوش آتش‌سوزی بی‌سابقه‌ای هستند که بیش از همه گریبان برزیل را گرفته است. کشورهای عضو گروه هفت روز دوشنبه (۲۶ اوت) اعلام کردند که ۲۰ میلیون یورو کمک فوقالعاده برای خرید تجهیزات لازم برای فرو نشاندن آتش در این منطقه اختصاص خواهند داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.