رسانه آمریکایی نوشت: اگرچه از لحاظ فنی داروها از تحریم معاف هستند اما تبادلات مالی برای خریداری آنها در بازار جهانی انجام نمی شود. به همین دلیل واردات دارو 80 درصد کاهش یافته و قیمت اندک داروی وارداتی نیز سر به آسمان گذاشته است.

به گزارش سرویس بین الملل جماران؛  سی بی اس نیوز در گزارشی با بررسی تاثیر تحریم ها بر کودکان سرطانی بیمارستان خیریه محک تهران با اشاره به این که این بیمارستان از سال 1991 به درمان رایگان بیش از 30 هزار کودک پرداخته، اعلام کرد که در سال گذشته دسترسی بیماران این بیمارستان به داروهای حیاتی متوقف شده است.

سی بی اس نیوز خاطرنشان کرد: ایران بخش بزرگی از داروی مورد نیازش را با تولید داخلی تامین می کند اما برای داروهای پیشرفته به شدت به واردات متکی است و تحریم های آمریکا بر داروهای وارداتی تاثیر گذاشته است. 

در گزارش مذکور به این نکته اشاره شده که اگرچه از لحاظ فنی داروها از تحریم معاف هستند اما تبادلات مالی برای خریداری آنها در بازار جهانی انجام نمی شود. به همین دلیل واردات دارو 80 درصد کاهش یافته و قیمت اندک داروی وارداتی نیز سر به آسمان گذاشته است.

سی بی اس نیوز افزود: رنج و درد والدین کودکان محک که از بازگشت بیماری سرطان کودکشان آگاهی پیداکرده اند زمانی بیشتر می شود که می فهمند داروی مورد نیاز برای زنده نگه داشتن کودکانشان در دسترس نیست. برخی والدین با اشاره به نبود دارو گفتند که تنها کاری که پزشکان از دستشان بر می آید این است که راحتی و آرامش کودکان را فراهم کنند.

رسانه آمریکایی نوشت: یکی از پزشکان محک در پاسخ به این پرسش که «به پدرومادر کودکانی که داروی آنها در خارج از ایران وجود دارد ولی در ایران قابل دسترسی نیست، چه می گویید»، پاسخ داد: «ما از آنها می خواهیم دعا کنند و مطمئن باشند که ما همراه آنها هستیم و رنج آنها را می فهمیم.»

در پایان این گزارش آمده است: پزشکان این بیمارستان نتوانستند آمار دقیقی را از تعداد کودکان درگذشته بر اثر عدم دسترسی به دارو پس از تحریم ها ارائه کنند اما رئیس بیمارستان محک به سی بی اس نیوز گفت با توجه به کاهش 80 درصدی داروهای وارداتی تخمین این رقم و مقایسه شرایط کنونی با پیش از تحریم ها غیرممکن نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.