ده کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات آمریکا دومین مناظره تلویزیونی خود را این بار در شهر دیترویت در ایالت میشیگان انجام داده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نخستین بخش از دومین دور مناظره بین کاندیداها انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، برگزار شد.

حاضران در این مناظره عبارت بودند از:

الیزابت وارن، سناتور اهل ماساچوست

برنی سندرز، سناتور ورمونت

پیت بودجج، شهردار شهر ساوث بند در ایندیانا

بتو اورورکه، نماینده سابق کنگره از تگزاس

ایمی کلوباچر، سناتور مینه سوتا

تیم رایان، نماینده کنگره از اوهایو

جان دیلینی، نماینده سابق کنگره از مریلند

استیو بولاک، فرماندار مونتانا

جان هیکنلوپر، فرماندار سابق کلورادو

ماریان ویلیامسون، نویسنده

در انتخابات سال 2020 در سوم نوامبر، تمامی کرسی‌ های مجلس نمایندگان آمریکا و 34 کرسی از 100 کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می‌ شود.

اما آن‌ چه این روزها توجهات بیشتری را به خود جلب می‌ کند، رقابت بین کاندیداهای دموکرات، و رقابت نهایی با دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌ جمهوری‌ است.

مهم‌ ترین چهره‌ های دموکرات در شب نخست «الیزابت وارن» و «برنی سندرز» هر دو از بخش موسوم به «پیش‌ رو» در این حزب هستند.

در مناظره نخست رقبا به‌ویژه برنامه‌ های بیمه و بهداشت همگانی وارن و سندرز را هدف قرار دادند.

شماری از رقبای درون‌ حزبی دموکرات‌ ها برنامه‌ های این دو برای ایجاد تغییرات عمده در بیمه همگانی را «وعده‌ های ناممکن» توصیف می‌ کنند.

شبکه سی ان ان که خود برگزار کننده این مناظره بوده، برندگان و بازندگان مناظره نخست را این چنین معرفی می کند:

برندگان

برنی سندرز

این سناتور ایالت ورمونت این پیام را دریافته بود کهدر مناظره نخست به اندازه کافی فعال نبوده است. بنابراین در این مناظره خوب ظاهر شد.

او گفت: «من دیگر از دست دموکرات‌ هایی که ایده‌ های بزرگ را بر نمی‌ تابند کمی خسته شده‌ ام».

سیاست خارجی نیز موضوع دیگری بود که در مناظره مطرح شد.

برنی سندرز گفت به روابط ایالات متحده با سازمان ملل بهبود می‌ بخشد و به جای تمرکز بر «اقدام نظامی» بر «دیپلماسی» متمرکز خواهد شد.

سندرز در بیانیه اش بیش از هر چیز بر بیمه بهداشتی تمرکز کرد و گفت: «مراقبت های بهداشتی یک حق بشری است، نه یک امتیاز، و من برای آن خواهم جنگید.»

استیو بولاک

فرماندار مونتانا دریافته بود که این مناظره یکی از فرصت های اصلی او برای جذب رای دهندگان است.

او گفت: «من از ایالتی آمده ام که بیشتر مردم آن به دونالد ترامپ رای دادند. نباید با خودمان شوخی کنیم. شکست دادن او کار سختی است. اما مشاهده مناظره قبلی نشان می‌دهد که کاندیداها بیشتر در ارتباط با غلبه بر یکدیگر درباره مسائل اقتصادی نگران هستند تا اطمینان یافتن از این که آمریکایی ها می‌ دانند ما صدایشان را می‌ شنویم و به شرایط زندگی شان کمک خواهیم کرد. من حامی انتخاب‌ ها و اتحادیه‌ ها هستم و همچنین دموکرات پوپولیستی هستم که سه انتخابات قبلی را در ایالتی برنده شدم که به جمهوری خواهان تعلق دارد. ما می‌ خواهیم به جایگاهی بازگردیم که از دست داده ایم. 

