آزادی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌ الطارق که شش هفته پیش به شکل غیرقانونی توقیف شده بود، همچنان در صدر خبرهای رسانه های جهانی قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از رای دادگاه عالی جبل الطارق مبنی بر آزادی فوری نفتکش گریس 1، این خبر بلافاصله به تیتر نخست رسانه‌ های مطرح منطقه‌ ای و بین‌ المللی تبدیل شد و مانور رسانه ها روی این خبر همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه در نخستین ساعت های روز پنجشنبه اعلام کرد که دیوان عالی جبل الطارق قرار است پرونده گریس 1 را از ساعت 10:30 صبح به وقت محلی بررسی کند و انتظار می رود حکم را صادر کند. این در حالی است که توقیف نفتکش تا 19 اوت (28 مرداد) تمدید شده بود. سرانجام عصر پنجشنبه پس از پنج هفته، نفتکش گریس 1 که توسط دولت جبل الطارق توقیف شده بود، آزاد شد. به رغم فشارها و مخالفت های بسیار آمریکا، کشتی گریس 1 حامل نفت ایران هم اکنون آزاد است و به همراه خدمه خود می تواند هر جا که بخواهد، نقل مکان کند.

روزنامه تایمز انگلیس در این خصوص نوشت آمریکا در پیشگیری از آزادی نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق، ناکام ماند و دادگاه عالی جبل الطارق، نقشه آمریکا را برای ضبط کشتی، خنثی ساخت. اکنون امیدها برای آزاد شدن نفتکش توقیف شده انگلیس به دست ایران، بیش تر شد. به نوشته تایمز، ایران رفع توقیف از نفتکش گریس1 را «شکستی مفتضحانه» برای آمریکا دانسته است.

روزنامه ایندیپندنت نوشت به رغم تمایل آمریکا برای ضبط نفتکش گریس 1 که حامل 2 میلیون و 100 هزار بشکه نفت است، جبل الطارق نفتکش ایران را آزاد کرد. این روزنامه به نقل از توئیت وزیر خارجه ایران، اقدام آمریکا را تلاشی برای «راهزنی» نامید. به نوشته ایندیپندنت، یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس گفت: ما در جریانیم که دولت جبل الطارق، از ایران تضمین گرفته است تا گریس1، محموله اش را به سوریه منتقل نکند. ایران باید به این تضمین وفادار بماند.

گاردین هم نوشت زمانی که انگلیس، نفتکش ایران را توقیف کرد، تندروها در آمریکا شاد شدند اما این اقدام، انگلیس را به دام انداخت و آسیب پذیری انگلیس را آشکار کرد.

گاردین با بیان اینکه انگلیس بازنده اصلی قدرت نمایی ایران و آمریکا است، نوشت: ایران برای تلافی یک نفتکش انگلیسی را در خلیج ‌فارس آن‌ هم جلوی چشمان نیروی دریایی سلطنتی توقیف کرد. این حرکت، علی‌ رغم ادعاهای انگلیس درباره اقدام مستقل جبل‌ الطارق در توقیف گریس 1 باعث شد کشتی‌ های تجاری انگلیسی در منطقه آسیب‌ پذیر به‌ نظر برسند.

روزنامه سان نیز نوشت نفتکش توقیف شده ایران که روابط تهران و لندن را به مرز پرتگاه کشانده بود، با رای دادگاه جبل الطارق آزاد شد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز اعلام کرد دولت جبل الطارق، با عرض اندام در برابر آمریکا، نفتکش ایران را آزاد کرد و بدین ترتیب، ایران یکی از بزرگ ترین قدرت های جهان را کنار زد. به گزارش این شبکه، توقیف کشتی ایران به دست نیروی دریایی انگلیس، تنش ها را میان ایران و غرب افزایش داد.

فرانس 24 هم در گزارشی آزادی نفتکش گریس1 را پیروزی برای ایران دانست.

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارش خود اقدام دولت جبل‌ الطارق را عقب‌ نشینی انگلیس از تشدید تنش میان ایران و غرب تحلیل کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.