تنش و نزاع کانادا با چین هر روز جدی تر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به دنبال ادامه اعتراض ها در هنگ کنگ و با تشدید اختلاف ها میان کانادا و چین، چین کانادا را مسئول اتهام وخامت اوضاع در روابط دو کشور دانست و از اتاوا خواست در مواضعش بازنگری کند.

دولت چین امروز پنجشنبه در واکنش به اظهارات «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا مبنی بر اینکه اتاوا تسلیم پکن نخواهد شد تاکید کرد کانادا مسئول وخامت روابط این کشور با چین است. 

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع رسانه ها گفت: «روابط چین و کانادا با مشکلات جدی رو به رو است. مسئولیت کامل این مشکلات برعهده کاناداست.»

پکن آزادی «منگ وانژو» مدیر مالی شرکت مخابراتی هواوی را خواستار است که در ماه دسامبر سال گذشته به درخواست آمریکا بازداشت شد. سفارت چین از کانادا خواسته است مدیر هوآوی را فورا آزاد کند و روابط دوجانبه را مجددا در مسیر درست قرار دهد. آمریکا استرداد وانژو را خواستار شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ما از کانادا می خواهیم در مورد اشتباهات خود تفکر کند و مواضع و نگرانی های چین را جدی بگیرد و منگ وانژو را فورا آزاد کند. 

پس از دستگیری منگ، چین «مایکل کاوریج» دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاور دیگر تبعه کانادایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. اوتاوا این دستگیری ها را خودسرانه دانست و آزادی دو تبعه خود را خواستار شد. 

گنگ همچنین بار دیگر هرگونه مداخله خارجی در مورد اعتراضات هنگ کنگ را رد کرد.

گنگ تاکید کرد کانادا در جایگاهی نیست که در مورد امور هنگ کنگ اظهار نظر کند.

این در حالی است که ترودو روز چهارشنبه اعلام کرده بود اوضاع در این مستعمره سابق انگلیس را از نزدیک دنبال می کند. 

نخست‌وزیر کانادا گفت که نمی‌ خواهد تنش‌ های تجاری و دیپلماتیک با چین را افزایش دهد. وی در عین حال افزود که دولتش در برابر پکن عقب نخواهد نشست و از منافع خود دفاع می‌ کند.

ترودو طی یک سخنرانی بار دیگر خواستار حفظ و احترام به حقوق بشر در هنگ کنگ شد. وی گفت: «باید این نکته را لحاظ کنیم که چین قدرتی در حال ظهور است و از جایگاه خود در نظم جهانی دفاع می‌ کند. اما نباید از یاد برد که ما همواره از کانادا و منافع کانادایی‌ ها دفاع می‌ کنیم.» ترودو همچنین گفت: «ما تاریخی طولانی در همکاری‌ های طولانی با شرکایی بزرگ‌ تر از چین داریم. خواهان افزایش تنش‌ ها نیستیم، اما عقب هم نخواهیم نشست.»

این در حالی است که پیشتر ترودو برای رایزنی درباره بازداشت شهروندان کانادایی در چین با رئیس جمهور آمریکا رایزنی تلفنی کرده بود.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری کانادا در خصوص گفت‌ و گوی ترامپ و ترودو آمده است: «دو رهبر….در خصوص روابط با چین گفت‌ و گو کردند که (این گفت‌ و گو) شامل بازداشت خودسرانه دو شهروند کانادایی و تحولات در جریان در هنگ‌ کنگ می‌ شده است.»

در حالی مقامات دو کشور کانادا و آمریکا به مسئله هنگ‌ کنگ پرداخته‌ اند که چین در خصوص مداخله در امور داخلی هنگ‌ کنگ هشدار داده است.

بعد از آنکه پلیس کانادا در ماه دسامبر گذشته، به درخواست آمریکا، «منگ وانگ ژو» مدیر مالی شرکت فناوری «هوآوی» چین را در «ونکوور» دستگیر کرد، چین نیز یک تبعه کانادایی را به همراه همسرش به جرم اقدام علیه امنیت ملی چین بازداشت کرد و هم‌ اکنون مراحل قانونی در خصوص این دو تبعه کانادایی در حال انجام است.

جدال کانادا با چین در آستانه انتخابات ملی ماه اکتبر کانادا به یک مشکل دردسرآفرین برای ترودو تبدیل شده است و بعید است که این قضیه قبل از برگزاری این انتخابات رفع شود.

اعتراضات خشونت‌ بار در هنگ‌ک نگ از حدود 10 هفته پیش در اعتراض به لایحه استرداد مجرمین این شهر به چین آغاز شد و علیرغم آنکه این لایحه به حالت تعلیق درآمد، معترضان هنگ‌ کنگی فراتر رفتند و خواستار آزادی‌ و حقوق بیشتر شدند و این اعتراضات را به خشونت کشاندند.

اواخر هفته گذشته، معترضان هنگ‌ کنگی با اعمال خشونت‌ بار خود، منجر به تعطیلی فرودگاه بین‌ المللی این شهر شدند و به نیروهای امنیتی حمله‌ ور شدند و حتی خبرنگار روزنامه چینی گلوبال تایمز را به گروگان گرفتند، دستان او را بستند و وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به دنبال افزایش این خشونت‌ ها، چین به معترضان هشدار داد که ممکن است از خشونت برای متفرق کردن آنها استفاده کند و اقدامات خشونت‌بار معترضان را «تروریستی» خواند.

واشنگتن نقش فعالی در مداخله در امور هنگ کنگ داشته است به طوری که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا روز سه‌ شنبه هفته گذشته در پیامی در توئیتر مدعی شد که دولت چین در حال اعزام نیروی نظامی به مرز با هنگ‌ کنگ است.

از طرف دیگر، کنگره آمریکا به پکن هشدار داده است که در صورت استفاده از خشونت علیه معترضان هنگ کنگ، با واکنش فوری رو به‌ رو خواهد بود.

پیش از این نیز، یک مقام ارشد آمریکایی هم روز سه‌ شنبه گفته بود که آزادی بیان و آزادی تجمع در هنگ‌ کنگ باید مورد حمایت قرار بگیرد.

پکن معتقد است که واشنگتن در دامن زدن به آشوب‌ های هنگ کنگ نقش داشته است و اخیرا نیز تصاویری از یک دیپلمات آمریکایی در هنگام دیدار با رهبران معترضان هنگ‌ کنگ منتشر شده است.

با این حال واشنگتن مدعی است که نقشی در اعتراضات هنگ کنگ ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.