وی در اظهارنظری در مورد استفاده از سلاح اتمی هم گفت «این گزینه را از روی میز بر نمی‌ دارد.» 

پیت بودجج

شهردار 37 ساله شهر ساوث بند در ایندیانا این مناظره را هم همچون مناظره اول خوب برگزار کرد. اما برخلاف مناظره نخست، او پیام روشنی داشت: من جوان هستم. بله درست است. اما افرادی که سن بالاتری از من دارند نتوانستند این مشکلات را حل کنند. بنابراین اکنون زمان آمدن فردی متفاوت است. 

او از سیاست های فروش و حمل اسلحه انتقاد کرد و به آمارهای تیراندازی و کشتار مردم اشاره کرد.

وی گفت که 90 درصد مردم آمریکا می خواهند تحولی جدید در این زمینه رخ دهد و ما نباید نگران باشیم که جمهوری خواهان در این زمینه چه قضاوتی خواهند کرد.

او همچنین مانند بقیه از سیاست های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کرد و گفت برای اقدام در زمینه تغییرات آب و هوایی و اقدام قاطعانه بسیار دیر شده است. وی همچنین خواستار پایان جنگ افغانستان شد و بر مقابله با تهدیدهایی که در آینده ممکن است رخ دهد تاکید کرد.

او همچنین گفت که در نخستین سال ریاست‌ جمهوری نیروهای نظامی آمریکا را به کشور باز می‌ گرداند.

جان دیلینی

پیش از این مناظره هیچ کس نمی دانست نماینده سابق کنگره از مریلند کیست و چه اعتقاداتی دارد. اما هر که این مناظره را دید، اکنون پاسخ این سوالات را می داند.

مشاجره های مداوم میان او با سندرز و وارن، پیروزی ای برای او محسوب می شد.

وی در این رقابت اختصاص بیمه درمانی به همه مردم آمریکا را «خودکشی سیاسی» دانست و اظهار داشت که بیمه سلامت همگانی می تواند طرح مناسب تری باشد.

وی تاکید کرد که باید بیمه فراهم شود ولی انتخاب نهایی آن با مردم است.

او همچنین گفت که بیمه درمانی همگانی ممکن است کارساز باشد ولی در درازمدت مفید نیست.

وی اضافه کرد که آمریکا نمی تواند خود را از بقیه جهان جدا کند و طرح تجاری الیزابت با وارن فعالیت های اقتصادی با انگلیس و اتحادیه اروپا را دشوار خواهد کرد.

جان دیلینی گفت: «نمی توانیم پا در مسیری بگذاریم که سناتور سندرز و سناتور وارن می خواهند؛ با سیاست هایی مثل بیمه بهداشتی همگانی... و سایر قول های ناممکنی که رای دهندگان مستقل را می راند.»

او همچنین در پایان ترامپ را فردی تفرقه انگیز دانست.

الیزابت وارن

سناتور اهل ماساچوست که بیشترین زمان مناظره به صحبت های او اختصاص یافت، در بیانیه خود گفت که «هر کسی که امشب یا فردا شب در این صحنه حضور دارد رئیس جمهور خیلی بهتری خواهد بود» و قول داد صرف نظر آنکه چه کسی در انتخابات مقدماتی پیروز شود برای شکست دونالد ترامپ و انتخاب کنگره ای دموکرات با او همکاری کند. اما افزود که نمی توان با ایده های کوچک و بزدلی مشکلات آمریکا را حل کرد.

او با تاکید بر اینکه بیمه درمانی متعلق به همه مردم آمریکا است افزود: همه میلیونرها و همچنین طبقه متوسط باید در این طرح مشارکت کنند. این خوشایند نیست کسانی که بیمه ندارند، بمیرند.

وارن همچنین تاکید کرد که سیستم بیمه درمانی مشکل دارد و باید اصلاح شود.

او با کنایه به دولت ترامپ گفت که در حال حاضر کاخ سفید برای ثروتمندان کار می کند.

