با تهدید ترامپ، جرقه‌ آغاز جنگ تجاری دهلی‌نو و واشنگتن زده شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اکونومیک تایمز گزارش داد: در آستانه برگزاری دور نخست مذاکرات تجاری آمریکا و هند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواستار کاهش تعرفه‌ های وضع شده بر واردات کالاهای آمریکایی به هند شد.

رئیس جمهور آمریکا با انتشار توئیتی نوشت: هند مدت زمان زیادی است که بر واردات کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرده ولی ادامه این شرایط دیگر قابل قبول نیست.

ترامپ کمتر از دو هفته پیش در حاشیه نشست رهبران کشورهای عضو گروه 20 در اوکازاکای ژاپن، طی دیدار با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند انتقاد خود از وضعیت تجارت مابین دو کشور را مطرح کرده بود.

به طوری که مودی موافقت کرده بود تا برای رفع دغدغه‌ های موجود، نشست مشترک وزرای بازرگانی دو کشور به زودی برگزار شود. بر همین اساس، دور نخست مذاکرات تجاری هند و آمریکا طی چند روز آتی در دهلی‌ نو برگزار خواهد شد.

ارزش تجارت دو کشور در سال 2018 میلادی 142.1 میلیارد دلار بوده که مازاد 24.2 میلیارد دلاری نصیب هند کرده بود.

هند هفته گذشته اعلام کرد که تعرفه واردات 28 قلم کالای آمریکایی از جمله اقلام خوراکی را افزایش داده و قصد دارد در آینده ای نزدیک تعرفه واردات فلزات و قطعات یدکی خودرو از مبدا آمریکا را نیز افزایش دهد.

پیشتر آمریکا با خروج از پیمان تجارت ترجیحی با هند، تعرفه واردات فلزات از هند را افزایش داده بود.

ترامپ اولین انتقاد خود از وضعیت تجارت بین دو کشور را در ماه اکتبر گذشته و همزمان با وضع تعرفه 50 درصدی بر واردات موتورسیکلت‌ های «هارلی دیویدسون» مطرح کرد و هند را «سلطان تعرفه‌ ها» در جهان لقب داد.

هند سال گذشته پس از آن که آمریکا واردات آلومینیوم و فلزات از هند را مشمول افزایش تعرفه‌ ها کرد، در اقدامی متقابل گفت بر روی بعضی کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه‌ های بیشتری اعمال می‌ کند.

مقامات هندی پیش از این اعلام کرده بودند که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سخنان خود را در خصوص خارج کردن هند از «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) عملی کند، دهلی نو نیز در مقابل تعرفه های گمرکی متقابل برای 20 کالای آمریکایی وضع خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته هند را از نظام عمومی ترجیحات خارج کرد.

بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای در حال‌توسعه فرصت می‌ یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز بر برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند.

آمریکا اعلام کرده که موازنه منفی تجاری با هند در سال 2017 به 27.3 میلیارد دلار رسیده است. این کشور به دنبال دسترسی بیشتر به بازار هند است.

تجارت دو جانبه هند و آمریکا گسترش یافته است. ارزش این تجارت از 64.5 میلیارد دلار در سال 17-2016 به 74.5 میلیارد دلار در سال 18-2017 رسیده است. هند از جمله معدود کشورهایی است که آمریکا دارای مازاد تجاری با آن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.