پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ارزیابی مقاومت جسورانه ایران در بافت فشار آمریکا؛

جامعه بین‌الملل حاضر نیست در رویارویی آمریکا با ایران مشارکت کند

در تنش های اخیر خلیج فارس، آمریکا و انگلیس تلاش کردند ائتلافی را برای تامین امنیت کشتی رانی در تنگه هرمز تشکیل دهند که کشورهای مختلف نسبت به این پیشنهاد واکنش های متفاوتی نشان داده و تعداد اندکی برای پیوستن به آن متقاعد شدند.

به گزارش جماران؛ دکتر ویجی ساخوجا (Dr Vijay Sakhuja) طی مقاله ای در اورآسیا ریویو نوشت:

1. خلیج فارس هرگز هیچ لحظه آرامی ندارد و همواره محل منازعات ژئوپولتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواقتصادی بین قدرت های منطقه ای و خارجی و همچنین ستیز بین کشورهای منطقه پیرامون آزادی، ایمنی و امنیت کشتیرانی، کشمکش های مرزی و تحولات نظامی منطقه ای بوده است. در بیشتر موارد ایران در مرکز کشمکش ها قرار دارد و طرفین را به بستن تنگه هرمز تهدید می کند.

2. در تنش های اخیر خلیج فارس، آمریکا و انگلیس تلاش کردند ائتلافی را برای تامین امنیت کشتی رانی در تنگه هرمز تشکیل دهند که کشورهای مختلف نسبت به این پیشنهاد واکنش های متفاوتی نشان داده و تعداد اندکی برای پیوستن به آن متقاعد شدند.

3. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا یا در برابر این پیشنهاد "سکوت" و یا مانند آلمان آن را به صراحت  "رد" کردند. در میان کشورهای اروپایی نوعی عدم اعتماد و خشم و رنجش نسبت به آمریکا وجود دارد چرا که اتحادیه اروپا برای توافق هسته ای ایران سرمایه سیاسی و دیپلماتیک فراوانی صرف کرده بود و خروج آمریکا از برجام اعتماد آنها به راهبرد "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایران به جای راه حل دیپلماتیک را از بین برده است.

4. برخلاف اتحادیه اروپا، به نظر می رسد در آسیا حداقل یک کشور به این مساله خواهد پرداخت. کره جنوبی احتمال دارد که از ناوهای جنگی خود برای تامین امنیت شناورهایش در تنگه هرمز استفاده کند. 

5. ژاپن با سه معما روبروست: نخست، اهداف گسترده سیاست خارجی ژاپن که خواهان مشارکت ایران است؛ دوم، نخست وزیر ژاپن که نقش میانجی را بین آمریکا و ایران ایفا کرد؛ سوم، ژاپن هنوز نمی داند در تنش های خلیج فارس باید چه نقشی داشته باشد. با توجه به حضور کنونی نیروی دریایی ژاپن در اقیانون هند به نظر نمی رسد که بخواهد مسئولیت امنیتی بیشتری را بپذیرد به ویژه آنکه موضع تهاجمی کره شمالی نیز مطرح است.

6. هند با بکارگیری ناوهای جنگی نیروی دریایی این کشور برای اسکورت نفتکش های تحت پرچم خود و تامین امنیت آنها به تنش های تنگه هرمز پاسخ داد.

7. چین برای کاهش تنش ها با پیشنهاد یک روش دیپلماتیک از آمریکا توقف "فشار حداکثری" علیه ایران را خواستار شد.

8. ایران در عین حال با هشدار به نیروهای خارجی برای ترک خلیج فارس اعلام کرده است که جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه می توانند امنیت کشتی رانی منطقه را تامین کنند.

9. به نظر می رسد جامعه بین الملل به هیچ عنوان حاضر نباشند در رویارویی بین ایران و آمریکا شرکت کنند و اگر احتمالا هر یک از این کشورها، به جز انگلیس، بخواهد وارد این مناقشه بشود بهتر است که اقدام خود را به صف آرایی دوباره نیروهای دریایی موجود در منطقه محدود کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.