او جمهوری خواهان را به محروم کردن مردم از مراقبت های بهداشتی متهم کرد و گفت که دموکرات ها با این کار مخالف هستند و خواستار محرومیت مردم از این امکانات نیستند.

وی موضوع تغییرات آب و هوایی در جهان را یکی از معضل های بزرگ دانست و  برنامه تولید سبز را که چیزی حدود 1.2 میلیون شغل در آمریکا ایجاد می کند را برای کشورش مفید دانست.

وارن به موضوع برتری نژادی نیز اشاره کرد و گفت اینکه فکر کنیم سفیدپوست ها برتری دارند به معنای تروریسم داخلی بوده و یک تهدید بزرگ برای ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.

بازندگان

بِتو اورورکه

نماینده پیشین ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا به هزینه های سنگین طبقه متوسط برای خدمات درمانی اشاره کرد و گفت هر کسی که فاقد بیمه است باید از همین حالا ثبت نام کند.

وی تاکید کرد که ترامپ در سال 2020 شکست خواهد خورد و آمریکایی ها بار دیگر گردهم خواهند آمد. مبارزه با نژادپرستی و توجه تغییرات آب و هوایی از دیگر مسائلی بود که اورورک در این مناظره عنوان کرد.

بتو اورورکه گفت او به اعزام نیرو به کشورهای دیگر، عراق، یمن، سومالی، لیبی و سوریه پایان خواهد داد و نیروهای نظامی در افغانستان را نیز در همان سال اول به کشور باز می‌گرداند.

اورورکه نیز خواستار تمرکز بر دیپلماسی به‌جای نیروی نظامی شده‌ است.

امی کلوبوچار:

سناتور اهل ایالت مینه سوتا در این مناظره بر ایجاد یک سیستم عمومی در زمینه بیمه درمانی تاکید کرد و با مثالی عنوان کرد که یکی از دوستانش به علت گرانی داروی انسولین جان باخته است.

وی همچنین ترامپ را به بهره برداری سیاسی درباره مهاجران متهم کرد و مانند بقیه از سیاست های نژادپرستانه ترامپ انتقاد کرد. وی در خصوص مالکیت سلاح و مقابله با خشونت مسلحانه در آمریکا اظهار داشت که بحث در مورد خشونت مسلحانه بحث در مورد سیستم نیست بلکه بحث در خصوص «انجمن ملی سلاح» (NRA) است؛ زیرا سیستم شکست خورده و بنابراین اجازه داده پول و قدرت وارد بازی شود و خواسته ها را محقق سازد.

سناتور ایالت مینه‌ سوتا گفت رئیس‌ جمهور آمریکا «باید آماده دیدار با هرکسی در هر زمان» باشد هرچند تاکید کرده «باید برنامه داشت و منافع کشور را در اولویت قرار داد.»

الیزابت وارن

بله. درست است. این سناتور در هر دو لیست برندگان و بازندگان قرار دارد.

او لحظاتی بدون سوال داشت. اما سندرز موقعیت قوی تر و بهتری در مناظره داشت. 

باقی کاندیداها را نمی توان در هیچ دسته ای جای داد. چرا که نقشی خنثی در این مناظره داشتند.

این مناظره 2 ساعت و 45 دقیقه زمان برد که بیشترین صحبت ها به ترتیب به الیزابت وارن و برنی سندرز اختصاص یافت.

 

biden_warren_hug_000_1j803d

 

بنا بر برآوردها، نبرد اصلی در شب نخست مناظره دوم بین دموکرات‌ ها، بین جناح موسوم به «چپ» این حزب یا همان چهره‌ های «پیش‌ رو» یعنی وارن و سندرز، و جناح موسوم به «معتدل» این حزب بود.

رقابت‌ ها نشان‌ دهنده تفاوت‌ های ایدئولوژیک بین کاندیداهای دو سوی حزب دموکرات است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.