آل مکتوم در این نشست سری به شرکت کنندگان تأکید کرد: در صورتی که یک موشک ایران به اراضی امارات اصابت کند این کشور از سرمایه گذاران خارجی خالی خواهد شد و امارات دیگر نمی تواند کارگران آسیایی خود را نگه دارد.

به گزارش جماران، خبرگزاری آناتولی به اطلاعاتی از منابع نزدیک به حاکمان امارات درباره دلایل اصلی تغییر در سیاست خارجی این کشور و تمایلش برای بهبود روابطش با ایران دست یافته است.

به گفته یک منبع که نخواست هویتش فاش شود، امرای کشور امارات عربی متحده در پی سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ایران در 20 ژوئن گذشته نشستی سری برگزار کردند.

این منبع افزود که در این نشست« محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و شیخ«محمد بن راشد آل مکتوم» امیر دبی و نخست وزیر امارات شرکت کردند.

این منبع در ادامه گفت: آل مکتوم در این نشست از سیاست خارجی کشورش انتقاد کرد و بر ضرورت بازنگری در آن تأکید کرد.

منبع یاد شده تصریح کرد که آل مکتوم در این نشست سری گفت:باید در سیاست خارجی مان به طور کلی بازنگری کنیم.روزانه میلیون ها دلار هزینه می کنیم در مقابل چه چیزی به دست می آوریم؟ باید به طور مستقیم دست از سیاست دخالت در امور کشورها برداریم زیرا این سیاست برای ما هزینه زیادی دارد بدون آن که در مقابل چیزی برای مان در بر داشته باشد.

آل مکتوم در این نشست بر ضرورت امتناع از صرف هزینه های گزاف در مناطقی که امارات در آن منفعت و مصلحتی ندارد تأ کید کرد و گفت که تغییر نظام ها در لیبی یا سودان برای امارات هیچ نفع یا ضرری ندارد.

آل مکتوم همچنین تصریح کرد: امیدوار هستیم که واشنگتن علیه تهران عملیات نظامی انجام دهد اما ترامپ حتی بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی خواستار گفت و گو با ایران است. حتی اگر هم فرض کنیم که واشنگتن به تهران حمله کند آن وقت واکنش ایران از طریق حمله به امارات یا عربستان به شکل مستقیم یا از طریق حوثی ها صورت می گیرد.

آل مکتوم در این نشست سری به شرکت کنندگان تأکید کرد: در صورتی که یک موشک ایران به اراضی امارات اصابت کند این کشور از سرمایه گذاران خارجی خالی خواهد شد و امارات دیگر نمی تواند کارگران آسیایی خود را نگه دارد.

آل مکتوم همچنین بر صرورت تغییر ریشه ای در سیاست خارجی امارات و توقف هدر دادن پول و جدی گرفتن احتمال حمله ایران به این کشور تأکید کرد.

به گفته یک منبع نزدیک به تصمیم گیران در امارات، محمد بن زاید آل نهیان انتقادات آل مکتوم را در نظر گرفته و اقدام به انجام برخی تغییرات در سیاست خارجی این کشور کرد.

از جمله دلایلی که باعث می شود که امارات متحده عربی سیاست خارجی خود را تغییر دهد موج انتقادها از این کشور در شبکه های اجتماعی است.

همچنین آل مکتوم از همان ابتدا با سیاست دخالت در امور دیگر کشورها مخالف بود این علاوه بر آن است که بازرگانان زیادی از این در امارت دبی به کار تجاری خود ادامه می دهند.

نشانه های تغییرات در سیاست خارجی امارات

رسانه های جمعی اخیرا اخباری درباره عقب نشینی امارات از طرح ها و موضع گیری های ضد ایرانی منتشر کردند.

از بارزترین نشانه های این عقب نشینی واکنش«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات به حادثه حمله به نفتکش ها در ماه می گذشته در خلیج عمان است که در آن زمان گفت: برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به نفتکش ها باید به مدارک قطعی دست پیدا کنیم.

در پی آن امارات اعلام کرد که قصد دارد نظامیان خود را از یمن خارج کند و حمایتش از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن را کاهش دهد.

اخیرا نیز و پس از شش سال مسئولان امنیتی اماراتی با مسئولان امنیتی ایران در تهران دیدار کرده و نشست برگزار کردند.

آخرین نشانه نزدیکی میان امارات و ایران سفر دو وزیر اماراتی به تهران به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران که بخش بانکی را نیز شامل می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.