وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ترکیه را از پروژه جنگنده اف-35 حذف می‌ کند. این واکنشی به ورود قطعات سیستم دفاع موشکی اس-400 از روسیه به ترکیه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آمریکا اعلام کرد ترکیه را از فهرست مشارکت‌ کنندگان در برنامه تولید جنگنده اف-35 کنار گذاشته است.

«الن لرد» معاون وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: «ایالات متحده و دیگر شرکای پروژه اف-35 در این تصمیم هم نظرند که ترکیه از این برنامه کنار گذاشته شود.»

وی افزود:‌ «آمریکا یکبار و برای همیشه حدود 500 تا 600 میلیون دلار برای تغییر خط تولید موتور جنگنده اف-35 هزینه خواهد کرد.»

او گفت خلبانانی که ترکیه برای آموزش پرواز با اف-35 به آمریکا فرستاده، به زودی به کشورشان بازگردانده می‌ شوند.

کاخ سفید هم در روز چهارشنبه بیانیه‌ ای منتشر کرد و در آن به صراحت گفت که ترکیه نمی‌ تواند هم سامانه موشکی روس‌ ها را داشته باشد و هم این جنگنده آمریکایی را.

ترکیه قرار بود که 100 فروند از این هواپیماهای جنگی را بخرد. سه خریدار عمده دیگر این جنگنده‌ ها عبارتند از ژاپن، استرالیا و انگلیس.

ده شرکت ترکیه‌ ای قرار بوده 900 قطعه مختلف برای اف - 35 بسازند که قراردادشان حدود 9 میلیارد دلار بود.

دولت ترامپ به جز کنار گذاشتن شرکت‌ های ترکیه‌ ای از قراردادهای مربوط به این جنگنده، به تحریم‌ های اقتصادی علیه ترکیه هم فکر می‌ کند.

وزارت دفاع آمریکا در حالی از این تصمیم خبر داد که واشنگتن از مدت ها پیش به آنکارا هشدار داده بود در صورت خرید سامانه موشکی اس-400 روسیه، ترکیه را از برنامه مشترک تولید جنگنده اف-35 کنار خواهد گذاشت.

نخستین بخش سامانه موشکی اس-400 روسیه سرانجام روز جمعه به پایگاهی نظامی واقع در شمال‌ غربی آنکارا رسید؛ در حالی که واشنگتن مدت ها تلاش کرد تا ترکیه را از خرید این موشک های روسی منصرف کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه گزارش داد انتقال ادوات این سامانه موشکی از روسیه به ترکیه برای ششمین روز متوالی ادامه یافته است.

دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد روسیه به جزئیات فنی و قابلیت‌ های پیشرفته این جنگنده دست پیدا کند. آمریکا می‌خواست جلوی این قرارداد را بگیرد اما انتشار خبر ورود نخستین محموله از این سامانه موشکی به ترکیه برای آمریکا به معنای گذشتن از خطی بود که دیگر بازگشتی ندارد.

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا روز گذشته گفت صرف نظر کردن از فروش جنگنده‌ های اف-35 به آنکارا، نه برای کشورش و نه برای ترکیه «عادلانه نیست».

مقام‌ های آمریکایی بارها هشدار داده بودند ترکیه باید میان اس-400 روسیه و اف-35 آمریکا، یکی را انتخاب کند.

اما ترکیه می‌ گوید سال‌ ها برای دریافت سامانه‌ های ضدهوایی با اعضای ناتو و خود آمریکا مذاکره کرده، اما آنها طبق شرایط ترکیه حاضر به تحویل سامانه‌ های خود نشدند و این کشور مجبور شده‌ است این تسلیحات را از روسیه بخرد.

روابط میان ترکیه و آمریکا طی سال های گذشته به‌ دلیل کمک آمریکا به کردهای عراق و سوریه برای جنگ با داعش نیز دچار تنش شده‌ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.