سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره نابودی افغانستان باعث خشم دولت افغانستان شده است و کابل خواستار توضیح واشنگتن درباره سخنان «دونالد ترامپ» شده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره نابودی افغانستان باعث خشم دولت افغانستان شده است و کابل خواستار توضیح واشنگتن درباره سخنان «دونالد ترامپ» شده است.

ریاست حمهوری افغانستان با صدور بیانیه ای در این زمینه تأکید کرد که  ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خودش را نداده و نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است که  که شراکت و همکاری افغانستان با جهان و به ویژه با آمریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است.

در ادامه بیانیه ریاست جمهوری افغانستان همچنین آمده است  که دولت افغانستان از همکاری آمریکا برای برقراری صلح، حمایت می‌کند، اما سرنوشت اساسی افغانستان در نشست‌های سران دولت های خارجی بدون حضور نماینده‌گان افغانستان تعیین  نخواهد شد.

در بیانیه ریاست جمهوری افغانستان تأکید شده است که کابل خواستار توضیح دولت آمریکا درباره سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدارش با نخست وزیر پاکستان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی نشست خبری در کاخ سفید پس از دیدار با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، گفت: «اگر در افغانستان جنگ به راه اندازیم، می توانیم آن را ظرف یک هفته ببریم ولی نمی خواهم 10 میلیون نفر را بکشم.»

ترامپ همچنین در ادامه اظهار داشت: «افغانستان در این صورت نابود می شود. چنین جنگی طی ده روز به پایان می رسید ولی من نمی خواهم این راه را در پیش بگیرم.»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «در افغانستان نمی جنگیم، در آنجا مانند پلیس هستیم. نمی خواهیم پلیس باشیم. اگر در افغانستان جنگ به راه اندازیم، می توانیم آن را ظرف یک هفته ببریم ولی نمی خواهم 10 میلیون نفر را بکشم. افغانستان در این صورت نابود می شود. چنین جنگی طی ده روز به پایان می رسید ولی من نمی خواهم این راه را در پیش بگیرم. برنامه‌های مربوط به افغانستان و بردن جنگ را دارم. پاکستان در این زمینه به ما کمک خواهد کرد. نوزده سال است که در افغانستان حضور داریم، این دیگر وضعیت خنده‌داری است.»

ترامپ افزود: در مذاکرات با طالبان کار‌های خوبی انجام دادیم و آرزو داریم از آنها نتیجه بگیریم و پاکستان در این روند به آمریکا کمک خواهد کرد. بر این باور هستم که پاکستان در این زمینه کار‌های زیادی انجام خواهد داد. جان میلیون‌ها نفر را نجات خواهد داد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با بیان اینکه مساله افغانستان در روابط آمریکا و پاکستان جایگاه مهمی دارد، اظهار داشت: «در افغانستان راه‌حل نظامی امکان‌پذیر نیست. اگر راه نظامی را در پیش بگیریم میلیون‌ها نفر جان می بازند. در افغانستان به صورت اضطراری نیاز به صلح داریم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.