قبرس به «لامپدوسای جدید اروپا» که زمانی دروازه ایتالیا برای ورود پناهجویان به این قاره بود، تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد قبرس به نسبت جمعیت‌ اش بیشترین پناهجویان اتحادیه اروپا را دارد. این جزیره در سال گذشته میلادی میزبان حدود 8 هزار پناهجو بود. بیشترین پناهجویان قبرس از سوریه هستند.

عراقی‌ ها و سپس پناهجویان کشورهای آفریقایی همچون کامرون و نیجریه در رده بعدی قرار دارند. آنان یا با قایق و یا از راه بخش ترک‌ نشین قبرس شمالی وارد این کشور می‌ شوند.

در سال گذشته میلادی 7760 نفر در قبرس تقاضای پناهندگی کردند. این رقم نشانگر رشد 69 درصدی شمار پناهجویان در این جزیره به نسبت سال 2017 است. هیچ عضو دیگر اتحادیه اروپا به نسبت جمعیت این کشورها به اندازه قبرس پناهجو نمی‌ پذیرد.

با وجودی که در اتحادیه اروپا آلمان بیشترین شمار پناهجویان را در خود جای داده است، اما به نسبت جمعیت کشورهای عضو این اتحادیه، بیشترین تعداد پناهجویان به قبرس و سپس به یونان و مالت می‌ روند.

وضع دشوار در «نقش جدید»

قبرس به «لامپدوسای جدید اروپا» که زمانی دروازه ایتالیا برای ورود پناهجویان به این قاره بود، تبدیل شده است؛ زیرا اکثر مسیرهای دیگر مسدود شده‌ اند و فاصله سوریه تا این جزیره نیز تنها حدود 200 کیلومتر است.

قبرس اما در این نقش جدید با دشواری‌ های جدی روبرو است. به گفته «کورینا دروسیوتو» رئیس شورای امور پناهجویی قبرس بیش از هشت هزار تقاضای بررسی‌نشده روی میز اداره امور پناهندگی این کشور قرار دارد.

افزودن بر این کمبود سرپناه برای پناهجویان نیز از بزرگ ترین معضلات است.

خانم «دروسیوتو» می‌ گوید: «ما با مشکل بزرگ اسکان دادن پناهجویان مواجهیم. همه جا شاهد پناهجویان بی‌ سرپناه هستیم. گرچه آنان کمک هزینه اجاره مسکن دریافت می‌ کنند، اما این رقم تنها 100 یورو است. با چنین پولی نمی‌ شود اتاقی اجاره کرد. بازگشت به اقامتگاه پناهندگی نیز امکان‌ناپذیر است. تنها یک اقامتگاه برای بزرگسالان هست که آن هم بیش از ظرفیت خود پناهجو دارد.»

«کنستانتینوس پتریدس» وزیر کشور قبرس ادعا می‌کند: «ما جا برای همه در اختیار نداریم. پناهجویان برای کشور کوچکی مثل قبرس معضلی بزرگ هستند. بر اساس آمار کنونی، هر ماه هزار پناهجوی جدید می‌ آیند. من چطور می‌ توانم با چنین وضعی برنامه‌ ریزی کنم؟ این فراتر از توان ما در پذیرش پناهجو است.»

این سیاستمدار محافظه‌ کار می‌ گوید قبرس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمکی نمی‌ گیرد. کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل اما با اختصاص حدود 40 میلیون یورو و اعزام 26 مترجم و کارشناس به این کشور کمک می‌ کند.

انتقاد از سیاست قبرس در قبال پناهجویان

اما «گوسیا کریسانتو» سرپرست مرکز مشاوره امور پناهجویی در سازمان امدادی کاتولیک «کاریتاس» سخنان وزیر کشور قبرس را رد کرده و می‌ گوید: «او به عمد چنین می‌ کند. من فقط باید سخنی را تکرار کنم که او و برخی دیگر به صراحت می‌ گویند. آنها می‌ گویند: ما نمی‌ خواهیم شرایط مطلوبی ایجاد کنیم که شمار بیشتری از پناهجویان را ترغیب به آمدن کند. ما می‌ خواهیم آنها را به وحشت بیندازیم.»

تیم کریسانتو متشکل از سه نفر است. او بودجه‌ ای برای به کارگیری تعدادی بیشتر ندارد. روزانه حدود 120 پناهجو به این مرکز مشاوره سر می‌ زنند. «ملکی آنی» پناهجوی نیجریه‌ ای، یکی از این افراد است که می‌ گوید: «من هر روز صبح به اینجا می‌ آیم. هر چه دارم در همین کوله‌ پشتی است. سرپناه ندارم. خیلی بد است. گاهی فکر می‌ کنم سرم دارد می‌ ترکد.»

این پناهجوی 28 ساله از یک ماه پیش به قبرس آمده و به حال خود رها شده است. پیاده از محل مرکز مشاوره تا پارک نزدیک ایستگاه مرکزی اتوبوس، 10 دقیقه راه است. ملکی آنی می‌ گوید: «آن نیمکتی را که می‌ بینید «تخت» من است. آنجا می‌ خوابم. روزها هم اغلب در پارک می‌ مانم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.