روسیه و چین با متهم کردن آمریکا به آغاز رقابت تسلیحاتی جدید، آزمایش یک موشک کروز میان برد توسط این کشور پس از خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه و چین درباره آزمایش موشک کروز میان‌برد از سوی آمریکا تشکیل جلسه داد.

روسیه و چین با متهم کردن آمریکا به آغاز رقابت تسلیحاتی جدید، آزمایش یک موشک کروز میان برد توسط این کشور پس از خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند.

«دیمیتری پولیانسکی» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه آمریکا برای یک رقابت تسلیحاتی آماده می شود، تصریح کرد: آماده هرگونه گفت‌وگو و مذاکره با واشنگتن برای تامین امنیت و ثبات راهبردی هستیم.

«شی ژونگجون» نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز پیشنهاد ترامپ در خصوص امضای معاهده تسلیحاتی جدید را بهانه ای برای خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خوانده و آن را غیرقابل قبول عنوان کرد.

«جاناتان کوهن» دستیار سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه روسیه بیش از ده سال است که این معاهده را نقض می کند، اظهار داشت: واشنگتن پس از 6 سال تلاش برای قانع کردن مسکو به رعایت این معاهده، از آن خارج شد.

وی با بیان اینکه روسیه با نقض معاهده مذکور، موشک‌های کروز "9M729" را توسعه داده که توان هدف گیری اروپا را دارند، تصریح کرد: روسیه و چین همچنان به توسعه سلاح های خود ادامه می دهند و در عین حال از آمریکا انتظار دارند که خویشتن داری کند.

کوهن با تاکید بر اینکه چین نیز باید وارد این معاهده شود، گفت: پکن دارای حدود 2 هزار موشک ممنوعه است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز 17 آگوست از آزمایش موفقیت آمیز یک موشک کروز در سواحل «کالیفرنیا» خبر داده و اعلام کرد این موشک پس از طی مسافتی 500 کیلومتری به هدف مورد نظر اصابت کرده است.

گفتنی است آمریکا اول فوریه گذشته اعلام کرد از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود. یک روز پس از آن نیز رئیس جمهوری روسیه دستور لغو این پیمان را داد. این پیمان شامل سامانه‌های موشکی کوتاه‌برد و میان‌برد با کلاهک اتمی می‌شد و موشک‌هایی با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را دربر می‌گرفت.

این پیمان روز اول آگوست رسما منقضی شد. آمریکا علت این اقدام را نقض مکرر پیمان مذکور از سوی روسیه اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، پیمانی است که «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» رئیس جمهور وقت آمریکا و رهبر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در سال 1987 امضا کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.