شهروندان اوکراین روز یکشنبه پای صندوق‌ های رای رفتند تا با شرکت در انتخابات زودرس پارلمانی، ترکیب پارلمان آینده اوکراین را مشخص کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد انتخابات پارلمانی اوکراین امروز یکشنبه در حال برگزاری است.

درهای مراکز رای گیری در اوکراین ساعت 20 به وقتی محلی بسته می شود و به نظر می رسد نتایج اولیه انتخابات در ساعت‌ های اولیه فردا دوشنبه اعلام شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور جدید اوکراین در مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری‌ اش در ماه مه خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی شده بود.

حزب ولودیمیر زلنسکی که «خدمتگزاران مردم» نام دارد، امیدوار است با کسب اکثریت پارلمانی قدرت خود را تحکیم کند و با پارلمانی همسو، برنامه‌ های خود برای تغییر در این کشور گرفتار بحران را به اجرا بگذارد. بیشتر کسانی که از این حزب کاندیدای نمایندگی پارلمان هستند با بلوک قدرت در اوکراین مرتبط نیستند؛ نشانه‌ ای از اینکه رئیس جمهور اوکراین تلاش دارد به رای دهندگان بگوید برای اصلاحات در کشور جدی است.

 

773x435_cmsv2_a02c8101-f020-5b9a-8fe3-c63610e39934-4037966

 

زلنسکی که کمدینی بدون تجربه سیاسی بود، در شرایط بحران زده اوکراین در ماه آوریل به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. او خود را به عنوان بیگانه‌ ای خارج از دنیای سیاست معرفی می کند که قصد دارد با فساد مبارزه کند و استانداردهای زندگی مردم را در یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی بالا ببرد.

زلنسکی گفته است که مهم ترین مسائل برای کشورش سرمایه‌ گذاری، دموکراسی و امنیت است.

بر اساس نظرسنجی‌ هایی که تاکنون انجام شده، حزب خدمتگزاران مردم شانس زیادی برای پیروزی دارد.

کاندیداهایی که این حزب برای پارلمان معرفی کرده تاکنون نماینده نبوده‌ اند و با سرمایه‌ داران و پدرخوانده‌ هایی که پیشتر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سیاست دخالت می‌ کردند، ارتباط ندارند.

آنها بازرگان، وکیل دادگستری، آموزگار و هنرمند هستند و وعده داده‌ اند که اصلاحات اساسی در قوانین و سیستم حکومتی کشورشان ایجاد کنند.

این حزب که در ماه آوریل سال جاری تاسیس شده، طرفدار مذاکره با روسیه برای برقراری صلح و ثبات در شرق اوکراین است و برای پیوستن کشور به اتحادیه اروپا و ناتو تلاش می‌ کند.

یک حزب جوان دیگر

حزب تازه‌ تاسیس دیگری که می‌ تواند آرای قابل توجهی کسب کند و با حزب زلنسکی ائتلاف تشکیل دهد، حزب «هولوس» (به معنی صدا) است.

این حزب در ماه مه سال جاری تاسیس شده و رهبر آن، «سویاتوسلاو واکارچوک» از محبوب‌ ترین خواننده‌ های اوکراین به‌ شمار می‌ رود.

 

606x439_cmsv2_71e2c6a7-eee6-53ab-8ec4-4fc2f48dcaa8-4037966

 

پیروزی زلنسکی، که بیشتر به عنوان کمدین مشهور بود تا سیاستمدار، در انتخابات ریاست جمهوری بیانگر این واقعیت بود که شهروندان اوکراین از سیاستمداران کهنسالی که بیش از هر چیز به فکر منافع خود و نزدیکانشان هستند خسته شده‌ اند و دنبال جایگزین می‌ گردند.

اگر حزب هولوس هم در انتخابات پارلمانی رای کافی بیاورد و با حزب زلنسکی ائتلاف کند، سنت تازه‌ ای در اوکراین آغاز می‌ شود که می‌ تواند از مرزهای این کشور فراتر رود. در بسیاری از کشورهای قاره سبز، محبوبیت احزاب قدیمی‌ همواره رو به کاهش است و مردم در پی «هوای تازه» هستند.

