محور مقاومت دارای استراتژی روشنی است و آن در اختیار داشتن دلایل و اسباب قدرت نه برای آغاز جنگ ها بلکه برای جلوگیری از آنهاست.

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: دنبال کردن سخنرانی های «سید حسن نصرالله» دبیر کل «حزب الله» لبنان برای خوانش صحنه تحولات منطقه ای و تغییرات آن نه فقط به دلیل اطلاعات و تحلیل های دقیق آن بلکه همچنین به دلیل آگاهی و اشراف بر آینده و تحولات آن تبدیل به یک ضرورت شده است. گزافه گویی نمی کنیم اگر بگوییم که سید حسن نصرالله تبدیل به سخنگوی رسمی محور جدید فراطایفه ای شده است که جبهه هایش متبلور شده و گسترش پیدا کرده است و کشورها و بازوهای اساسی مقاومت در خاورمیانه را شامل می شود و تبدیل به یک دیواری قدرتمند در مقابل طرح سلطه آمریکایی-اسرائیلی شده است.

نصرالله در سخنرانی اش در شهر «بنت جبیل» پایتخت مقاومت در جنوب لبنان در عصر روز گذشته به مناسبت 13 امین سالروز پیروزی بزرگ در جنگ جولای سال 2006 بر چندین مساله تمرکز کرد که قبل از رسیدن به هر گونه نتیجه تحلیلی با توجه این مسائل مطرح شده به منظور تلاش برای خوانش نشانه های حال و آینده با هم، باید آنها را ذکر کرد:

اول: جنگ جولای 2006 جنگی آمریکایی بود و اسرائیل ابزاری برای عملی کردن آن به منظور ایجاد خاورمیانه جدید و از بین بردن مقاومت در لبنان و فلسطین و تغییر نظام در سوریه و تعمیق اشغال عراق توسط آمریکا و نیز خنثی کردن طرح درخشان ایران بود.

دوم: اسرائیل این جنگ را به این دلیل متوقف کرد که دیگر نمی توانست آن را ادامه دهد و از « جان بولتون» نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل که در ابتدا درخواست های کشورهای عربی و نه مقاومت را برای آتش بس رد کرد خواست که این کار را کند زیرا ادامه این جنگ منجر به فاجعه بزرگی برای این رژیم می شد.

سوم: تفاوت بسیار زیادی میان اسباب و ابزارهای قدرت نظامی که مقاومت در آن زمان در اختیار داشت با آن چه که اکنون در اختیار دارد، وجود دارد. و این واقعیتی است که هیچ کس در آن بحثی ندارد و ژنرال های اسرائیلی نیز به آن اذعان کرده اند؛ امری که باعث به وجود آمدن حالتی از بازدارندگی استراتژیک شده است و باعث شده است که اسرائیل حتی یک گلوله به سمت لبنان شلیک نکند؛ به طوری که جنوب لبنان تبدیل به امن ترین و باثبات ترین مناطق لبنان و خاورمیانه شود.

چهارم: رهبران اسرائیل طی 13 سال تلاش کردند که اعتماد به نفس ارتش و طرح شان را که در آن جنگ شکست بزرگی خورد ترمیم کرده و همچنان به این تلاش ادامه می دهند اما فقط به نتایج بسیار محدودی دست یافتند. رژیم اسرائیل اکنون از انجام هر گونه عملیات نظامی زمینی یا هوایی بزرگ نه فقط در لبنان بلکه در نوار غزه محاصره شده ناتوان است.

پنجم: محور مقاومت دارای استراتژی روشنی است و آن در اختیار داشتن دلایل و اسباب قدرت نه برای آغاز جنگ ها بلکه برای جلوگیری از آنهاست. این یک نظریه جدیدی است که با توجه به تنش کنونی در بحران خلیج فارس مورد تأکید قرار گرفت. قدرت این محور و توانش در واکنش و سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی همه با هم باعث شده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از انتقام نظامی و همانطور که تهدید کرد از بمباران پایگاه های سپاه پاسداران در عمق ایران، چشم پوشی و عقب نشینی کند.

ششم: جنگ علیه ایران به معنای جنگ علیه همه کشورها و بازوهای محور مقاومت است. آن چه از این مساله می توان فهمید این است که معادلات قدیمی کاملا تغییر کرده است به عبارتی دیگر هر گونه حمله و تجاوزی به هر کدام از کشورها یا اعضای این محور به معنای تجاوز و حمله به همه است و به شکل دسته جمعی به آن پاسخ داده می شود.

با توجه به این شش مساله می توان گفت که اسرائیل در هیچ جنگی در آینده علیه لبنان پیروز نخواهد شد. علاوه بر آن هدف بزرگ در هر جنگی خواهد بود که در منطقه خلیج فارس به راه بیفتد؛ زیرا هزینه هر دو جنگ بسیار گزاف خواهد بود. از سوی دیگر، توقف هر کدام از این دو جنگ اگر راه بیفتند بر اساس شروط یا درخواست های آمریکایی-اسرائیلی کاری بسیار دشوار است زیرا محور مقاومت دست بالا را دارد و تصمیم نهایی را اتخاذ می کند.

اشاره سید حسن نصرالله به بازگشت مقاومت با قدرت به کرانه باختری و مثال آوردن نوجوانانی که عمر آنها از 14 سال فراتر نمی رود و توانستند یک نظامی اسرائیلی را در قدس اشغالی به شکل مرگباری چاقو بزنند قبل از آن که یکی از آنها به شهادت برسد و نیز اقدام برای ربودن یک نظامی سپس کشتن او در نزدیکی شهرک یهودی نشین«غوش عتصیون»، اینها اشاره هایی است که تأکید می کند هدف محور مقاومت تمرکز بر کرانه باختری، نقطه ضعف رژیم اشغالگر، و بسنده نکردن به نوار غزه است و این که نسل آینده پرچم مقاومت را به شیوه ای محکم تر و با فداکاری بیشتری در مقایسه با نسل های گذشته به دست می گیرد.

آری، هزینه های ایستادگی و مقاومت بسیار کمتر از هزینه های تسلیم در برابر دشمنی است که خانه اش از خانه عنکبوت سست تر است. از سوی دیگر، اینکه وزارت خارجه آمریکا فورا به این سخنرانی به شکلی غیرمستقیم اعتراض کرده و دم از پیامدهای خطرناک آن بزند؛ تأکیدی بر حجم درد و ناراحتی اش و نیز وحشت اسرائیلی هاست؛ و این چیزی است که همه جهان اسلام را خوشحال می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.