گروهی از سناتورها از هر دو حزب لایحه ای را با هدف بازنگری در روابط آمریکا با عربستان معرفی کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: «جیم ریچ» رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا، «کریس کونز» سناتور دموکرات ایالت دلاور، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا، و «جین شاهین» سناتور دموکرات ایالت «نیوهمپشایر» پیش نویس طرحی را در محکومیت نقض حقوق بشر در عربستان سعودی ارائه کرده اند. این لایحه در راستای ادامه بررسی شراکت دولت واشنگتن با عربستان سعودی به رغم نگرانی ها از وضعیت حقوق بشر، تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن و قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار واشنگتن پست ارائه می شود.

نمایندگان کنگره آمریکا از زمان پرونده قتل «جمال خاشقجی» انتقادهای زیادی به عربستان سعودی کرده‌ اند. در متن طرح پیشنهادی سناتور ریچ آمده است: نظر کنگره این است که از زمان ارتقای مقام «محمد بن سلمان» به ولیعهدی، که اختیارات فراتری در امور داخلی و خارجی به او می‌ دهد، روش‌ هایی غیرمعقول و نگران کننده دیده شده است.

پیش نویس این طرح تازه ترین تلاشی است که کنگره آمریکا در اعتراض به موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی به ویژه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سیاستهای ریاض آغاز کرده است.

پیش نویس طرح یادشده عربستان سعودی را به عنوان عامل فاجعه انسانی در یمن معرفی کرده و از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته است روادید آن دسته از اتباع عربستان سعودی را که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند، باطل کند.

در این طرح آمده است: رفتار متهورانه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از جمله صدور دستور بازداشت مخالفانش، می‌ تواند به طور جدی به روابط آمریکا و عربستان لطمه بزند.

با این حال در پیش نویس این طرح هیچ اشاره‌ای به توقف فروش سلاح و تجهیزات جنگی به عربستان سعودی نشده است. 

رئیس کمیته امور خارجه سنای آمریکا تاکید کرد پیش نویس طرح نقض حقوق بشر در عربستان را به گونه ای ارائه کرده که دونالد ترامپ آن را امضا کند.

ریچ گفت: «تمامی ما در کنگره موافق این مسئله اند که رویه عربستان باید تغییر کند. اقدامات نگران کننده این کشور تازگی ندارد بلکه پس از قتل خاشقجی به نقطه عطفی رسیده است. این طرح به معنای بازنگری در روابط دو جانبه دو کشور است.»

شاهین هم در بیانیه ای گفت: «آمریکا نمی تواند اقدامات عربستان را نادیده بگیرد و این لایحه پیام روشن و دو حزبی به حاکمیت عربستان ارسال می کند.»

سناتور جیم ریچ می گوید: هدف این طرح رسیدگی به نقض حقوق بشر در عربستان است، اما باید به گونه ای باشد که ترامپ هم آن را امضا کند. وی تصریح کرده هدف این است که طرح به قانون تبدیل شود.

مشخص نیست که همه نمایندگان سنا از این طرح حمایت کنند چرا که اقدامات تنبیهی جدی در آن در نظر گرفته نشده است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی 2 اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. این ماجرا که همچنان ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد خشم جامعه بین المللی را برانگیخت. عربستان حدود سه هفته قتل این روزنامه نگار را انکار می کرد و اظهارنظرهای مقامات ریاض در این باره کاملا ضدونقیض بود. اما سرانجام ریاض به قتل خاشقجی در کنسولگری خود در استانبول اعتراف و اعلام کرد این روزنامه نگار در نزاع با شماری از اتباع سعودی کشته شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.