پلاتفرم اپوزیسیون

این حزب کهنه‌ کار که به روسیه نزدیک است می‌ تواند بر اساس نظرسنجی‌ ها 12 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. بسیاری از اعضای «پلاتفرم اپوزیسیون» از طرفداران رئیس جمهور اسبق یعنی «ویکتور یانوکوویچ» هستند. رهبر این حزب «یوری بویکو» است که در زمان ریاست جمهوری یانوکوویچ مدتی نخست‌ وزیر بود.

این حزب در مناطق شرقی و جنوب شرقی اوکراین از محبوبیت برخوردار است.

پترو پوروشنکو

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها بلوک پترو پوروشنکو به پارلمان راه می‌ یابد اما با آرای کمی که کسب می‌ کند، شانسی برای دخالت در تعیین سرنوشت کشورش در آینده نخواهد داشت.

 

606x367_cmsv2_fc623d63-acd9-52ae-a628-dd86f4e3a8c0-4037782

 

بلوک پوروشنکو هم‌ اکنون اکثریت کرسی‌ های پارلمان را در اختیار خود دارد.

پوروشنکو در انتخابات ریاست جمهوری شکست سختی خورد و انتظار می‌ رود که در انتخابات پارلمانی هم آرای بسیار کمی را به‌ دست بیاورد.

اکثر کاندیداهای این حزب از سیاستمداران کهنه‌ کار هستند و به همین دلیل محبوبیتی در میان رای‌ دهندگان ندارند.

یولیا تیموشنکو

فعالیت سیاسی تیموشنکو با موفقیت‌ ها و شکست‌ های زیادی همراه بوده است. او دو دوره نخست‌ وزیر اوکراین بود، اما در دو دهه گذشته چند بار نیز زندانی شده، و در مبارزه علیه دولت فاسد یانوکوویچ، رسانه‌ های اوکراین او را به یکی از الگوهای مقاومت تبدیل کردند.

تیموشنکو در سال گذشته شانس زیادی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری داشت اما با ورود زلنسکی به مبارزه انتخاباتی، از صحنه خارج شد.

اکنون انتظار می‌ رود که او و طرفدارانش به اندازه کافی برای ورود به پارلمان رای بیاورند اما مانند بلوک پوروشنکو نقش بسیار کم‌ رنگی در تصمیم‌ گیری‌ های آینده پارلمان داشته باشند.

ترکیب کرسی‌ های پارلمان اوکراین

اوکراین دارای یک سیستم تک‌ پارلمانی است که در آن 225 نماینده از طریق نظام تناسبی با لیست احزاب و با کسب 5 درصد آرا در سطح کشور انتخاب می‌ شوند و 225 کرسی دیگر از طریق حوزه‌ های انتخاباتی به افرادی واگذار می‌شود که در حوزه رای‌ گیری خود اکثریت آرا را کسب کنند.

از آنجا که شبه‌ جزیره کریمه به روسیه تعلق گرفته و بخش‌ هایی از استان‌ های «دونتسک» و «لوهانسک» در کنترل جدایی‌ طلبان طرفدار روسیه است، 26 حوزه انتخابیه این شبه‌ جزیره به حالت تعلیق درآمده است. به این ترتیب حدود 12 درصد از شهروندانی که حق رای دارند نمی‌ توانند در انتخابات شرکت کنند.

درگیری‌ مسلحانه پیش از آتش بس

قرار شد از صبح یکشنبه در مناطق جنگ‌ زده شرق اوکراین آتش‌ بس برقرار شود تا مردم بتوانند با آرامش در انتخابات شرکت کنند. اما درگیری مسلحانه تا ظهر شنبه ادامه داشت.

«دمیتری گوزولیاک» سخنگوی ارتش اوکراین گفت که روز شنبه در درگیری نیروهای جدایی‌ طلب طرفدار روسیه با نیروهای دولتی دو سرباز و یک غیرنظامی کشته و چهار سرباز زخمی شدند. 

اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به حمایت از جدایی‌ طلبان شرق اوکراین متهم می‌ کنند. مسکو تاکنون این اتهام را رد کرده است.

این در حالی است که از سوی دیگر دولت جدید اوکراین نیازمند به اجرا گذاشتن اصلاحاتی با موافقت وام‌ دهندگان بین‌ المللی است تا امنیت میلیون‌ ها دلار وامی که به کی‌ یف داده‌ اند تا اقتصادش ثبات پیدا کند، تامین شود. با این حال هر حزبی که اکثریت پارلمانی را کسب کند میراث‌ دار کشوری خواهد شد که از سال 2014 گرفتار درگیری های داخلی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.