معاون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و وزیر دارایی این کشور مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را بی فایده دانست.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،«اولاف شولتس» معاون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و وزیر دارایی این کشور مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را بی فایده دانست.

شولتس امروز چهارشنبه به تلویزیون«زد.دی. اف» آلمان گفت که وی به شدت به درخواست ایالات متحده آمریکا از آلمان برای پیوستن به ماموریت نظامی در تنگه هرمز شک دارد.

وی افزود: به همین دلیل بر این باورم که این یک ایده خوبی نیست.

شولتس در ادامه گفت: مهم این است که از تنش نظامی در منطقه اجتناب کرد و این گونه ماموریت ها(ائتلاف ها) خطر وقوع نزاع بزرگتر را در خود دارد.

این در حالی است که روز گذشته نیز منابع خبری گزارش دادند دولت آلمان پیشنهاد آمریکایی‌ها برای پیوستن به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران را رد کرده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منابع آلمانی گزارش داد دولت آلمان بعد از ظهر روز سه‌شنبه مخالفت خود را با درخواست واشنگتن برای پیوستن نظامیان این کشور به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران اعلام کرده است.

وزارت خارجه آلمان بعد از ظهر سه‌شنبه طی بیانیه‌ای در واکنش به درخواست امروز دولت آمریکا برای پیوستن آلمان به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران تصریح کرد: «آمریکا اخیراً پیشنهاد تشکیل یک نیروی نظارت دریایی در خلیج فارس را به تعدادی از متحدان خود از جمله آلمان ارائه کرده  و خواستار مشارکت آنها شده است. دولت آلمان این پیشنهاد را بررسی کرده اما هیچ قولی برای همکاری نداده است.»

این بیانیه افزود: «وزیر امور خارجه بارها تأکید کرده است که از نظر ما باید کاهش تنش‌ها و اقدامات دیپلماتیک در اولویت قرار گیرد. ما در حال مشورت با فرانسه و انگلیس هستیم. مشارکت در راهبرد فشار حداکثری آمریکا [علیه ایران] از نظر ما مردود است.»

سخنگوی سفارت آمریکا در برلین ساعاتی پیش اعلام کرده بود که آمریکا به‌طور رسمی از آلمان، فرانسه و انگلیس خواسته است که به ائتلاف دریایی در آب‌های جنوب ایران بپیوندند.

پیش از این «آنه گرت کرامپ-کارن‌بائر» وزیر دفاع آلمان اعلام کرده بود دولت متبوعش تا زمانی که دقیقاً مشخص نشود هدف ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا چیست، در خصوص پیوستن به این ائتلاف تصمیم نخواهد گرفت.

هفته گذشته نیز «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرده بود که کشورش با سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران همراهی نخواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.