نیروهای نیابتی امارات متحده عربی در جدیدترین اقدام خود مقر پلیس و نیروهای ویژه در شهر «زنجبار» مرکز استان ابین را محاصره کرده اند.

به گزارش جماران، نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات متحده عربی هستند تلاش می کنند که پس از کنترل شهر«عدن» در جنوب این کشور مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهند.

برخی منابع اعلام کرد ند که نیروهای کمربند امنیتی مقر نیروهای امنیتی در استان «ابین» را محاصره کرده‌اند.

یک منبع نظامی یمن به خبرگزاری  آناتولی  گفت: نیروهای «کمربند امنیتی» وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات متحده عربی مقر پلیس و نیروهای ویژه در شهر «زنجبار» مرکز استان ابین را محاصره کرده اند.

وی افزود: زره پوش‌ها و خودروهای نظامی در محدوده اطراف مقر پلیس مستقر شده و نیروهای کمربند امنیتی خواستار تسلیم نیروهای دولتی شده‌اند.

 پایگاه الجزیره نیز گزارش داد که، وزیر اطلاع رسانی دولت «عبدربه هادی منصور»رئیس جمهور فراری ومستعفی یمن گفت نیروهای کمربند امنیتی تحت حمایت امارات، نیروهای امنیتی ویژه را در استان بین محاصره کرده اند و از آن ها خواسته اند تسلیم شوند و گرنه به پایگاه آن ها حمله می کنند.

منابع محلی گفته بودند میانجی گری های قبیله ای و اجتماعی در شهر زنجبار در استان ابین، تلاش می کنند تا میان دو طرف میانجی گری کنند تا راه کاری به دور از درگیری مسلحانه ارائه کنند اما به نظر می رسد که این میانجی گری ها، نتیجه ای نداشته و دو طرف با یکدیگر درگیر شده اند.

نیروهای امنیتی استان ابین پیشتر کودتا علیه عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در عدن را محکوم کرده بودند.

نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جنوب روز 10 اوت جاری کنترل کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» در عدن و نهاد‌های استراتژیک دولت یمن در این شهر را به دست آوردند. مقامات و فرماندهان دولت یمن با خودروهای زرهی متعلق به عربستان سعودی کاخ معاشیق را ترک کردند و کنترل شهر عدن به طور کامل تحت تصرف نیروهای کمربند امنیتی درآمد.

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن که در ریاض به سر می‌برد، این اقدام نیروهای کمربند امنیتی را «کودتا» خواند. شورای انتقالی جنوب از سوی امارات متحده عربی پشتیبانی می شود و خواهان جدایی مناطق جنوبی یمن از دولت مرکزی است.

روز گذشته نیز برخی منابع از قصد متحدان امارات که به نیابت از ابوظبی در یمن می جنگند، برای کنترل شهر«تعز» و خارج کردن آن از کنترل نیروهای هادی خبر دادند.

امارات متحده عربی به عنوان دومین عضو مهم ائتلاف عربی به رهبری ریاض پس از عربستان سعودی  اگر چه اعلام کرده است که نیروهای خود را از یمن خارج می کند اما با حمایت مالی و تسلیحاتی از جدایی طلبان جنوب قصد دارد جای پای خود را در این کشور محکم کند.

گسترش مناطق تحت کنترل شورای انتقالی جنوب یمن حکایت از آن دارد که امارات در یمن به جنگ نیابتی روی آورده است جنگی که هزینه های آن برای امارات کمتر از حضور مستقیم نیروهایش در یمن است که متحمل تلفات سنگینی شدند. همچنین انصار الله یمن نیز بارها امارات را تهدید کردند که در صورت خارج نشدن از یمن شهرهای این کشور را مورد حمله قرار می دهد؛ که در صورت وقوع چنین حمله ای حتی به شکل محدود اقتصاد امارات به شدت آسیب می بیند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.